آفتابنیوز : وي افزود: عدالت نقطه شروع هر جنبش اجتماعي بوده و خواهد بود، يعني جايي كه جامعه احساس نابرابري و ناامني ميكند، جنبش اجتماعي آغاز خواهد شد و اين در حالي است كه شيعه مذهب عدليه است يعني عدالت مقياس فهم دين است.
خانيكي افزود: عدالت يك مفهوم عقلاني است، نه يك برنامه يا سياست اجتماعي، دشمنان جدي عدالت كساني هستند كه به انحصار قدرت، ثروت و منزلت ميل داشته باشند.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با بيان اينكه راهكار نيل به عدالت، دموكراسي است، گفت: هم در انديشه و هم در رفتار بايد دموكراسي را رعايت كنيم، از ديگر سو نيل به دمكراسي ممكن نيست مگر اينكه مراكز كنترل و توزيع قدرت، ثروت، منزلت و نهادهاي مدني مثل دانشگاه, مطبوعات، اتحاديهها و انجمنها، مستقل و توانا وجود داشته باشد.
خانيكي افزود: اصلاحطلبي فقط به معناي يك سري شعارهاي سياسي نيست، بايد در حوزههاي مختلف سياسي، اقتصاد، فرهنگ و هنر اصلاحطلب بود يعني بايد در حوزههاي مختلف، نوآوري، مشاركت، تهديد انحصارطلبي و رانتخواهي شكل بگيرد.
وي ادامه داد: وجه سياسي عدالت و دمكراسي بايد به مسائل ملموس مردم ترجمه شود، آنگاه مقوله اخلاق مطرح مي شود.
خانيكي افزود: عدالت نقطه عزيمت برابرخواهي است، ايجاد نابرابري به واسطه منابع كميابي است كه در اختيار همه قرار نميگيرد و آن منابع كمياب عبارتند از قدرت، ثروت و منزلت.
خانيكي افزود: پيامدهاي نظري اعتقاد به عدالت، اين است كه هر گروهي كه به عدالت به عنوان ارزشي مستقل ايمان داشته باشد، به دنبال عقلانيت هم است بنابراين عدالت مفهومي است عقلاني و اين مرز ميان ما و كساني است كه عدالت را به معناي مفهومي غيرعقلاني مورد توجه قرار ميدهد، در واقع عقل همزاد عدل است.
وي تصريح كرد: دموكراسي در پي ايجاد فرصتهاي برابر براي همه است و راهكار نيل به عدالت، دسترسي به دموكراسي است هم در انديشه و هم در رفتار.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با بيان اينكه نيل به دموكراسي ممكن نيست مگر اينكه ساختارهاي نيل به دموكراسي در جامعه وجود داشته باشد، گفت: دانشگاهها، نهادهاي تخصصي، NGOها، حتي انجمنهاي مذهبي و فرهنگي كه همگي مستقل و توانا باشند، ميتوانند جامعه را به سوي دموكراسي هدايت كنند.
خانيكي اظهار داشت: تجدد در ايران معمولا آمرانه بوده است، اگر نهادي هم به وجود آمده است، كاملا در ارتباط با قدرت بوده است و آمرانه بودن تجدد باعث عدم شكلگيري نهادهاي واقعي مدني شده است.
وي تاكيدكرد: اصلاحطلبي نبايد فقط در حوزه سياست محدود شود، در حوزه اقتصاد, فرهنگ و اجتماع نيز بايد اصلاحطلب بود. امكان تحقق دموكراسي يا به عبارت ديگر امكان تحقق عدالت بايد به تمام حوزهها تسري يابد يعني بايد ديد چه چيزي باعث افزايش سطح مشاركت عمومي ميشود.
خانيكي ادامه داد: چه عدالت، چه دموكراسي و چه اخلاق به مولفههاي كمي نياز دارند، اين كار مربوط به دستاندركاران حوزههاي سياسي و اجتماعي است و گريزي هم از اين مطلب نيست، آزادي مقولهاي است كه بايد در زندگي فرد حس شود.
وي افزود: درست است كه بروز عدالت در اقتصاد است اما راهكارهاي رسيدن به عدالت اقتصادي در منزلت و قدرت وجود دارد، بدون برابري در منزلت و قدرت امكان دسترسي به برابري اقتصادي وجود ندارد.
عضو شواري مركزي جبهه مشاركت ايران يكي از آسيبهاي جدي را در اين زمينه غلبه فرهنگ ريا، دروغ و تظاهر عنوان كرد و گفت:بروز چنين فرهنگي به دليل آسيبپذيري تاريخي جامعه ايراني است، از دوران اوليه شكلگيري نظام سياسي در ايران (دوران هخامنشيان) تا دين اسلام كه دروغ را كليد همه مفاسد دانسته است، جامعه ايراني درگير اين مساله بوده است.
خانيكي تصريح كرد: در فرار از آزادي يا عدالت ميتوانيم به سادگي دچار عوامزدگي شويم، متاسفانه معيارها و ملاكهاي تفكر ديني ما به شدت دچار عوامزدگي شدهاند و مفهوم عدالت, آزادي و دموكراسي را بايد به صورت جديد تفسير كنيم و اين تفسير بايد از روي معرفت باشد.