کد خبر: ۲۹۶۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳

نامه ایرلاین‌ها به وزیر راه برای تجدیدنظر در‌ آیین‌نامه حقوق مسافر

با وجود گذشت چند روز از مهلت سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌ها مبنی بر لزوم اجرای دقیق آیین‌نامه حقوق مسافر، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید ایرلاین‌ها نامه‌ای را خطاب به آخوندی نوشتند مبنی بر اینکه لازم است برخی مفاد این آیین‌نامه تغییر کند.
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی که چند روزی است از مهلت سازمان هواپیمایی کشوری به ایرلاین‌ها ‌مبنی بر اجرای دقیق‌ آیین‌نامه حقوق مسافر می‌گذرد، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با فارس ‌‌از درخواست ایرلاین‌ها از وزیر راه برای تجدید‌نظر در آیین‌نامه حقوق مسافر‌ خبر داد.

بنا به گفته مقصود اسعدی سامانی‌ به تازگی نامه‌ای به امضاء همه ایرلاین‌ها برای وزیر راه و شهرسازی، آخوندی، ارسال کرده‌ایم مبنی بر اینکه لازم است تجدید نظری در برخی مفاد این ایین‌نامه انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه همچنان منتظر جواب ‌وزیر راه و شهرسازی هستیم، تأکید کرد: آیتم‌هایی در این آیین‌نامه قید شده است لازم است در جزئیات آن تجدید نظر شود.

اسعدی سامانی توضیح داد: به عنوان مثال در این آیین‌نامه به موضوع ‌بروز نقص فنی و تأخیرات ناشی از آن، عوامل برون سازمانی مؤثر در بروز تأخیر، تأخیرات ناشی از شرایط آب و هوایی و همچنین تأخیرات ناشی از پروازهای عکس‌العملی توجه‌ای نشده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد:‌ تأخیراتی ناشی از عوامل برون‌سازمانی برای یک پرواز رخ می‌دهد که شرکت‌های هواپیمایی نقشی در بروز آن تاخیر نداشته‌ است، اما چنین موردی در آیین‌نامه مذکور، مورد بی‌توجهی قرار گرفته است؛ همچنین به موضوع تأخیرات عکس‌العملی توجهی نشده است یعنی وقتی ایرلاینی در یک پرواز دچار تاخیر شود، قطعاً در پروازهای بعدی آن هواپیما که از قبل برنامه‌ریزی شده است، تا پایان روز تاخیر رخ می‌دهد و این موضوع موجب بروز مشکل برای مسافران خواهد بود اما توجهی به اینگونه تاخیرات هم نشده است.

اسعدی سامانی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه مذکور به موضوع ‌تأخیرات ناشی از عوامل فنی هم توجهی نشده است توضیح داد: این مورد به ایمنی پرواز مرتبط است، در اغلب کشورهای دنیا چون عوامل فنی نقش تعیین‌کننده‌ای در ایمنی پرواز دارد، به موضوع‌ تأخیرات مرتبط با آن توجه خاص شده است، ‌معمولا این گونه تأخیرها مشمول جبران خسارت نمی‌شود‌ زیرا حفظ جان مسافر در اولویت است که در آیین‌نامه موجود به آن توجه نشده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: در تغییراتی نهایی که در این آیین‌نامه اعمال شد، ابهاماتی وجود دارد که مورد اعتراض ایرلاین‌ها است؛ حتی نظریاتی که از سوی شرکت‌های هواپیمایی مطرح شد تا این ابهامات رفع شود هم از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مورد بی‌توجهی قرار گرفت‌

بنابراین گزارش اسعدی سامانی پیش از این به فارس گفته بود:  قطعاً بروز ابهامات در آیین‌نامه حقوق مسافر موجب ایجاد اختلاف نظر بین مسافر و شرکت‌های هواپیمایی می‌شود و مشکلاتی را برای مسافر، شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد می‌کند.

بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ در تهیه آیین‌نامه حقوق مسافر ابتدا با ایرلاین‌ها مذاکراتی انجام شد و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی در تدوین آن با سازمان هواپیمایی همکاری داشتند، اما ‌پروسه رسیدگی به آن و تغییرات نهایی، بدون حضور ایرلاین‌ها انجام و موجب اعتراض برخی از ایرلاین‌ها شده است.

اسعدی سامانی این راهم گفته بود که ‌‌در حال حاضر ایرلاین‌ها روشی را اجرا می‌کنند، مبنی بر اینکه تأخیر پروازی خود را از طریق پیامک و دیگر روش‌های اطلاع‌رسانی به مسافران اطلاع می‌دهند‌، اما در دستورالعمل جدید حقوق مسافر به این موضوع توجه نشده است که آیا مقطع زمانی جبران خسارت توسط ایرلاین چه زمانی است؟ اگر شرکت از قبل بابت تأخیر پروازی خود اطلاع‌رسانی کند آیا میزان تأخیر از زمان درج شده روی بلیت محاسبه می‌شود و یا از زمانی که مسافر در فرودگاه حاضر می‌شود؟

بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به هر حال هیچ آیین‌نامه‌ای قرار نیست همیشه و یکسان اجرا شود، مثلاً در سال‌ 87 و دوره ریاست کاپیتان خانلری، آیین‌نامه‌ای درباره حقوق مسافر ‌‌مصوب شد، پس از آن در مردادماه سال 88 ‌دوره ریاست محمدعلی ایلخانی نیز آیین‌نامه‌ای درباره حقوق مسافر ابلاغ شد، امسال هم که باز آیین‌نامه‌ای در ارتباط با حقوق مسافر ابلاغ شده است و ممکن است ریاست بعدی سازمان آیین‌نامه جدیدی در این باره تدوین کند.

بنابراین گزارش این در حالی است که ایرلاین‌ها از 15 اردیبهشت 94 ملزم به اجرای دقیق آیین‌نامه حقوق مسافر بودند‌ و ‌رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم در این‌باره‌ می‌گوید: ضمانت اجرایی این آیین‌نامه، ضمانت قانونی است.

بنا به گفته علی‌رضا جهانگیریان ایرلاین‌ها از یکم اردیبهشت‌ماه 94 به مدت دو هفته مهلت دارند ‌نسبت به اجرای کردن این آیین‌نامه اقدام کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران را هم گفته است که حقوق مسافر در بخش‌های مختلف در این آیین‌نامه مدنظر قرار گرفته شده است، چارچوب این آیین‌نامه بین‌المللی بوده و در همه کشورها اجرایی می‌شود.

بنا به گفته جهانگیریان ضمانت اجرایی این آیین‌نامه، ضمانت قانونی است؛ از این پس نظارت بر اجرای آن به دقت وجود دارد و تخطی از آن مشمول جریمه و اقدامات قانونی است.

به گزارش فارس آیین‌نامه حقوق مسافر، به حقوق مسافران در قبال تأخیرات پروازی پرداخته و همه جزئیات آن را اعلام کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین