کد خبر: ۳۲۵۷۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴

آسوشییتدپرس: ایران برای سونامی گردشگران خارجی آماده می‌شود

معاون رئیس جمهور ایران در مصاحبه با خبرگزاری آسوشییتد پرس از احتمال سرازیر شدن گردشگران خارجی به کشورمان پس از لغو تحریم‌ها خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :  سوشیتد پرس در گزارشی به قلم "علی اکبر دارینی" از تهران نوشت: "مسعود سلطانی فر،"معاون رئیس جمهور ایران، روز یکشنبه اعلام کرد این کشور در حال آماده شدن برای ورود یک "سونامی" از گردشگران خارجی است. وی این موضوع را در حالی اعلام کرد که ایران و قدرتمند جهانی قرار است اجرای توافق هسته ای را آغاز کنند که بر اساس آن، تحریم های اعمال شده علیه ایران لغو خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "مسعود سلطانی فر،" علاوه بر معاونت "حسن روحانی،" ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، را نیز بر عهده دارد و در این باره گفت: سیاست های "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، در تسهیل قوانین صدور روادید باعث شده است گردشگران خارجی به ایران باز گردند.
 
ایران دارای ذخایر ارزشمند تاریخی و فرهنگی است که تا حد زیادی از چشم گردشگران غربی پنهان مانده‌اند. مقامات ایران قرار است در روزهای آینده به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی و ارتقای صنعت گردشگری آسیب دیده این کشور، یک بسته سرمایه گذاری حاوی 1300 طرح را ارائه کنند. 19 مکان ثبت شده در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در ایران قرار دارد.
 
این در حالی است که حتی پیش از لغو تحریم های ایران، شمار گردشگران خارجی که به این کشور سفر می کنند در دو سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است. ایران در سال 2014 میزبان بیش از پنج میلیون گردشگر بود که درآمدی بالغ بر هفت میلیارد و 500 میلیون دلار را نصیب این کشور کرد.
 
نزدیک به نیمی از این گردشگران، مسلمانان شیعه بودند. بیشتر مردم ایران نیز شیعه هستند. نیمی دیگر از گردشگران نیز از کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و شرق آسیا به ایران آمدند.
 
سلطانی فر در این باره گفت: در دوره پسا تحریم، گردشگری صنعتی است که بیش از سایر بخش ها رشد پیدا خواهد کرد. گردشگری قطعا موتور محرکه ای است که اقتصاد ایران را از رکود خارج خواهد کرد. بخش گردشگری ایران یک بازار رو به رشد برای سرمایه گذاران است. ما پیش بینی می کنیم پس از لغو تحریم ها، ایران با یک سونامی گردشگران روبرو شود.
 
سلطانی فر افزود مقامات ایران در تلاش هستند تا موانع موجود در مسیر ورود گردشگران را رفع و امکان صدور روادید را برای اتباع 190 کشور هنگام ورود به فرودگاه تهران فراهم کنند. این روادیدها 30 روز معتبر خواهد بود و امکان تمدید 15 روزه آنها نیز وجود خواهد داشت. وی در ادامه گفت مقامات گردشگری ایران همچنین در حال برنامه ریزی صدور روادید الکترونیک هستند که از سال آینده آغاز خواهد شد.
 
بر اساس اعلام مقامات آمریکا و فرانسه، اتباع این دو کشور پیش از وارد شدن به ایران نیازمند دریافت روادید هستند. سلطانی فر در این باره گفت در سال 2014، نزدیک به 3400 گردشگر آمریکایی از ایران دیدار کرد. این رقم در سال 2013 برابر با 1800 نفر بود.
 
ایران تصمیم دارد تا سال 2025، سالانه میزبان 20 میلیون گردشگر باشد. همچنین پیش بینی می شود درآمد حاصل از گردشگری در ایران تا این تاریخ به رقم 30 میلیارد دلار برسد.
 
در حال حاضر ایران مکان اقامت و امکانات حمل و نقل کافی برای این تعداد گردشگر را در اختیار ندارد. ایران دارای 1100 هتل و مسافرخانه است که 130 عدد از آنها هتل های چهار یا پنج ستاره هستند.
 
سلطانی فر در این باره گفت: ما باید طی 10 سال آینده، هتل های چهار و پنج ستاره خود را از 130 عدد به 400 عدد افزایش دهیم. ما از محل صندوق توسعه ملی اقدام به پرداخت وام های کم بهره به سرمایه گذاران بخش خصوصی می کنیم تا هتل های نو در کشور ساخته شود.
 
ایران به منظور جبران کمبودهای ناشی از تحریم های اعمال شده علیه این کشور طی سه دهه گذشته، به بیش از 400 فروند هواپیمای مسافربری جدید نیاز دارد. از مجموع 250 هواپیمای مسافربری ایران، 100 فروند از آنها زمین‌گیر شده اند که علت آن نیز نبود قطعات یدکی است. 150 فروند هواپیمای باقی مانده، هواپیماهای قدیمی هستند که باید نوسازی شوند.
 
وی در ادامه گفت: ما باید سامانه حمل و نقل هوایی خود را نوسازی کنیم و پس از لغو تحریم ها، اقدام به خرید هواپیماهای جدید کنیم؛ اما این اقدام، به زمان نیاز خواهد داشت.
 
شورای نگهبان که بر اساس قانونی اساسی ایران، مسئولیت نظارت بر تصویب قوانین را به عهده دارد در هفته کنونی یک طرح پارلمان را درباره اجرای توافق هسته ای ایران با کشورهای قدرتمند جهان تصویب کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشتر در تاریخ بیستم ژوئیه (29 تیر)، این توافق را تصویب کرده بود. کنگره آمریکا نیز تلاش جمهوری‌خواهان را برای منحرف کردن این توافق در ماه سپتامبر ناکام گذاشت.
 
سلطانی فر که یک سیاستمدار میانه رو تلقی می شود به سرمایه گذاران و گردشگران آمریکایی خوش آمد گفت.
وی در این باره نوشت: از ورود گردشگران و سرمایه گذاران آمریکایی استقبال می شود. هیچ مانع یا محدودیتی برای سفر آنها به ایران یا سرمایه گذاری در این کشور وجود ندارد.
 
فرانسه و انگلیس در پی امضا شدن توافق هسته ای ماه ژوئیه با ایران، توصیه درباره سفر اتباع خود را به ایران ارتقا دادند. انگلیس نیز سفارت خود را در تهران در ماه اوت (مرداد) و پس از چهار سال تعطیلی، بازگشایی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین