کد خبر: ۲۹۶۹۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸

زیباکلام: نحوه امضا گرفتن از نمایندگان ماکیاولیستی بود/ دورانی: این بی‌اخلاقی‌ها دامن اصولگرایی را می‌گیرد

"منش تندرو‌ها با رهبری زاویه دارد." یک کار‌شناس سیاسی اصولگرا با بیان این مطلب به بی‌اخلاقی صورت گرفته در مجلس – جمع آوری امضا برای طرح سه فوریتی – اشاره کرد و گفت: از نگاه رهبری هدف وسیله را توجیه نمی‌کند اما شاهدیم که طیف تندرو با این شیوع عمل می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
اقدام نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی برای جمع آوری امضا برای طرح سه فوریتی توقف مذاکرات یک تخلف و بی‌اخلاقی سیاسی بود که از نظر کار‌شناسان و فعالان سیاسی هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا ناپسند است. ادامه این رفتار‌ها بی‌گمان نتایج و آثار نامطلوبی در فضای سیاسی کشور دارد و به اعتقاد کار‌شناسان دامن خود این جریان را می‌گیرد.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و کار‌شناس مسایل سیاسی استفاده از این شیوه را نوعی منش ماکیاولیستی نامید و گفت: شاهدیم‌‌ همان کسانی که غربی‌ها را به بی‌اخلاقی سیاسی متهم می‌کنند برای رسیدن به اهداف خود از هر وسیله ای استفاه کرده و با منش ماکیاولی عمل می‌کنند.

وی افزود: این عده همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا مذاکرات هسته ای را از ریل خارج کنند و برای این کار از بهره گیری از روش‌های غیر اخلاقی، تخلف و تقلب نیز ابایی ندارند.

زیباکلام رسانه‌ها را در خاکریز اول مقابله با این گروه دانست و گفت: رسانه‌ها بیش از هر بخش دیگری می‌توانند در نمایان کردن این بی‌اخلاقی‌ها برای مردم نقش داشته باشند و در جهت مقابله با این روش‌ها حرکت کنند.

علی دورانی، کار‌شناس اصولگرای مسایل سیاسی نیز در گفت‌و‌گو با فرارو در این خصوص گفت: بنده به عنوان کسی که به آینده مذاکرات هسته ایی خوشبین نیست و بار‌ها در این خصوص صحبت کرده معتقد هستم وقتی که راهبرد مورد نظر مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی بر مبنای انجام مذاکرات است، هیچ کس نباید در راستای آن مانع تراشی کند.

وی افزود: این مذاکرات در بستری که نظام فراهم آورده و در چارچوب خطوط قرمزی که رهبری ترسیم کرده است در جریان است و هیچ ضرورتی وجود ندارد که عده‌ای بخواهند هر تذکری از سوی مقام رهبری به قانون تبدیل کنند.

دورانی ادامه داد: واضح است که این ساده اندیشی‌ها و ساده انگاری‌ها از سوی نمایندگان مجلس عجیب است و نتیجه ای جز تشویش در راهبردهای نظام ندارد.

وی با اشاره به اینکه اگر خوشبین باشیم باید این اقدامات را یک مقابله به مثل در برابر حرکات کنگره آمریکا تلقی کنیم، گفت: در این صورت نیز باید به مساله تخلف در جمع آوری امضا و استفاده از روش‌های غیر اخلاقی پرداخت. حرکت با منشی که هدف وسیله را توجیه می‌کند با رویکرد مقام رهبری که دقیقا بر خلاف این است، زاویه دارد.

این کار‌شناس مسایل سیاسی افزود: راستگویی و حفاظت از امانت از اصول ابتدایی اسلامی و اعتقادی ما است که نمایندگان مجلس باید به آن پایبند باشد. به اعتقاد من نماینده مجلسی که این اصول را رعایت نکند در حقیقت صلاحیت نمایندگی ندارد و خوب است که شورای نگهبان در هنگام احراز صلاحیت‌ها به این مباحث نیز توجه داشته باشد.

دورانی در پاسخ به این پرسش که ادامه این بی‌اخلاقی‌ها در عرصه سیاست و در فضای پارلمان چه پیامدهایی دارد، گفت: بیشترین آسیب ناشی از این بی‌اخلاقی‌ها متوجه اصولگرایی است. زیرا طیف تندرو که خود را منتسب به جریان اصولگرایی می‌داند با این رفتار‌ها موجب ریزش رای و سرمایه اجتماعی اصولگرایان می‌شود.

وی افزود: این‌ها با تفکر "هدف وسیله را توجیه می‌کند" حرکت کرده و در مواردی دایه مهربان‌تر از مادر شده و از رهبری نیز جلو‌تر می‌روند، روشن است که این مرام سیاسی پیامد خوشی برای اصولگرایی و اصولگرایان ندارد.

به گفته دورانی از عقلای مجلس و عقلای اصولگرایی انتظار می‌رود که نسبت به این رفتار‌ها واکنش مناسب نشان داده و در یک سال باقی مانده از مجلس نهم، این طیف را کنترل کنند.

وی همچنین با اشاره به انتخابات آتی مجلس، گفت: خوب است که چهره‌های مطرح اصولگرا به آنان برای تسلط در مجلس آتی کمک نکنند. این روز‌ها می‌بینیم که افرادی مثل آقای باهنر از تعدیل شدن تندرو‌ها می‌گویند اما به نظر من این‌ها نمی‌توانند که تعدیل شوند بلکه باهنر در حال تندتر شدن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
رزمنده ولایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
1
آقای زیباکلام، من شما را انقلابی نمی دانم، اما هیچگاه نمی توانم بگویم که به مسلمانیتان تردید دارم، امابه مسلمانی تعدادی از مهره های اصلی گرداننده صحنه این آقایانی که معروف به دلواپسانند، جدا مشکوکم.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین