کد خبر: ۳۲۲۱۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
مدیرکل اتاق بازرگانی انگلیس وایران:

سفرهیات تجاری انگلیس به تهران برای کسب آمادگی دوران پساتحریم است

«مارتین جانسون» مدیر کل اتاق بازرگانی انگلیس و ایران ضمن اشاره به سفر هیات تجاری انگلیس به ایران که قرار است جمعه این هفته و به مدت چهار روز صورت گیرد خاطرنشان ساخت: شرکت های انگلیسی می روند تا برای دوران پسا تحریم آماده شوند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، مارتین جانسون مدیرکل اتاق بازرگانی انگلیس و ایران روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همان طور که می دانید سال هاست که هیات تجاری از سوی انگلیس به ایران نرفته و به دلیل فراز و نشیب های روابط سیاسی میان دو کشور، مناسبات تجاری به شدت کاهش پیداکرده است.

وی افزود: بنابراین ما بر آن شدیم که یک هیاتی تجاری را تشکیل دهیم و به منظور آشنایی با فضای تجاری ایران گروهی را به این کشور اعزام کنیم؛ ما فکر می کنیم که این اقدام بخشی از راه های تقویت روابط میان دو کشور هست.

این مقام انگلیسی در تشریح اهداف هیات تجاری انگلیسی گفت: ما در این سفر قصد داریم «ببینیم، بشنویم و بهتر درک کنیم» چراکه به اعتقاد ما این بهترین روش برای آغاز مناسبات تجاری با ایران است.

جانسون در پاسخ به این سووال که چه عاملی سبب شده تا شرکت های انگلیسی به انجام تجارت با ایران علاقه مند شوند گفت: ادامه تحریم ها نمی تواند به درازا بینجامد و همان طور که می دانید همه ما امیدوار هستیم که براساس آنچه در برجام توافق شده است تحریم ها کاهش یابند.

وی با اشاره به اینکه شرکت های انگلیسی هنوز نمی توانند با ایران وارد معامله شوند، افزود: اما آن ها می توانند در این سفر با فضای ایران آشنا شوند، طرف های ایرانی را شناسایی کرده و ارتباطاتشان را به روزرسانی کنند و همچنین محصولات و یا خدماتشان را به شرکت های ایرانی عرضه کنند.

این مقام انگلیسی تصریح کرد: این مهم است که آن ها از اکنون بروند و خودشان را آماده کنند.
وی همچنین در پاسخ به این سووال که آیا در جریان این سفر تفاهم نامه هایی نیز منعقد خواهد شد گفت: ما با شرکت های ایرانی گفت وگو خواهیم کرد و قطعاً در این جریان انتظاراتی مطرح خواهد شد مبنی بر اینکه، به محض برداشته شدن تحریم ها این گفت وگوها منجر به توافق و انعقاد قرارداد در آینده شود.

دکتر 'سیروس مهدی زاده' از اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی انگلیس و ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار ایران ضمن اشاره به سفر هیات تجاری انگلیسی به ایران گفت: این اولین هیات بزرگ تجاری است که از انگلستان به ایران می رود که در آن شرکت های مختلفی اعم از دارویی و درمانی، حمل ونقل، معدن و به ویژه شرکت های بخش انرژی حضور دارند.
وی در خصوص ابعاد این هیات گفت: قرار است 15 شرکت بزرگ انگلیسی شامل 30 نفر در این هیات حضورداشته باشند.

این عضو اتاق بازرگانی انگلیس و ایران در بیان برنامه سفر هیات یادشده گفت: در جریان این سفر قرار است از بخش های مختلف اقتصادی ایران اعم از اتاق بازرگانی، بازار بورس، بانک ها، وزارت صنایع و معادن و وزارت نفت دیدن کنیم.

مهدی زاده در بیان اهمیت این سفر تجاری گفت: بسیاری از شرکت های اروپایی تاکنون به ایران سفرکرده اند که در جریان آن تفاهم نامه هایی را هم امضا کرده اند. از این روی این سفر می تواند سرآغاز خوبی برای ازسرگیری دوباره مناسبات تجاری میان ایران و انگلیس برای دوران پسا تحریم به حساب آید.

وی در پاسخ به این سؤال که دولت انگلیس تا چه میزان از این سفر تجاری استقبال می کند گفت: اگر به خاطر داشته باشید تا سه ماه پیش دولت انگلستان اعلام کرده بود «از انجام تجارت با ایران حمایت نمی کند»؛ به رغم اینکه همچنان این عبارت در تارنمای آن ها - به دلیل قوانین و مقررات بین المللی علیه ایران - دیده می شود اما دولت انگلستان و «دپارتمان تجارت و سرمایه گذاری انگلیس» از ما به خوبی حمایت می کند.

مهدی زاده همچنین عنوان کرد که یک متخصص از بخش ایران از دپارتمان تجارت و سرمایه گذاری انگلیس نیز در این سفر چهار روزه این هیات را همراهی خواهد کرد.

این مقام انگلیسی در پاسخ به این سؤال که شرکت های انگلیسی تا چه میزان علاقه مند به از سرگیری روابط تجاری با ایران هستند گفت: شرکت های انگلیسی خیلی مشتاق هستند که با ایران کار کند، اما در عین حال مجبور هستند تا براساس ضوابط و قوانین بین المللی عمل کنند.
مهدی زاده یکی از موانع اصلی تعامل آزادانه شرکت های انگلیسی با ایران را نحوه عملکرد بانک های این کشور برشمرد و گفت: همان طور که می دانید تمام تراکنش های بانک های انگلیسی باید از طریق پنج بانک اصلی انگلیس صورت گیرد که همه آن ها نیز تاکنون از سوی آمریکا جریمه شده اند.

این مقام اتاق بازرگانی انگلیس و ایران با اشاره به اینکه «بانک های پنج گانه انگلیس از سوی سهام دارانشان مدیریت می شوند» تصریح کرد: از این روی بانک مرکزی انگلیس اختیار ویژه ای را نسبت به بانک های انگلیسی ندارد و نمی تواند آن ها را وادار به انجام کاری کند؛ لذا شرکت های انگلیسی برای فعالت با ایران تا حدودی می ترسند و برای ازسرگیری مناسبات تجاری نیازمند دریافت ضوابط مشخصی از سوی آمریکا هستند تا از جریمه شدن پرهیز کنند.

مهدی زاده با این حال خاطرنشان ساخت که بانک مرکزی سایر کشورهای اروپایی اختیارات بیشتری را در حوزه عملکرد بانک هایشان دارند و از این رو شرکت های اروپایی با مشکلات و موانع کمتری در تعامل با ایران دارند.

این مقام انگلیسی درعین حال ابراز امیدواری کرد که ظرف ماه جاری ضوابط مشخص مالی از سوی دولت آمریکا منتشر خواهد شد که به موجب آن شرکت های انگلیسی می توانند همکاری های گسترده تری را با ایران داشته باشند.

وی عنوان کرد: قرار است 18 اکتبر دولت آمریکا براساس تعهدات «برنامه جامع اقدام مشترک» ضوابط مشخص مالی اش را در خصوص ایران منتشر سازد که این مساله می تواند برای از سرگیری روابط تجاری رهگشا باشد.

لرد «نورمن لامونت» رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران نیز اخیرا در گفت وگو با ایرنا ضمن ابراز امیدواری از گسترش مناسبات تجاری میان تهران و لندن خاطرنشان ساخته بود، هیات اقتصادی انگلیسی قرار است به منظور رایزنی و گسترش روابط تجاری میان دو کشور، راهی ایران شود.
وی افزود: در این هیات اقتصادی قرار است نمایندگانی از بخش های نفت و گاز، مالی و بالاخص بخش های خدماتی حضورداشته باشند.

وی همچنین گفت: در یک دهه گذشته به دلیل کاهش مناسبات سیاسی، شرایط سختی را پشت سر گذاشته ایم؛ در این مدت تجارت [میان انگلیس و ایران] سیر نزولی داشته و به دنبال آن روابط ما نیز کاهش پیدا کرد؛ از این رو اتاق بازرگانی [انگلیس/ایران] با مشکلات مالی مواجه شده است.

لرد لامونت بابیان این که «سطح روابط تجاری انگلیس با ایران در دوره یاد شده نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین بوده است» افزود: اما اکنون فرصت هایی بسیار خوبی وجود دارد و به دلایل مشخص این وظیفه ما است تا از این فرصت ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اکنون باکمال خرسندی اعلام می کنم که شمار افرادی که جدیدا به اتاق بازرگانی انگلیس و ایران پیوسته اند رو به افزایش بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین