کد خبر: ۳۴۵۷۹
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۴ - ۲۰:۳۷

توازن هسته ای ایران ـ اسرائیل

آفتاب‌‌نیوز : در عین حال خطر اینکه هر یک از دو طرف واکنشی بسیار وسیع را از ترس اینکه طرف مقابل حمله ای پیشگیرانه را انجام دهد، بسیار بیشتر از هر موضوعی است. رژیم صهیونیستی امروز بیش از هر کشور دیگری در جهان سهم زیادی از جمعیت خود را با سیستم دفاعی موشکی حفاظت می کند ولی از آنجا که این کشور بسیار کوچک بوده و بخش عظیمی از جمعیت آن در محدوده کوچکی در اطراف تل آویل متمرکز شده اند، این منطقه بسیار آسیب پذیر است. این آسیب پذیری از جهت قدرت نظامی و فنی این کشور نیست بلکه بیشتر از جهت شرایط جغرافیایی و جمعیتی است. 

همان طور که دور گلد، نماینده سابق اسراییل در سازمان ملل و مشاور با نفوذ آریل شارون نخست وزیر اسراییل اخیرا به یونایتدپرس اینترنشنال گفته است، هفتاد درصد از کل جمعیت اسراییل و هشتاد درصد از ساختار زیر بنایی آن در منطقه تل آویو متمرکز شده است. 

هیچ کشور صنعتی مدرن دیگری در جهان چنین جمعیت و زیر بنایی متمرکز در منطقه ای به این وسعت کم ندارد. 

کمتر از 60 سال پیش و پس ازتاسیس دولت اسراییل در سال 1948، صهیونیست رویای تشکیل کشوری را در سر می پروراند که یهودیان بسیاری بتوانند در آنجا از هر جای دیگری در جهان ایمن تر و در امنیت بیشتری به سر برند. اما اکنون کشوری ایجاد شده که میلیون ها یهودی در آن بیش از هر نقطه دیگری در دنیا در معرض خطر جدی تر هسته ای قرار دارند. 

دلیل آن نیز صرفا برنامه هسته ای ایران و سیستم های دفاعی این کشور نیست بلکه تهدیدات اسراییل در حد اظهاراتی از سوی رئیس جمهور ایران بوده که رفتار پیش بینی ناپذیر دولت جدید تهران را نشان می دهد. احمدی نژاد علنا اسرائیل را تهدید به محو شدن از روی زمین کرده است و واقعه تاریخی هولوکاست را زیر سوال برده است.

هیچ کس نمی داند که آیا ایران واقعا سلاح هسته ای دارد ولی ارزیابی ها حاکی از آن است که ایران هنوز به موقعیت آن نرسیده و تا چند سال دیگر به آنها دست پیدا نخواهد کرد اما باز هم هیچ کس از آن مطمئن نیست. در همین حال امکان این وجود دارد که نه می تواند تایید کند و نه رد کند که ایران چند سال پیش به طور قانونی چهار کلاهک هسته ای به دست آورده است. 

اما اگر ایران قابلیت استفاده از فناوری هسته ای را در سیستم های دفاعی خود داشته باشد می تواند با آن میلیون ها اسراییلی را یکباره از بین ببرد. موشک شهاب 3 ایران با موفقیت آزمایش شده و کاملا قابل اطمینان است. 

یوشچنکو، رئیس جمهور اوکراین نیز تایید کرده که در رژیم قبلی این کشور، اوکراین 12 موشک کروز را با قابلیت حمل کلاهک هسته ای به ایران فروخته است. 

این موشک ها هر چند از موشک های شهاب کندتر هستند اما مسیر پرواز آنها قابل پیش بینی نیست. برای مقابله با این تهدیدها اسراییل هم زرادخانه BMD را گسترش داده که پیشرفته ترین سیستم از این نوع در جهان است و اخیرا با موفقیت آزمایش شده است. 

اسراییل هم مانند امریکا و شوروی که پیشتر در دهه 50 و 60 به این نتیجه رسیده بودند، دریافته که هیچ دفاعی بهتر از ارعاب نیست. از آنجا که تاسیسات هسته ای آنها محدود و برای همه دشمنانشان معلوم بوده و نیز جمعیت آن به این حد متمرکز و آسیب پذیر است، دولت اسراییل به ظرفیت ایمن برای تضمین پاسخی مخرب به هر گونه حمله ای نیاز دارد و چنین نیازی را تامین کرده اند. 

 از این نقطه نظر، طرح های پیشین اسراییل برای حمله هوایی به مدل نیرگاه بوشهر و اقدامات شدید بوش برای، مقابله با برنامه هسته ای ایران، به وضوح دولت تهران را متقاعد می کند که در معرض خطر حمله اسراییل یا امریکاست و از این رو این کشور هم به سلاح های هسته ای رو ی خواهد کرد. در اینجاست که زندگی میلیون ها یهودی ساکن در اسراییل در معرض تهدید جدی قرار می گیرد و اسراییل پیش از آن که به فکر حمله پیشگیرانه به ایران باشد، به فکر جان آنهایی باشد که تمام جمعیت این کشور یهودی نشین را تشکیل داده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین