آفتابنیوز : شاید باور کردنی نباشد ولی نگاهی گذرا و اجمالی به تصادفات رخ داده در کشور نشان میدهد که بیشترین تصادفات منجر به جرح و مرگ، توسط رانندگان «مجرب» و «باسابقه» رخ داده است؛ این بدان معنا است که داشتن گواهینامه و آنچه همگان از رانندگی میدانند، نمیتواند پشتوانه محکمی در برابر حوادث در کمین رانندگان باشد؛ از این رو توجه به آنچه بسیاری از رانندگان، از آن بی اطلاعند و در عین حال نکات کلیدی و مهمی را در بر دارند، به مثابه تجهیز شدن به ابزار کارآمد دانش است؛ ابزاری که در کارآمدی آن قطعاً هیچ شک و شبههای وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،در این قسمت که نخستین بخش و دیگر بخشهای آتی، سعی شده تا با تشریح این نکات کلیدی و مهم، تلاش کنیم تا با ارائه یافتههایی علمی، از تاثیر رفتار رانندگان در بروز سوانح جرحی، رفتار و فرهنگ ترافیکی رانندگان کشور را به سمت و سویی سوق دهیم که شاهد کاهش مخاطرات و آسیب برای آنها و سرنشینان خودروی آنها باشیم.
آنچه باید بدانیم تا مطمئن برانیم
1- تحقیقات انجام شده نشان میدهد که با افزایش هر 5 کیلومتر بر ساعت، احتمال بروز تصادف برای خودرویی که با 60 کیلومتر بر ساعت میراند، 2 برابر میشود.
2- تحقیقات نشان داده که خودروهای با رنگ نقرهای، به دلیل قابلیت بهتر رویت از سوی رانندگان وسائل نقلیه دیگر و حتی عابرین پیاده، کمتر تصادف میکنند.
3- به طور متوسط افزایش سرعت بیش از سرعت مطمئنه و به ازای هر یک کیلومتر بر ساعت، 5 درصد بر احتمال بروز تصادف منجر به فوت میافزاید و در عین حال، 3 درصد بر مصدومیت سرنشینان اضافه میکند.
4- خطر برخورد شما با عابر پیاده و مرگ وی، با افزایش سرعت خودرو از 30 به 50 کیلومتر بر ساعت، 8 برابر میشود.
5- تحقیقات علمی انجام شده اثبات کرده است که حرکت با چراغ روشن در روز، میتواند به کاهش 10 الی 15 درصدی تصادفات بیانجامد.
6- آزمایشهای انجام شده نشان داده است که در هنگام بروز بحران در رانندگی، استفاده از کفشهای مناسب این امکان را به راننده میدهد که در زمانی معادل «نیم ثانیه» عکس العمل مناسب نشان دهد و پایش را از روی پدال گاز بر روی پدال ترمز بفشارد ولی همین آزمایشات مشخص کردهاند که استفاده از کفشهای «پاشنهبلند»، «چکمههای بلند» و «دمپایی» زمان عکس العمل راننده را طولانیتر کرده و زمان فشار پا بر روی پدال ترمز به دنبال رها کردن پدال گاز را از 0.5 ثانیه به «0.7» افزایش میدهد.
7- خطر تصادفات وابسته به خستگی شبانه، 10 برابر بیش از روز است.
8- طبق تحقیقات به عمل آمده، از زمان تصمیم گیری برای توقف خودرو در سرعت 40 کیلومتر بر ساعت «19 متر»، در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت «58 متر» و در سرعت 140 کیلومتر بر ساعت، «153 متر»، مسافت طی میشود تا خودرو کاملاً متوقف شود.
9- بر اساس شواهد به دست آمده، رانندگانی که از تلفن همراه در هنگام رانندگی استفاده میکنند، 4 بار بیش از دیگر رانندگان در معرض خطر تصادف قرار دارند؛ این در حالی است که تحقیقات محققان نشان داده است که استفاده از نلفن همراه، زمان واکنش راننده به اتفاقات پیرامونی خود را از 0.6 ثانیه به 1.4 ثانیه افزایش میدهد و این یعنی خطر!
10- هر اندازه سرعت خودرو بیشتر شود، مسافت خط ترمز نیز به صورت نمایی افزایش مییابد، به این معنا که اگر سرعت 2 برابر شود، خط ترمز 4 برابر میشود.