آفتابنیوز : بهاره نوروزی-حجتالله ایوبی از همان روزهای نخست مدیریت گروه هنر تجربه را زمینه رشد سینمای هنری دانست و اعلام کرد: گروه هنر و تجربه کمک حال گردش مالی در سینمای ایران است. طبق آخرین آمار از مهر ماه سال ۹۳ تا ۳۰ اردیبهشت سال ۹۴، ۲۹ فیلم بلند ایرانی و خارجی، ۲۵ فیلم مستند ایرانی و خارجی، ۳۲ فیلم کوتاه و ۳ انیمیشن در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده است. علاوه بر آمارهای کمی فضای عمومی اکرانهای این گروه و بازخوردهای فعالان فرهنگی نیز از نگاههای مثبت به سوی این جریان حکایت میکند.
جلیل اکبری صحت منتقد سینمایی و روزنامهنگار در ارزیابی خود از تاسیس حرکت گروه وتجربه به «آفتاب» گفت: «هنر وتجربه در شرایط فعلی سینمای ایران موقعیت مهمی محسوب میشود؛ در شرایطی که سینمای بدنه به سبب شباهت بیشتر به سلیقه عرف مجالی به جلوه سینمای هنری نمیدهد، تاسیس این گروه امری قطعی ولازم بود. سالهاست سینمای بدنه همه فرصتها را از آن خود کرده است این درحالی است که پارامترهای هنری سینمای بدنه نیز این روزها کمتر ارائه میشود اما اشتباه دولتها حمایت یک سویه از سینمای بدنه بوده است در شرایطی که سینمای هنری ما بیشترین درخشش را در خارج از کشور داشته است همیشه به دلیل عرضه نابرابر از دید مخاطبان داخلی پنهان بوده است.»
این منتقد سینمایی افزود: «قطعا گروه هنر وتجربه سینمای هنری را به مخاطبان نشان داده وسبب گرایشهای مخاطبان به سینمای هنری خواهد شد. در گذشته برخی از سینماها مانند سینما عصر جدید اقدامی مشابه هنر و تجربه به نیاز مخاطبان پاسخ میدادند اما این حرکت به سبب روند اکران و دخالت افراد ذی نفوذ دوام چندانی نداشت.»
اکبریصحت با تایید حرف سازمان سینمایی مبنی بر گردش مالی سینمای هنر وتجربه گفت: «قطعا اگر عرصه و مجالی برای دیده شدن سینمای هنری ما وجود داشته باشد و تحریمها نیز برداشته شوند قطعا اکرانهای سینمای هنری سودآوری داخلی و خارجی خواهد داشت. بنابراین معتقدم اگر ده سال دیگر کارنامه آقای ایوبی را مرور کنیم تاسیس هنر وتجربه را مهمترین اقدام وی ارزیابی میکنیم.»
اما تاسیس گروه هنر وتجربه مانند تمامی اتفاقات کشور خالی از حاشیه نبوده است. چندی پیش محمد حسین فرحبخش، تهیهکننده سینمای ایران در مناظرهای با امیر حسین علم الهدی مدیراجرایی گروه هنر وتجربه از اختصاص سالنهای سینماهای آزادی و کوروش به گروه و هنر تجربه انتقاد کرد و گفت بیشتر این فیلمها قابلیت نمایش در سالنهای سینما را ندارند و کسانی آمارهای غلط را به رئیس سازمان سینمایی منتقل میکنند. اظهارات وی با پاسخگویی شدید علمالهدی مدیر گروه اجرایی گروه هنر وتجربه مواجهه شد بهگونهای که دو طرف یکدیگر را شارلاتان خطاب کردند.
شهرام مکری کارگردان فیلم ماهی و گربه که در اکرانهای گروه هنر و تجربه با استقبال زیادی مواجه شده درپاسخ به این انتقادات به خبرنگار آفتاب گفت: «من این نظرها را مغرضانه توصیف نمیکنم اما این نوع نگاه به سینمای هنر وتجربه درست نیست.اکرانهای گروه هنر و تجربه مانند اکرانهای عمومی سینما است آیا تمامی تولیدات سینمای بدنه موفق هستند و با استقبال مخاطب مواجه میشوند؟ مسلما چنین نیست. برخی از این فیلمها حتی موفق به کسب هزینههای تولید خود نمیشوند. تولیدات سینمای هنر و تجربه نیز از این قاعده مستثنی نیست بنابراین آثار هنر و تجربه همه در طبقه قوی متوسط و ضعیف قرار میگیرند.»
کارگردان فیلم ماهی و گربه افزود: «این که گفته میشود این فیلمها با هزینههای شخصی تولید شده و به سرمایهگذاری سینما لطمه میزند را قبول ندارم. لااقل فیلمهای هنر وتجربه با هزینههای دولتی ساخته نشده و به بودجه سینما لطمه نمیزنند. از سوی دیگر بسیاری از سرمایهگذاران و تهیهکنندگان حرفهای با دیدن استقبال از گروه هنر و تجربه تمایل پیدا کردهاند که برای این گروه نیز فیلمهایی تولید کنند و من فکر میکنم به هیچ وجه گروه هنر تجربه به اکرانهای عمومی لطمه نخواهد زد اگرچه ظرفیتهای کافی سالنها با توجه به استقبال از گروه و هنر وتجربه کافی نبوده است.»
آنچه در این شرایط قابل توجه به نظر میرسد، ضریب صندلی خالی سینماهاست که امروز بحث مهمی است. شواهد حکایت میکنند سینمای ایران تاکنون توانسته 5 درصد از صندلیهای خالی در طول سال را پر کند. نتیجه این شرایط خالی بودن 95 درصد صندلیهای سینما است و این به معنی آن است که مردم ما میانه خوبی با سینماها ندارند. شاید اگر مشارکت و ارتقا کیفیت دو شاخه سینمای هنر و سینمای بدنه را جدیتر تلقی کنیم، سالنهای سینما شبها و روزهای پرهیاهوتری را تجربه کنند.