آفتابنیوز : گفته میشود که شرکت ارم – تبریز متعلق به جمعی از پرسنل متخصص و بازنشستگان صنعت هوایی کشور است که برای تامین ناوگان هوایی خود سفارش خرید چند فروند هواپیمای فوکر 100 داده است. در رسانهها اعلام شده بود که استفاده از پرسنل چند مهارته به جای پرسنل تک مهارت، حذف بوفه و تغذیه و استفاده از هواپیماهای کم هزینه ویژگی پروازهای ارزان قیمت است.
با اضافه شدن این شرکت هوایی معلوم نیست شرکتهای هوایی ایران چه تعداد شدهاند ولی یک واقعیت را نمیتوان انکار کرد که تمامی این شرکتها از هما که اولینشان است تا ارم تبریز که جدیدترینشان میباشد از نظر خدماتدهی بسیار ضعیف و نارسا بوده و کوچکترین توجهی به امنیت پرواز و خدمات رسانی به مسافران ندارند به همین دلیل ایران از نظر سوانح هوایی رکوردشکنی کرده و در راس کشورهای جهان قرار دارد.
اگر هدف از ایجاد این شرکتها ارائه خدمات به مردم است چه بهتر که در عوض افزایش آنها، فکری به حال امنیت پروازها و بهبود هواپیماها شود تا این همه شاهد افتادن و سقوط آنها نباشیم در غیر این صورت با افزایش بیرویه شرکتها نمیتوان ادعا کرد که وضعیت خطوط هوایی در ایران رو به بهبود است.
در ایران متاسفانه شاهد فعالیت چندین شرکت هوایی هستیم که با چند هواپیمای اجارهای روسی و از رده خارج شده به حمل و نقل مسافر میپردازند. در حالی که هدف از ایجاد این شرکتها فقط کسب درآمد است لذا در این شرکتها آنچه اهمیت ندارد آسایش، امنیت و خواسته مسافران است.
این وظیفه مسئولین هواپیمایی کشوری است که به وضعیت نامناسب شرکتهای هواپیمایی رسیدگی کنند و اجازه ندهند این شرکتها هم چون قارچ بدون پشتوانه فنی و تشکیلاتی روییده و پا بگیرند. آنچه جالب توجه است این است که همه دستاندرکاران صنعت هوایی از تحریمها سخن گفته و در زمان بروز سانحه ناگواری به آمریکا لعن و نفرین میفرستند که اجازه نوسازی ناوگان هوایی را نمیدهند.
در چنین شرایطی مشخص نیست که رشد بی رویه این شرکتها چگونه توجیه شده و با چه منطق و تحلیلی صورت میگیرد؟
آیا کشور ما نیاز به این همه شرکت هوایی با هواپیماهای اجارهای دارد یا این که اولویت باید نوسازی ناوگان هوایی باشد تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود؟!