کد خبر: ۳۱۱۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸

وزیر جهاد کشاورزی: افزایش قیمت مواد غذایی نداریم/ سهمیه‌بندی واردات برنج و شکر

وزیر جهاد کشاورزی درباره اعمال محدودیت و سهمیه‌بندی واردات برنج و شکر، پیگیری برای تامین و پرداخت مطالبات گندم‌کاران، اقدامات انجام شده در زمینه از بین بردن بیماری آنفولانزای مرغی و ... صحبت کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای افزایش قیمت محصولات کشاورزی ندارد و باید در ستاد تنظیم بازار در این زمینه تصمیم‌گیری شود.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود حجتی در حاشیه دیدارهای امروز خود با وزیر کشاورزی عراق و رییس کمیسیون کشاورزی چین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران درباره وضعیت قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در راستای بخشنامه اخیر ابلاغ شده، اظهار کرد: برنامه‌ای برای افزایش قیمت محصولات کشاورزی نداریم و اگر نیازی به افزایش قیمت محصولی مانند تخم‌مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز و ... باشد باید به صورت موردی در جلسه ستاد تنظیم بازار بررسی و تصمیم‌گیری شود.

به گزارش ایسنا، وی همچنین در خصوص واردات شکر و برنج، افزود: با توجه به میزان تولید و ذخایر موجود شکر در سال جاری وارداتی از این محصول نداشته‌ایم اما با توجه به نیاز سالانه 600 هزار تنی کشور برای تامین ذخایر استراتژیک و باقیمانده نیاز داخلی، برنامه‌ریزی برای واردات این محصول در دستور کار قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: حدود 300 هزار تن واردات شکر از سوی شرکت بازرگانی دولتی انجام می‌شود که در این راستا کارخانه‌های تولیدکننده این محصول به نسبت میزان تولید خود مجوز واردات را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت می‌کنند.

حجتی با بیان اینکه واردات شکر مانند گذشته آزاد نیست، گفت: از این پس واردات شکر و دیگر محصولات استراتژیک مانند برنج بر اساس نیاز داخلی و با نظر وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در زمینه ثبت سفارش برای واردات محصولات کشاورزی مشکلاتی وجود دارد که در این زمینه اصلاحیه‌ای به هیات دولت ارسال کردیم چرا که زمان و میزان نیاز به واردات محصول باید بر اساس نظر وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر هر محصولی به کشور بخواهد وارد شود با نظر وزارت صنعت میزان آن مشخص می‌شود و تا 18 ماه ثبت سفارش واردکنندگان قابل تمدید است اما برای محصولات کشاورزی نهایتا فرصتی حدود سه ماه برای ثبت سفارش و یک تا دو ماه برای تمدید آن کافی است و باید زمان ثبت سفارش محصولات کشاورزی کاهش یابد.

اعمال محدودیت واردات برنج

وی گفت: در مورد برنج نیز چنین برنامه‌ریزی در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد که بتوانیم ضمن تنظیم ثبت سفارش و زمان تمدید آن، با توجه به نیاز کشور واردات برنج داشته باشیم و امسال بر اساس آخرین آمار موجود حدود 240 هزار تن برنج به کشور وارد شده که مربو به ثبت سفارش‌های گذشته بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در مورد برنج نیز تمهیداتی در حال اقدام است تا بتوانیم برنج خارجی را به قیمتی نسبتا هم‌طراز با برنج داخلی وارد کنیم تا به بازار برنج ایرانی آسیب وارد نشود.

برنامه‌ریزی برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی

حجتی با بیان اینکه فاصله تولید تا عرضه محصولات کشاورزی و تفاوت قیمت آن زیاد است، گفت: برای کوتاه کردن این فاصله از تولید تا مصرف همواره نگرانی وجود داشته و برای برطرف کردن آن باید در زمینه فرآوری، بسته‌بندی و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی از طریق تعاونی‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.

وی اظهار کرد: در زمینه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی اقداماتی انجام شده تا بتوانیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تعاونی‌های تولید و تولیدکنندگان به صورت مستقیم محصولات خود را در بازارهای تعیین شده عرضه کنند که البته به صورت آزمایشی در چند نقطه اجرا شده که می‌توان به عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در کردستان اشاره کرد.

نگرانی از نظر آنفولانزای مرغی وجود ندارد

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با آخرین وضعیت کشور از نظر بیماری آنفولانزای مرغی، گفت:‌ این بیماری در مرغ‌های خانگی یکی از مناطق استان مازندران بروز پیدا کرد که دستگاه‌های مسئول مانند سازمان دامپزشکی و تولیدکنندگان از خود عکس‌العمل و حساسیت به موقع و مناسبی نشان دادند و بر اساس وظایف بین‌المللی سازمان دامپزشکی شیوع این بیماری در این منطقه از استان مازندران را به OIA (سازمان جهانی بهداشت و دام) اعلام کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اقدامات انجام شده و اعلام سازمان دامپزشکی به OIA مبنی بر پاکسازی کشور از نظر آنفولانزای مرغی هیچ نگرانی درباره این بیماری در کشور وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین