کد خبر: ۳۲۶۶۷۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
از مرگ سالانه 3 هزارنفر بر اثر آلودگی هوا تا آبیاری کشاورزی با فاضلاب و آبلیموی تقلبی

سلامت موادغذایی در دومینوی سودآوری/مردم چه مصرف کنند که سالم باشد؟

آلودگی مواد غذایی دغدغه ای که هر روزه با اعلام تخلف یک شرکت از سوی مسئولان مطرح شده و دل نگرانی های بسیاری را برای مردم ایجاد می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
هوای آلوده، میکروب‌های شناور درآب معدنی، شیر وایتکسی، آبلیموی کاهی، رب تقلبی، سبزی فاضلابی، عسل قندآبی، مرغ هورمونی، سوسیس و کالباس تهیه شده از خمیر مرغ و... با روزمره جامعه گره خورده است.

 به گزارش آفتاب،"آب معدنی دماوند نخرید!"، "سوسیس و کالباس نخورید"،" آبلیمو با این نام‌های تجاری را نخـرید!"،"سبزیجات آلوده به فاضلاب،سر سفره تهرانی‌ها؟!" این عبارت‌ها بخشی از تیترهایی است که رسانه ها درپی اعلام خطر مسئولان درباره مصرف مواد غذایی آلوده زده اند،حال معلوم نیست در سایر مواد غذایی چه مشکلات و آلودگی هایی وجود دارد که اعلام تخلفی در مورد آن ها هنوز با غفلت مسئولان مواجه هستیم. از همه این موارد جالب تر این است که برخی مواقع اعلام تخلف درخصوص محصولی صورت می گیرد که مهر تاییده استاندارد در تمامی بسته بندی های آن محرز است.

در ماه های آغازین مدرسه‌ها قرار داریم و دغدغه تغذیه سالم دانش آموزان از سوی تمامی مسئولان گوشزد می شود،غافل از اینکه مواد غذایی مورد مصرف مردم هیچ تضمینی مبنی بر سلامتشان ندارند و مسئولان فراموش کرده اند که بسیاری از مواد غذایی ما آلوده به میکروب و هزاران اما و اگرهای بسیارهستند. حال چه بخوریم سوالی است که ذهن‌ها این روزها به آن مشغول شده و اینکه چکارکنیم مواد غذایی سالم داشته باشیم؛ پرسشی است که فراموش شده است.

در راستای چگونگی مقابله با مواد غذایی آلوده، تامین سلامت مردم و ایجاد آرامش در جامعه خبرگزاری خانه ملت گفتگویی با نمایندگان مردم در مجلس ترتیب داده که متن آن را در ذیل می‌خوانید:

آبلیموی تقلبی بلای جان امنیت غذایی مردم

رحمت الله نوروزی-عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی- با بیان اینکه تولید آبلیموهای تقلبی امنیت غذایی مردم را به مخاطره می اندازد، می گوید: سازمان‌های نظارتی باید شرکت‌های متخلف را شناسایی کرده و با آنها برخورد کنند.

نماینده مردم علی آباد کتول درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت بهداشت، تعزیرات حکومتی و دستگاه های مرتبط باید نظارت کافی و لازم را بر کارخانه های تولید آبلیمو داشته باشند، می افزاید: متاسفانه در برخی از این کارخانه ها به جای استفاده از لیموی طبیعی از مواد اسیدی استفاده می شود که مستقیما سلامتی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

نوروزی با اشاره به راه افتادن سونامی سرطان در کشور می گوید: تولید محصولات تقلبی یکی ازعواملی است که در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه برندسازی و وجود صنایع تبدیلی به ارتقای کیفیت محصولات کمک می کند، ادامه می دهد: با برندسازی محصولات اصیل از تقلبی شناسایی می شوند و مردم انتخاب بهتری خواهند داشت. 

فروش مواد غذایی و آشامیدنی با برچسب تقلبی

عبدالرحمن رستمیان -نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس- با ابراز نگرانی از فروش مواد غذایی و آشامیدنی با برچسب تقلبی در کشور،می گوید: مسئولان ذی ربط باید نظارت بیشتری بر موادغذایی و آشامیدنی که با برچسب تقلبی به فروش می رسند داشته باشند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از قاچاق کالاهای سلامت محور، گفت: لازم است وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با نظارت بیشتر بر سلامت و ایمنی مواد غذایی و آشامیدنی، متخلفانی را که اقدام به فروش کالاهای بدون بارکد و مهر تایید وزارت بهداشت می کنند شناسایی کنند.

وی بر ضرورت در دسترس بودن مواد غذایی سالم و مورد اعتماد برای مصرف کنندگان تاکید کرد وگفت: مصرف کنندگان از مسئولان ذیربط انتظار دارند که موادغذایی و آشامیدنی که در دسترس آنها قرار می گیرد کاملا سالم و بدون مواد افزودنی، شیمیایی، سموم و آلودگی باشد.

رستمیان با انتقاد از بازدارنده نبودن جریمه قاچاق کالاهای سلامت محور، گفت: با توجه به اینکه جرائم فعلی بازدارنده نیستند لذا لازم است جرائم متخلفان و قاچاقچیان کالاهای سلامت محور طوری تعیین شوند  که نقش بازدارند داشته و دیگر هیچ فردی جرات چنین کاری را نداشته باشد.

وی با تشریح مخاطرات مواد غذایی و آشامیدنی قاچاق، افزود: متاسفانه مواد غذایی قاچاق با ایجاد عوارض کوتاه مدت و بلند مدت در اشخاص سلامت آنها را به خطر انداخته و به خاطر اینکه استانداردهای لازم در میزان سموم این مواد رعایت نشده با ایجاد اثرات تجمعی در بدن مصرف کنندگان و ورود به ارگان‌های مختلف باعث بیماری‌های مزمن در آنها می شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر ضرورت توجه بیشتر متولیان به سلامت شهروندان تاکید کرد وگفت: در راستای سلامت شهروندان لازم است سازمان غذا ودارو میوه‌ها و مواد غذایی را از نظر میزان سموم، نیترات و فلزات سنگین مورد بررسی قرار دهند و سموم آنها را به استاندارد برسانند چون سلامت افراد چیزی نیست که بشود با آن تعارف کرد.

 زعفران تقلبی و دلالی در آن!

جواد هروی-عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی- با بیان اینکه دلالی زعفران حتی در محصول تقلبی آن هم وجود دارد، می افزاید: نفت تنها محصول استراتژیک کشور نیست و محصولاتی مانند زعفران درصورت توجه می توانند درآمدزایی فراوانی داشته باشند.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال گذشته به دلیل خشکسالی حاکم در منطقه متاسفانه شاهد برداشت کمتر نسبت به سال های گذشته در منطقه بودیم، می گوید: به دلیل اینکه نتوانستیم کیفیت مطلوبی را برای این محصول فراهم کنیم میزان تولید آن رو به کاهش گذاشته است.

هروی با تاکید براینکه عدم برندسازی محصول زعفران موجب تقلب در این کالا شده است، ادامه می دهد: ما تا زمانی که نتوانیم این محصول را به صورت کیفی بسته بندی کنیم و تحت عنوان برندهای مخصوص به بازار ارائه شود عملا بحث تقلب، دلالان و کیفیت نامطلوب وجود خواهد داشت.

 آلودگی میکروبی "آب معدنی دماوند"

رسول دیناروند -رئیس سازمان غذا و دارو- ضمن اشاره به آلودگی میکروبی "آب معدنی دماوند" و علت پلمپ خط تولید آن، می گوید: این فراورده آب معدنی دماوند نیست.

وی نسبت به رسانه‌ای کردن نام شرکت‌های متخلف تولیدکننده آب معدنی درپی رعایت نکردن تذکرات این سازمان هشدار داد

دیناروند ادامه می دهد:‌ با توجه به اینکه شرکت آب معدنی دماوند توزیع محصولات خود را قطع نکرد سازمان غذا و دارو ناچار شد تا توزیع آن را متوقف کرده و حتی اسم این شرکت نیز رسانه‌ای کند.

 آب معدنی "دماوند" آلوده است مصرف نکنید

روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان دربیانیه ای در رستای آلودگی میکروبی آب معدنی دماوند می گوید: توزیع آب معدنی با تاریخ تولید قدیمی و آلودگی میکروبی از جمله دلایل پلمپ خط تولید آب معدنی "دماوند" اعلام شد.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی –وزیر بهداشت و درمان می افزاید:درخصوص آلودگی آب معدنی دماوند تمامی تخلفات مستند بوده و نمونه کشت آن موجود است.

استقبال از بیماری‌ها با آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب

رحمت الله نوروزی-عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس- با انتقاد از آبیاری برخی زمین‌های کشاورزی با آب فاضلاب، می گوید: سیراب شدن سبزی و میوه با آب آلوده شوخی با سلامت مردم است.

وی می افزاید: عدم نظارت کافی بر این نوع آبیاری ها سلامت مردم را نشانه رفته است.

نماینده مردم علی آباد کتول درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه وزارت‌خانه های جهاد کشاورزی و بهداشت مسئول تامین سلامت مردم هستند، ادامه می دهد: انگیزه انباشت ثروت و سودجویی از سوی برخی افراد اجازه تفکر درباره خطرات استفاده از آب آلوده برای آبیاری زمین های کشاورزی را سلب کرده است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه استفاده از آب فاضلاب در آبیاری مزارع و زمین های کشاورزی به پیشواز بیماری رفتن است، تصریح می کند: باید مسئولان این حوزه پاسخگوی بروز چنین تخلفی از سوی کشاورزان باشند.

وی می گوید: وزارت جهاد کشاورزی با انجام اقدامات بازدارنده از تولید محصولات غیراستاندارد جلوگیری کند

نوروزی با بیان اینکه احداث تصفیه‌خانه در اطراف و جنوب شهر تهران می تواند از انباشت و سرازیرشدن فاضلاب شهری به زمین‌های کشاورزی جلوگیری کند می افزاید: برای مقابله با آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب آلوده باید برنامه جامعی به دور از حرف و شعار ارایه شود.

استفاده از فاضلاب برای کشت برنج در جنوب تهران

سیدحسین نقوی حسینی -نماینده مردم ورامین درمجلس- از کشت برنج در جنوب تهران و استفاده از فاضلاب برای آن خبر داده و می گوید: که شنیده شده برخی سبزیجات هم با فاضلاب آبیاری می‌شوند.

وی ادامه می دهد: درمنطقه شهرری برخی محصولات کشاورزی غرقابی و نیازمند آب فراوان مثل برنج کشت می‌شود که این نوع کشت با وضعیت آب در استان تهران مغایرت دارد.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه برای کشت برنج از فاضلاب استفاده می‌شود این در حالی است که همه با تولید محصولات کشاورزی با آب فاضلاب مخالفند و عوارض آن را می‌دانند. حتی شنیده شده برخی سبزیجات هم با همین آب کشت می‌شوند.

هشدار نسبت به مصرف میوه و سبزیجات آلوده

علیرضا مرندی-عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس- با تاکید براینکه مصرف میوه و سبزیجات آلوده زنگ خطر جدی به شمار می‌رود، گفت: استفاده از سموم و کودهای شیمیایی غیراستاندارد منجر به تولید محصولاتی آلوده‌ای می‌شود که برای سلامت انسان بسیار مضر است.

وی درباره برخی خبرها مبنی بر آلوده بودن برخی میوه‌ها و سبزیجات، نسبت به خطرات مصرف چنین محصولاتی هشدار داد و افزود: بدون‌شک استفاده از سموم و کودهای شیمیایی غیراستاندارد برای تولید محصولات کشاورزی منجر به تولید محصولاتی آلوده خواهد شد که در نهایت مصرف بیش از حد محصولات آن می‌تواند بسیار مضر باشد.

ابهام در کیفیت گوشت‌های مصرفی در کالباس و سوسیس

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بررسی کیفیت محصولات موجود در بازار از مسئولان خواسته با بررسی دقیق محصولات غذایی موجود در بازار شبهات درباره وجود آلودگی در آن‌ها را مشخص کند.

ممنوعیت استفاده از گوشت بوفالو در سوسیس و کالباس

حسین علی شهریاری-رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس- از پیگیری‌های این کمیسیون برای جلوگیری از مصرف گوشت بوفالو در تولید سوسیس و کالباس خبر داد.

وی یادآورمی شود: گاهی گوشت‌هایی که به کشور وارد می‌شوند آلودگی‌های انگلی دارند،زیرا دام‌‌ها در فاضلاب و مکان‌های نامناسب هستند و در برخی از موارد نیز این بوفالو‌ها پیر بوده لذا گوشت آنها نیز از کیفیت لازم برخوردار نیست.

خمیرمرغ ماده اولیه فاسدشدنی و پرخطر/سلامت مردم اولویت تولیدکنندگان باشد

محمدباقر شریعتی -عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس- با تاکید بر اینکه خمیر مرغ فاسد شدنی و حاصل ضایعات و اسکلت جداشده مرغ است، می افزاید: باید امنیت و سلامت غذایی مردم بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد چرا که آمار بیماری ها نشان می دهد تولیدات مواد غذایی داخلی بعضا نامطلوب است.

وی با تاکید بر ممنوعیت مصرف خمیر مرغ در فرآورده‌های غذایی، می گوید: خمیرمرغ به عنوان یکی از مواد اولیه برای تولید سوسیس و کالباس در ایران از دهه 1960  مورد توجه تولدکنندگان قرار گرفته و حدود 15 سال است که این ماده در چرخه تولید ایران استفاده می شود.

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: خمیرمرغ به عنوان یکی از مواد اولیه تولید فرآورده های گوشتی رایج است که به علت قیمت پایین وتکنولوژی مطلوب، مورد استقبال تولیدکنندگان قرارگرفته اما رنگ و طعم و بافت نامطلوب و بار میکروبی بالا از اشکالات  خمیرمرغ است که متاسفانه تولیدکنندگان فراورده های گوشتی به این موارد که تهدیدی برای سلامت مردم است، توجهی ندارند.

 مرگ سالانه 3 هزارنفر در پایتخت بر اثر آلودگی هوا

مهرداد بائوج لاهوتی- نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با اشاره به تردد 2 هزار مینی بوس بالای 10 سال عمر در سطح تهران، می گوید: اقداماتی نظیر زوج و فرد کردن اتومبیل ها هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان سازمان محیط زیست در کاهش آلودگی هوای پایتخت،می افزاید: درهمه جای دنیا برای کاهش آلودگی هوا از یک نسخه مدرن و قابل اجرا استفاده می شود اما متاسفانه در کشورمان تاکنون هیچ مسئولی نتواسته آن طور که باید وشاید در کاهش مشکلات زیست محیطی راهکار موثر ارائه دهد.

نماینده مردم لنگرود درمجلس با تاکید براینکه سالی 3 هزار نفر در پایتخت به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، تصریح می کند: رئیس سازمان محیط زیست به عنوان یک عضو هیات دولت باید خواهان ایفای نقش موثر دولت در حمل ونقل عمومی باشد، به عبارت بهتر دولت باید در 50 درصد ساخت مترو سهیم باشد؛ همچنین باید جلوی تردد خودروهای آلاینده به هر نحو ممکن گرفته شود.

حال با درک دغدغه مردم در خصوص نبود امنیت در مورد مواد غذایی سالم باید دید مسئولان برای رفع این دغدغه بازهم به اعلام تخلف بسنده می کنند یا راهکاری برای رفع دل نگرانی های مردم و پایان سناریوی آلودگی‌ها پیدا می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین