کد خبر: ۲۹۹۸۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸

میوه، پوست مردم را کند

در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج داخلی درجه یک معادل 0.1 درصد افزایش یافت و بهای برنج درجه 2داخلی ثابت بود. در گروه حبوبات، قیمت لپه نخود معادل 0.5درصد، لوبیا چیتی 0.2 درصد و لوبیا چشم بلبلی 0.1 درصد کاهش یافت. بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه همشهری نوشت: تازه ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت قیمت 10گروه مواد غذایی در بازار نشان می دهد میوه در یک سال گذشته با 85.9 درصد پیشتاز افزایش قیمت بوده است.

این گزارش در شماره روز شنبه نهم خرداد 1394 هجری خورشیدی به چاپ رسید، می افزاید: تازه ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت قیمت 10گروه مواد غذایی در بازار نشان می دهد میوه در یک سال گذشته با 85.9 درصد پیشتاز افزایش قیمت بوده است.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که در آستانه فصل گرما میوه های تابستانی به بازار آمده اند یا در حال ورود به بازار هستند. با این حال قیمت برخی از این میوه ها مانند گلابی، طالبی، گیلاس و زردآلو در مغازه ها بین 4 تا 25هزار تومان است که البته این قیمت برای بسیاری از خانواده های با درآمد متوسط و متوسط به پایین سنگین است و قابل خریداری نیست. از همین رو تعداد زیادی از مردم خرید این میوه ها را از سبد خرید خود به کلی حذف کرده یا دفعات خرید آن را به شدت کاهش داده اند.

پیش از این هم برخی انتقادات درباره واردات بی رویه میوه های لوکس مطرح شده بود که البته تاکنون با پاسخ مناسبی از سوی مسئولان وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت روبه رو نشده است. با این حال به نظر می رسد اختلاف نظری که از نیمه دوم سال گذشته بین 2وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با جهاد کشاورزی درباره مدیریت بازار میوه رخ داد، اکنون آثار خود را در گزارش بانک مرکزی از اوضاع قیمت مواد غذایی نشان می دهد. 

چنانچه گزارش بانک مرکزی نشان از آن دارد که میوه ها با فاصله زیادی نسبت به سایر مواد غذایی پیشتاز افزایش قیمت بوده اند. 

براساس این گزارش، قیمت 10 گروه مواد غذایی در هفته گذشته نسبت به هفته مشابه سال قبل افزایشی بوده و تنها یک قلم ثابت مانده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت تمام اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بهای تخم مرغ معادل 7درصد افزایش یافت و شانه ای ٧٥٠٠٠ الی ٩٥٠٠٠ریال فروش می رفت.

در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج داخلی درجه یک معادل 0.1 درصد افزایش یافت و بهای برنج درجه 2داخلی ثابت بود. در گروه حبوبات، قیمت لپه نخود معادل 0.5درصد، لوبیا چیتی 0.2 درصد و لوبیا چشم بلبلی 0.1 درصد کاهش یافت. بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

بر پایه این گزارش، در هفته مورد بررسی، در میادین زیرنظر شهرداری گیلاس عرضه نمی شد و پرتقال درجه یک و طالبی عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می گردید.

میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه های تازه قیمت سیب زرد تخم لبنان معادل 0.4 درصد و طالبی 2.1 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0.8 درصد تا 9.4 درصد افزایش داشت. در گروه سبزی های تازه قیمت سبزی های برگی ثابت بود و بهای سایر اقلام این گروه بین 1.2 درصد تا 11 درصد کاهش یافت. در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود. بهای گوشت معادل 4.3 درصد افزایش داشت.

همچنین در این هفته قیمت قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود. بر پایه اعلام بانک مرکزی، قیمت لبنیات در هفته مورد بررسی نسبت به هفته مشابه سال قبل 14.1 درصد، تخم مرغ 22 درصد، برنج 8.5 درصد، حبوب 9.2 درصد، میوه های تازه 85.9 درصد، سبزی های تازه 16.9 درصد، گوشت قرمز 7.3 درصد، گوشت مرغ 3 درصد، قندوشکر 4.5 درصد و چای نیز 8.2 درصد افزایش یافت و تنها قیمت روغن نباتی ثابت مانده است.

خلأ مدیریت بر بازار میوه

به نظر می رسد که بازار میوه نسبت به سایر بازارها کمتر مدیریت می شود و حتی به نوعی رها شده به نظر می رسد. از یک طرف کشاورزان انتقاد دارند که پول زیادی دست آنان نمی رسد و دلالان بیشترین سود را از تلاش یکساله کشاورزان می برند و از آن طرف هم قیمت میوه در بازار مصرف تا چند برابر بیشتر از قیمت خرید آن از کشاورزان است. 

رحمت الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درخصوص گرانی میوه به خبرگزاری خانه ملت می گوید: باید قیمت میوه به نحوی باشد که مردم قدرت خرید داشته باشند. نوروزی جولان دلالان و حضور واسطه ها را از یک سو و نبود نظارت لازم از سوی دستگاه های مسئول و متولی نظارت بر بازار را علت اصلی گرانی میوه به خصوص میوه های نوبرانه عنوان کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
0
7
میدان اصلی میوه و تره بار تهران پایگاه اصلی دلالان و واسطه هاست ، دولت اگه خیلی دلش میخاد جنس ارزون بدست مردم برسه و از طرفی کشاورزا هم سود واقعی رو از فروش محصولاتشون بکنن این میدونو تعطیل کنه و توزیع میوه رو به تعاونیهای کشاوری محول کنه تا کشاورزا محصولاتشونو مستقیم به دست مصرف کننده برسونن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
0
0
من سه ماه سال آلمان هستم و ۹ ماه ایران. هزینه میوه و بسیاری هزینه‌های یومیه دیگر به طور مطلق در آلمان ارزانتر از تهران است. وقتی که این گرانی هزینه‌های یومیه تهران را به حقوق ریالی هم بهنجار کنیم، زندگی در تهران واقعا گرانتر از اروپا است. دیروز ۴ تا سیب خریدم ۱۲ هزار تومن! تقریبا هر سیب یک دلار! محله بالاشهر هم نیستیم.

این شامل پوشاک هم هست. نوعا پوشاکی که من و خانواده‌ام استفاده می‌کنیم چون از مارک‌های خیلی معروف نیست، در اروپا ارزانتر از تهران است.

واقعیت این است که ریشه این همه گرانی نمیتواند تحریم باشد. چون که هدف تحریم عمدتا کالاهای حساس است نه پوشاک و خوراک! احتمالا سهم اصلی در این قیمت‌های سرسام آور از سودجویی و بی انصاف بودن دلالان و فروشندگان است. انصاف که ثابت شده وجود ندارد. بنابراین باید با وضع قوانین مناسب به این مساله سر و سامان داد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین