کد خبر: ۳۱۲۹۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۸۴ - ۱۴:۰۹
يك استاد دانشگاه:

در مذاکرات، خواست و حق ایران برای داشتن چرخه سوخت هسته‌ای روشن شود

آفتاب‌‌نیوز : محمود دهقان، استاد دانشگاه با اشاره به چارچوب‌هاي مورد نظر ايران در مذاكرات سی‌ام آذر گفت: با توجه به اين كه طرف اروپايي ابتدا بر اساس توافقنامه‌ پاريس و در حال حاضر با مطرح کردن پیشنهاد روسيه، هدف خود مبني بر پیشگیری از در اختيار داشتن چرخه‌ ‌كامل سوخت هسته‌اي توسط ايران را دنبال مي‌كند و با توجه به اینکه ايران نیز مطرح مي‌كند كه مساله غني‌سازي موضوعي حتمي در مذاكرات است، معتقدم ايران بايد در مذاكرات سی‌ام آذر تلاش كند مساله‌ حق خود براي در اختيار داشتن فن‌آوري صلح آميز هسته‌اي را به عنوان يك كشور مستقل و عضو آژانس پیگیری کند.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: البته همه نوع بحثي در مذاكرات سی‌ام آذر مي‌تواند مطرح شود، از جمله اينكه ايران تا چه اندازه در چارچوب‌هاي تعيين شده مذاكراتي انعطاف داشته باشد و پيشنهادات را در چه سطوحي مورد بحث قرار دهد.

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه مذاكرات آتي قطعا سخت و پيچيده خواهد بود، در انتقاد از آنچه مسير ضعيف ديپلماسي در بررسي پرونده هسته‌اي كشورمان خواند، گفت: متاسفانه در چندين ماه گذشته روند كار در مساله هسته‌اي از سطوح كارشناسي (ديپلماسي) و تصميم‌گيري تقليل يافته و عملا ديپلماسي به حيطه تصميم‌گيري مقامات كشانده شده است؛ لذا معتقدم بحث از كارشناس گذشته و مذاكرات براي تصميم‌گيري نهايي مطرح مي‌شود.

دهقان ابراز عقيده كرد: متاسفانه روند كار به گونه‌اي است كه ديپلمات‌هاي ايراني ديگر فضا و امكاني براي تاثيرگذاري بر مواضع طرف اروپايي را ندارند.

وي ادامه داد: آمريكا و اروپا قصد دارند تا اگر پرونده‌ ايران به شوراي امنيت ارجاع شد، تنها‌ آمريكا و انگليس نباشند كه طرفدار اين موضوع نشان داده شود، بلكه به دنبال آن هستند كه روسيه را نيز در اين مسير همراه خود كنند.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل با اشاره به تامل اروپا و آمريكا در ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت در اجلاس نوامبر گفت: تصور مي‌كنم مساله انتخابات در عراق و رژيم صهيونيستي از جمله مسايل مهمي هستند كه موجب شده اروپا و آمريكا در ارجاع موضوع ايران به شوراي امنيت عجله نكنند. همچنين آنها در پي آن هستند كه چارچوبي را به لحاظ افكار عمومي جهان عليه ايران آماده كنند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به رويكرد ايران در مذاكرات سی‌ام آذر گفت: در علم سياست، ما يكسري از مسايل را مطرح مي‌كنيم تا مجبور نشويم مسايل ديگري را بازگو كنيم. يك سياستمدار همانند يك فرد نظامي بايد نقاطي را براي شروع، هدف، نقطه پاياني و خط قرمز خود در نظر بگيرد، لذا اميدوارم تيم هسته‌اي كشور اين خطوط را براي خود مشخص كرده باشند.

وي ابراز داشت: بايد منافع بلندمدت كوتاه مدت و پرستيژ نظام را با توجه به واقعيت‌هاي نظام بين‌الملل در نظر گرفت.

وي گفت: اگر در مذاكرات سی‌ام آذر خواست و حق ايران در داشتن چرخه سوخت هسته‌اي مورد توافق نهايي و رسمي قرار گيرد، مذاكرات آتي در مسيري عادي توام با آرامش دنبال خواهد شد. نبايد اجازه دهيم نتايج مذاكرات سی‌ام آذر به بعد از تعطيلات ژانويه كشيده شود.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین