کد خبر: ۳۲۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۴ - ۱۴:۲۶

اظهارات احمدی نژاد یک بحث علمی بود

آفتاب‌‌نیوز : وی افزود: در ابتدا بايد بگويم كه جمهوري اسلامي ايران با مذهب‌ستيزي از هر نوع آن مخالف است؛ حال چه يهودي‌ستيزي، مسيحي ستيزي و يا اسلام‌ستيزي باشد و اين را هميشه گفته‌ايم و در كارنامه‌ي جمهوري اسلامي ايران نيز به روشني ثبت است كه ما با مذهب‌ستيزي مخالف هستيم و آن را به هيچ وجه تاييد نمي‌كنيم.

وي خاطرنشان كرد‌: بحثي كه شده يك بحث و نظريه‌ي علمي است و من تعجب مي‌كنم كه چرا با چنين موضوعي اين گونه برخورد مي‌شود؛ به نظرم نوع پاسخگويي اروپايي‌ها و غربي‌ها اصلا در دنياي متمدن امروز جايي ندارد، يعني اين قبيل اظهارات يك سري پاسخگويي احساساتي و به دور از هر منطق است و به نظرم نشان دهنده‌ي آسيب‌پذيري طرف مخالف است.

آصفي افزود: در جريان چنين برخوردي دنيا اين سوال را خواهد كرد كه در اظهارات رييس‌جمهور ايران چه بوده كه تا اين حد اروپايي‌ها و غربي‌ها دستپاچه شده و نمي‌خواهند اين سخن را ديگران بشنوند و فكر مي‌كنيم اين قبيل اظهار نظرها ضمن اينكه در شان روابط رايج بين‌الملل نيست بيشتر به ضرر خود مخالفان تمام مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد: مبحث ديگر اين است كه اروپايي‌ها و به طور كلي غربي‌ها كه عادت كرده‌اند متكلم وحده باشند، بايد ياد بگيرند كه به نظرات ديگران هم گوش دهند حال آن نظرات را يا مي‌پذيرند يا نمي‌پذيرند و اين عيبي ندارد كه بگويند ما با اين نظرات مخالفيم؛ كما اينكه ما هم با خيلي از نظرات اروپايي‌ها مخالف هستيم؛ اما از چهارچوب اصول رايج شناخته شده كسي مجاز به خروج نيست.

آصفي همچنين گفت: فكر مي‌كنم اين روش بسيار ناپسندي است كه اروپايي‌ها در پيش گرفته و اجازه نمي‌دهند كه ديگران نظراتشان را حتي اگر علمي باشد بيان كنند و مي‌گويند اين امر در اينجا ثابت شده؛ خب در آنجا ثابت شده، ولي در اينجا مي‌توان روي آن بحث كرد و اين موضوع خيلي چيز غير معقولي نيست.

وي تاكيد كرد: فكر مي‌كنيم اظهاراتي كه در اين زمينه شده بي‌پايه، بي‌اساس، فاقد منطق و احساساتي است و اين موضوع شايد بيشتر ناشي از حمايت يك جانبه و چشم و گوش بسته محافل غربي از صهيونيست‌ها باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: در روزهاي اخير گزارش محكوميت رژيم صهيونيستي كه در دستور كار شوراي وزيران اتحاديه‌ي اروپا قرار داشت، از دستور خارج شد و اين نشان مي‌دهد كه غربي‌ها در ادامه سياست‌هاي حمايت از رژيم صهيونيستي اين اظهارات را كرده‌اند و همان گونه كه گفته شد اين اظهارات فاقد مبنا و منطق است و اين كه چرا آن‌ها با اين موضوع اين گونه برخورد مي‌كنند به نظرم در حمايتي كه از رژيم صهيونيستي مي‌كنند ريشه دارد.

آصفي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي مشكلات قرارداد ايران و چين در خصوص صادرات گاز مايع و اجرايي شدن پروژه‌ي ميدان نفتي يادآوران، گفت: بايد ترم حقوقي براي نحوه‌ي انتقال قيمت‌ها مطرح شود و موضوعاتي چون شرايط انتقال و چگونگي آن و مباحثي چون قيمت، ميزان تقاضا و امكان ارسال بررسي شود و اين‌ها بحث‌هايي كلي و فني است كه دوستان ما در وزارت نفت در حال دنبال كردن آن هستند.

وي افزود: ما در زمينه‌ي نفت و گاز تلاش‌هاي زيادي داشته و نتايج خوبي هم در اين زمينه گرفته‌ايم و اين تلاش‌ها را در آينده هم ادامه خواهيم داد؛ بحثي كه بين هند و پاكستان در ارتباط با انتقال خط گاز به وجود آمد و قرار شده كه تا پايان سال 2007 اجرايي شود و قدم مهمي هم هست نتيجه‌ي تلاش‌هاي جمهوري اسلامي و گفتگوهاي سه جانبه كه با اين دو كشور و گفتگوهاي دو جانبه كه با هر يك از اين كشورها داشتيم، بوده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد، به هر حال وزارت امور خارجه‌ درگير اين موضوع بوده و وزير خارجه و معاون اقتصادي وزارت امور خارجه‌ و همچنين وزارت نفت به آن مي‌پرداختند.

آصفي همچنين گفت: اين‌ها حاصل يك سري كارهاي جمعي و برنامه‌ريزي شده از گذشته بوده كه اميدواريم به نتيجه برسد؛ چرا كه به امنيت، رشد و شكوفايي و همگرايي در منطقه كمك مي‌كند؛ ضمن آن كه اين موضوع با توجه به نوع رابطه پاكستان و هند حائز اهميت مضاعف مي‌باشد.

آصفي در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر همكاري آمريكا و رژيم صهيونيستي براي انجام اقدام نظامي عليه كشورمان و اعلام آمادگي دو كشور حوزه‌ي خليج فارس براي در اختيار قرار دادن خاكشان در جهت اين موضوع، گفت: اين مسايل خبرسازي است.

وي با اشاره به مطلب روز گذشته‌ي روزنامه‌ي صهيونيستي يديعوت آحارانوت، افزود: خود روزنامه‌ي اسراييلي آحارانوت يك نظرسنجي را پخش كرده مبني بر اينكه بيش از 80 درصد مردم اسراييل مخالف حمله به ايران هستند و اين ناشي از قدرت و توان جمهوري اسلامي ايران است كه حتي افكار عمومي رژيم صهيونيستي هم اين امر را نمي‌پسندد؛ چون مي‌دانند توان چنين كاري وجود ندارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد: بنابراين اين مباحث مسايل رسانه‌اي است كه ضمن اينكه ، اين كه دو كشور در منطقه حاضر شوند تا خاكشان را براي اين حمله در اختيار گذارند به هيچ وجه تاييد نمي‌شود و درست نيست و اين اخبار به نظرم در ادامه‌ي همان جنگ رواني است كه برخي محافل مختلف در روزها و هفته‌هاي اخير آن را دنبال كرده‌اند.

آصفي درباره‌ي اخبار منتشر شده از سوي رسانه‌هاي آلمان مبني بر اين كه كشورمان تعداد موشك با برد 2500 كيلومتر از كره‌ي شمالي خريداري كرده، اظهار داشت:‌ اين خبر درست نبود و به سفارت هم گفتيم كه پاسخ آن را بدهد، موشك‌هاي ما با تكنولوژي بومي‌ مي‌باشد و ما آن ها را از كشورهاي ديگر نمي‌خريم؛ چون خودمان توان داريم كه در اين زمينه فعاليت كنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان خاطرنشان كرد: در اين خصوص و در زمينه‌ي موشك صادرات ما هم خوب است و اگر كسي خريدار باشد به او خواهيم فروخت.

وي در ارتباط با اتهامات اخير مقامات آمريكايي در عراق مبني بر دخالت كشورمان در امور داخلي دو كشور افزود: از محافل آمريكايي در اين خصوص اخبار متناقضي پخش شده، برخي گفته‌اند دخالت كرده و برخي گفته‌اند مدركي نيست كه اين شق دوم بيشتر درست است و دليلي براي دخالت ايران وجود ندارد.

آصفي ادامه داد: خوشبختانه آنچه كه طي روزهاي اخير در عراق اتفاق افتاده، حاكي از درك و شعور بالاي مردم عراق بود. مشاركت گسترده و فراگيرتر از قبل و انتخابات پيشين بود و خود وزارت كشور عراق اين مسئله را كه ايران در امور عراق دخالت داشته تكذيب كرده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان همچنين گفت: به هر حال مشاركت گسترده‌ي مردم و حضور فراگير آن‌ها انشاءالله نويد‌بخش آينده‌ي خوبي براي اين كشور خواهد بود و نشان مي‌دهد كه مردم عراق مصمم هستند كه آينده‌ي خودشان را بسازند و براي ايجاد كشور مستقل مشاركت داشته باشند.

وي در ادامه اظهار داشت: فكر مي‌كنيم اين انتخابات از اين جهت اهميت دارد كه دولت عراقي انشاء الله پس از تشكيل مجلس سر كار خواهد آمد و محققين آزاد‌سازي عراق از دست نيروهاي بيگانه‌ را فراهم مي‌آورد و ما اين حضور و گستردگي آن را به مردم عراق تبريك مي‌گوييم .

آصفي همچنين ابراز اميدواري كرد كه عراق پس از مشخص شدن مجلس و دولتش هر چه زودتر بتواند يك همكار بسيار ارزشمند و مهم نه تنها براي ايران كه براي همه كشورهاي منطقه و جامعه‌ي جهاني باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: طبيعي است كه همه موظف هستند به آرايي كه از صندوق خارج مي‌شود احترام بگذارند و آن را خواست ملت عراق بدانند و انشاءالله همكاري خوبي با دولت آينده‌ي عراق داشته باشند.

وي درباره‌ي اخبار منتشر شده مبني بر طرح موضوع عاري‌سازي خليج فارس از تسليحات هسته‌يي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران با اكثر كشورهاي منطقه‌ خليج فارس موافقتنامه‌ي امنيتي امضا كرده و ما قبلا هم به اين كشورها پيشنهاد داده بوديم كه براي امضا پيشنهاد دفاعي مشترك آمادگي داريم.

آصفي اين امر را ناشي از حسن‌نيت جمهوري اسلامي ايران دانست و ادامه داد: در خصوص امضاي موافقتنامه‌ي عاري سازي منطقه‌يي خليج فارس ما هنوز درخواست رسمي دريافت نكرده و طبيعي است كه اگر آن را دريافتيم بررسي‌اش خواهيم كرد؛ چون اين موضوع در دكترين جمهوري اسلامي ايران جايي ندارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد: ايران سلاح‌هاي هسته‌يي ندارد و تصميمي هم براي استفاده از سلاح‌هاي هسته‌يي ندارد و خطر اصلي در منطقه رژيم صهيونيستي با داشتن صدها كلاهك هسته‌اي مي‌باشد.

وي تصريح كرد: به هر حال ما آماده‌ايم تا با كشورهاي منطقه وارد يك كار جدي شويم و از گذشته‌هاي بسيار دور هم ما پيشنهاد برقراري تركيبات امنيت منطقه را بين 6 كشور حوزه‌ي خليج فارس، ايران و يمن مطرح كرده بوديم و همچنان هم آماده‌ايم تا وارد يك ساز و كار شويم كه اين موضوع هم مي‌تواند در چارچوب آن قرار بگيرد.

آصفي افزود: به هر حال اگر درخواست رسمي در اين خصوص از ما شود طبيعي است كه آن را بررسي مي‌كنيم و اين موضوع در ادامه‌ي سياست‌هاي دولت جديد نيز مي‌باشد كه به اعتماد سازي و ايجاد روابط دوستانه و برادرانه با كشورهاي منطقه‌ اهميت مي‌دهد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در ارتباط با موضع كنگره‌ي آمريكا در خصوص برگزاري انتخابات در فلسطين و برگزيده شدن حماس و همچنين تهديد حماس از سوي موفاز اظهار داشت: كشورهاي ديگر و در راس آن ها آمريكا بالاخره بايد تكليفشان را با دموكراسي روشن كنند. 

وي افزود: آن‌ها بايد مشخص كنند كه طرفدار دموكراسي هستند يا خير؟ اگر دموكراسي است و در نوار غزه و جاهاي ديگر انتخاباتي برگزار مي‌شود و حماس راي مي‌آورد ديگر بحثي نيست و اين دموكراسي است و آن‌ها بايد تكليفشان را با دموكراسي روشن كنند.

آصفي ادامه داد: آن‌ها شعارهايي مي‌دهند و بعد در آن مي‌مانند؛ يعني مي‌گويند دموكراسي به گونه‌اي باشد كه نهايتا نتيجه‌ي آن به نفع ما باشد و اگر اين گونه نباشد ما اين را نمي‌خواهيم و اين يكي از رياكاري‌هاي آمريكا و برخي از متحدانش است كه در ابتدايي‌ترين مسايل مانده‌اند.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: در اين چارچوب مي‌توان اعترافات تكان‌دهنده‌ي خود آقاي بوش را مبني بر استراق سمع و چك كردن ايميل‌ها نيز مد نظر داشت كه اين موضوع به بهانه‌ي مبارزه با تروريسم قابل قبول نيست و نمي‌توان با اين بهانه حقوق شهروندي و حقوق بشر را محدود كرد.

آصفي ادامه داد: به هر حال هر چيزي ساز و كار خود را دارد و اين هم يكي ديگر از تناقضات جدي دولت آمريكا در ارتباط با عملكرد با شعارهايي كه مي‌دهند مي‌باشد؛ يعني در سخن از حقوق بشر دفاع مي‌كنند ولي در عمل آزادي‌هاي فردي را نقض مي‌كنند.

وي در ارتباط با موضوع محكوم شدن كشورمان از سوي يكي از دادگاه‌هاي آمريكا به پرداخت 100 ميليون دلار جريمه، گفت: اين دادگاه‌ها دادگاه‌هاي محلي‌اند و احكامي كه به اين ترتيب به صورت غيابي صادر مي‌شود بي‌پايه و غير قابل قبول است.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان، در ادامه اظهار داشت: ما هم در ايران دادگاه‌هايي را داريم و فكر مي‌كنم تا حالا هم بيش از 3 ميليارد دلار حكم عليه آمريكايي‌ها در دادگاه هاي ايراني صادر شده و اين كه يك دادگاه محلي آمريكا بخواهد غيابي به يك موضوع رسيدگي كند، طبيعي است كه فاقد وجاهت حقوقي و قانوني است.

آصفي تاكيد كرد: ضمن آن كه در اين زمينه دست ما هم بسته نيست و دادگاه‌هاي ما هم به جرايم و اتهامات آنها رسيدگي خواهند كرد. 

وي در ارتباط با كشته شدن يك تبعه‌ي ايراني در كشور كانادا، افزود: با مقامات كانادايي در اين خصوص در حال صحبت هستيم و به نظرم كانادا به تدريج در حال تبديل به كشورهاي ناامن براي مهاجران است، يعني دو قتل براي كشوري كه ادعاي امن بودن دارد، زياد است.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد: البته همان گونه كه گفتم اين موضوع از طريق وزارت خارجه‌ي كانادا در حال پيگيري است و روشن است كه ما به وظايف كنسولي و حقوقي‌مان عمل خواهيم كرد، اما به تدريج از كانادا چهره‌ي ناامني در حال تصوير شدن در دنياست.

آصفي در خصوص طرح نمايندگان كشورمان در اجلاس WTO در هنگ كنگ براي عادلانه‌ شدن ساز و كارهاي اين اجلاس، گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان ناظر در اين نشست شركت كرد و طبيعي است كه ما هم ديدگاه‌هايي داريم و مواضع و رويكرد خودمان را مي‌گوييم.

وي افزود: طبيعي است كه اگر فكر بكنيد كه اين ساختار در برخي از نقاط مي‌تواند قوي‌تر شود و در خدمت بيشتر كشورهاي در حال توسعه قرار گيرد موضع خودمان را بيان مي‌كنيم؛ كما اينكه كشورهاي ديگر هم مواضع خودشان را مي‌گويند.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد: اصولا در عرصه‌هاي بين‌المللي و صحنه‌هاي بين‌المللي نقدپذيري و تشريح مواضع و توضيح براي اين كه ساختاري بهتر شود همواره بوده و پيش از اين نيز ديديد كه بحث در ارتباط با ساختار سازمان ملل بود و اين ضرورتا به اين معنا نيست كه ايران بخواهد ساختار جايي را تغيير دهد؛ ولي نافي اين نيست كه اگر نقطه‌نظري پيرامون سازماني داشته باشيم، آن را بيان نكنيم.

وي در پاسخ به سوالي ديگر تصريح كرد: ما از هر اقدامي كه به خروج نيروهاي خارجي در منطقه و ايجاد همكاري‌هاي منطقه‌اي و همگرايي و هم فكري كشورهاي منطقه كمك كند حمايت مي‌كنيم و از همكاري‌هايي كه به چنين مواردي كمك كند حمايت كرده و معتقديم كه در پرتو همكاري‌هاي منطقه‌اي و هم فكري و گفتگو بين كشورهاي منطقه صلح و ثبات در منطقه برقرار مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به اين سوال كه آيا غير از تاريخ 21 دسامبر و مكان وين تاريخ و مكان ديگري براي مذاكرات با سه كشور اروپايي مطرح است يا خير؟ اظهار داشت:‌ اين موضوع را چهارشنبه صبح به شما خواهم گفت.

آصفي در پاسخ به سوالی در ارتباط با بيانيه‌ي ديده‌بان حقوق بشر در خصوص دو تن از وزراي كابينه‌ي دكتر احمدي‌نژاد، افزود: بحث ديده‌بان حقوق بشر به نظرم بي‌ارزش‌تر از آن است كه آدم بخواهد به آن پاسخ دهد.

وي تاكيد كرد: به نظرم ديده‌بان حقوق بشر بيشتر از منافع غرب ديده‌باني مي‌كند تا اين كه از حقوق بشر ديده‌باني كند و اين موضوع خيلي ارزش پاسخگويي ندارد و يك گزارش مبتذل و بي سر و ته بود .

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوال ديگر ی، درباره‌ اهانت شبكه‌ي خبري الجزيره به آيت‌الله سيستاني از احضار سفير قطر به وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: در خصوص اقدام بد اين تلويزيون سركار خانم افخم ديشب سفير قطر را احضار كرده و مراتب ناخرسنديمان را در اين خصوص اعلام كرديم. 

آصفي ادامه داد: به پخش اين برنامه اعتراض كرديم كه در چارچوب اطلاع رساني حرفه‌اي نبوده و خارج از آن مي‌باشد و عبور از مرزهاي شناخته شده‌ي اسلامي و آنچه كه موجب تفرقه در منطقه مي‌شود به نظر ما به هيچ وجه قابل قبول نيست و خواستار توضيح و جبران اين اقدام شديم .

وي همچنين گفت: سفير قطر نيز از اين موضوع اعلام تاسف كرد و گفت كه اين مطلب را به كشورش منعكس مي‌كند و تاكيد داشت كه اين برنامه منعكس‌كننده‌ي ديدگاه دولت قطر نيست و به هر حال جمهوري اسلامي ايران ديروز اعتراضش را به قطر انجام داد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوال ديگری درباره‌ي تصويب نهايي قطعنامه‌ي كانادا در خصوص وضعيت حقوق بشر در كشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل متحد اظهار داشت:‌در خصوص قطعنامه‌ي كانادا اين موضوع چيز جديدي نبود و قبلا هم تقريبا با همين شرايط به تصويب رسيده بود.

آصفي افزود: اين عمل يك كار سياسي از سوي كانادايي‌ها مي‌باشد كه يك موضوع داخلي را بهانه كرده و متاسفانه بحث حقوق بشر و دفاع از آن ابزاري در دست برخي كشورها شده ضمن اينكه استمرار اين وضعيت از سوي برخي از محافل غربي كارآيي اين موضوع را نيز كم مي‌كند.

وي ادامه داد: اين موضوع باعث مي‌شود كه در دنيا ديگر كسي به اين مصوبه ها و قطعنامه‌ها وقعي نمي‌نهد و خود كانادا در اين زمينه مشكلات جدي دارد به عنوان مثال در مدت كوتاهي دو شهروند ايراني در كانادا كشته مي‌شود و كانادا اصلا اهميتي به اين موضوع نمي‌دهد و سر و ته دادگاه را هم مي‌آورد و پليسي كه مرتكب آن عمل شده را تبرئه مي‌كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان همچنين گفت: داستان بوميان در كانادا واقعا ناگوار است و حقوق بشر در كانادا به هيچ وجه رعايت نمي‌شود و ما اصولا براي كشورهايي چون كانادا چنين جايگاهي را قائل نيستيم كه در ارتباط با حقوق بشر اظهارنظر نمايند؛ به هر حال يك بحث سياسي كرده و قطعنامه‌اي هم گرفته‌اند. 

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان درباره بيانيه‌ي اخير سران اروپايي نيز افزود: اين بيانيه‌ به نظرم اصلا در ادبيات رايج جهاني جايي ندارد و اين بيانيه‌ به صورت احساساتي داده شده بود و فكر مي‌كنيم ديپلمات‌ها بايد كمي بر احساسات غلبه كرده و از عقل و منطق پيروي كنند كه به نظرم اين دو مولفه در بيانيه‌ي مذكور نبوده است.

آصفي ادامه داد: حال آنچه كه به جلسه‌ي چهارشنبه‌ باز مي‌گردد اين است كه اروپا چگونه بخواهد به حقوق ايران احترام بگذارد و حق ايران را محترم شمارد.

وي در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر لغو سخنراني دكتر حداد عادل، رييس مجلس شوراي اسلامي در مجلس دوماي روسيه، گفت: اين خبر درست نيست و ما براي جلسه‌ي چهارشنبه دو برنامه به صورت آزمايشي گذاشته بوديم كه يكي سخنراني در دوما و ديگري سفر به غازان و تاتارستان بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در ادامه اظهار داشت‌: وقتي آن را صحبت كرديم احساس كرديم كه سفر به تاتارستان با توجه به مسلمان هاي آنجا و دانشگاهي كه در آنجا بود مهم‌تر است و اين دو برنامه‌ را نيز نمي‌شد با هم جمع كرد و چون موضوع تاتارستان و سفر به غازان اهميت بيشتري داشت در جمع‌بندي‌مان آن را انجام داديم و لذا از طرف هاي روسيه خواستيم كه آن برنامه را نداشته باشيم؛ وگرنه آن‌ها تا آخرين لحظه اين برنامه را در نظر داشتند.

آصفي در ارزيابي سفر اخير هيات كشورمان به روسيه افزود: اين سفر هم سفر خوبي بود و جمع‌بندي خوبي داشتيم؛ به هر حال آقاي پوتين در كشور نبودند تا با ايشان صحبت شود و به آسياي ميانه سفر كرده بودند و تا روزي هم كه ما روسيه را ترك كرديم ايشان برنگشته بودند.

وي ادامه داد : گفتگوهايي كه ما داشتيم همكاري‌هاي دو كشور در ابعاد سياسي، اقتصادي و پارلماني بود و البته فرصتي شد تا ديدگاه‌هايمان را درباره‌ي نيروگاه‌ بوشهر بيان كرديم و دكتر حداد تاكيد داشتند روس‌ها بايد به تعهداتشان عمل كنند و آن‌ها مي‌گفتند كه در حال زمان بندي و جدول‌بندي هستند و در سفر آتي وزير انرژي روسيه به ايران حتما اين موضوع را بررسي و در خصوص آن صحبت خواهند كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران خارجي در ارتباط با اظهارات رييس‌جمهور كشورمان در خصوص موضوع هولوكاست چندين بار تاكيد كرد: اين يك نظر علمي است و بالاخره برخي به آن و ابعاد مطرحش اعتقاد دارند و برخي ندارد.

وي در پاسخ به نظر مقامات آمريكايي مبني بر اين كه ايران يك تهديد واقعي در منطقه‌ي خاورميانه است، اظهار داشت: تهديد واقعي در منطقه كشوري است كه از هزاران كيلومتر فاصله به اين منطقه آمده، ما كه در خانه‌ي خودمان هستيم.

آصفي افزود: تهديد واقعي كسي است كه آمده و آسايش كشورهاي منطقه را بر هم زده و متاسفانه نتوانسته هيچ كمكي هم براي افزايش امنيت چه در عراق و چه در حوزه‌ي خليج فارس انجام دهد و اين به نظرم روشن است .

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان ادامه داد: به نظرم اين اظهارنظرها مقداري فرار به جلوست چون آن‌ها واقعا مستاصل‌اند؛ چرا كه آمريكايي‌ها در اين ماه‌ها چند ضرر كرده و مهم‌ترين آن از دست دادن افكار عمومي مسلمان‌ها و حتي بخش وسيعي از غربي‌ها و هم پيمانانشان بوده؛ آن‌ها طراحي مي‌كنند تا اين موضوع بازسازي شود؛ لذا آن‌ها طراحان خوبي براي اين كار نيستند.

وي در ارتباط با برخي از اظهارات اخير جورج بوش گفت: اصلا به دنبال اين گمانه‌زني‌ها نرويد و موضوع حمله به ايران يك بحث تخيلي است و آمريكا و ديگران مي‌دانند كه چنين تواني را ندارند و ما خيلي بر روي جامعه‌ي جهاني فكر نمي‌كنيم؛ اگرچه آن هم عامل مهمي است ولي ما ظرفيت‌هاي داخلي‌يمان به اندازه‌اي است كه كسي در پي اين هوس‌ها نرود.

آصفي در خصوص روابط عراق و سوريه نيز اظهار داشت: ما از هر اقدامي كه به امنيت در منطقه و روابط بهتر بين عراق و سوريه كمك كند استقبال مي‌كنيم و فكر مي‌كنيم موضوعات كشورهاي اسلامي بايد در خانواده‌ي اين كشورها و با همفكري كشورهاي مسلمان بحث و بررسي و به نتيجه برسد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر احتمال ممنوعيت ورود رييس جمهور كشورمان به برخي كشورهاي اروپايي از جمله آلمان در پي اظهارات اخيرش در ارتباط با هولوكاست افزود: خيلي از مسايل وجود دارد كه در كشورهاي ديگر جرم است و اروپايي‌ها آن را انجام مي‌دهند و اين هيچ ربطي به موضوع ندارد و اصلا چه كسي گفته كه تحقيق و مطالعه جرم است؟ اگر اين گونه باشد كه خيلي بد است.

آصفي ادامه داد: اگر اروپا به اين جا رسيده باشد كه تحقيق درباره‌ي موضوعي جرم است اين خيلي بد است و دنيا را بايد به گونه‌اي ديگر ديد چون اين موضوع منافي با آزادي انديشه است .

وي تصريح كرد: اين بحث يك مطلب رسانه‌اي است كه خيلي جدي نشده و فكر هم نمي‌كنيم كه جدي شود به فرض آن هم كه جدي شود حالا كسي خواهان رفتن به آلمان نيست كه آن‌ها چنين مسايلي را مطرح مي‌كنند ضمن آن كه باب اقدامات متقابل هم هميشه باز است.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در ارتباط با تدبيرات انديشيده‌ شده در خصوص اقدامات احترامي اروپايي‌ها در مذاكرات آتي، گفت: اگر اين را من به شما بگويم اروپايي‌ها اين را شنيده و آن را خنثي مي‌كنند و اگر من به شما بگويم كه مي‌خواهيم چه كنيم آن‌ها مي‌فهمند و نمي‌گذارند ما آن كار را بكنيم. بگذاريد اگر تمهيدي وجود دارد همان سر ميز مذاكره داده شود كه چنين چيزي وجود دارد و ما تدبير كرديم تا انشاءالله بتوانيم از حقوق كشور دفاع كنيم.

آصفي در پايان در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درباره‌ي طرح پيشنهادي روسيه به كشورمان گفت: ما كه طرحي از ابتدا از جانب روس‌ها نديده‌ايم؛ ولي ايران چند طرح دارد كه حتما الآن به شما نمي‌گويم و بايد بر سر ميز مذاكره درباره‌ي آن‌ها صحبت كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین