آفتابنیوز : 37 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و در این سالها اختلاف نظرهایی میان موافقین و مخالفین اجباری شدن "حجاب اسلامی" پدید آمد که حتی برخی از علما ، وجوب "حجاب اسلامی " را در غیر از امور دینی لازم نمی دانستند.
اما آنچه که در این میان مورد اتفاق همگان قرار گرفت ، حفظ حیا و عفت عمومی در جامعه بود که با تاسف در میان اختلاف وجوب و عدم وجوب "حجاب اسلامی" ، مغفول باقی ماند و پدیده ای به نام "بدحجابی" رخ داد.
کدام ایرانی بیش از 40 سال عمر است که مفهوم "حجاب اسلامی" را نداند و نتواند بیرون ماندن سهوی موهای یک زن را با بی حجابی تشخیص دهد ، و یا نداند بی حجابی در پیش از انقلاب اسلامی ، غالبا در حد نداشتن روسری و چادر بود وبس !
اما پدیده بد حجابی که اتفاقا برای آن در قوانین کشور جرم انگاری نشده ، دارای ابعاد بمراتب متفاوتی با بی حجابیست ، زیرا در بی حجابی اشاره شده ، آنچه که رعایت نمی شود تنها در چهارچوب عدم التزام به "حجاب اسلامی" است و چه بسا فرد بی حجاب در حین انجام امور دینی خویش ، "حجاب اسلامی" را کاملا رعایت کند ، اما فرد بد حجاب در ظاهرِ داشتنِ حجاب ، "حجاب اسلامی" را تمسخر می کند.
شاید آنچه که علی مطهری را وادار به نمایش ساپورت پوشان در مجلس کرد ، این احساس خطر بود که کسانی دانسته یا ندانسته تلاش بر فروکردن میخ بی حیایی در چشمان اکثریت فرهنگی و دینیِ با حیای ایرانی دارند و با نمایش اندام خویش (که یقینا تفاوت بسیار آشکاری با بی حجابی دارد) ، افکار و اذهان مردم را مشوش می سازند.
همچنین بد نیست که بدانیم در قوانین کشور عملی با عنوان بدحجابی "جرم" شناخته نشده و آنچه که طبق تبصره ذیل ماده 638 قانون مجازات اسلامی عمل مجرمانه تلقی می گردد "بی حجابی" است و نه بدحجابی.
به اعتقاد حقیر، نیز علی مطهری با وجود آگاهی به فرهنگ موجود در ایران و دانستن حدود اعتقاد مردم به "حیا" ناچار به رخ کشیدن بی حیایی های موجود شد و البته آنچه مورد اقبال از سوی همگان و گروههای سیاسی قرار گرفت ، توجه نوینی بود که پس از اختلافات 37 ساله درباره "حجاب اسلامی" بدان پرداخته شد و جالب آنکه قشری که عامدانه و بر اساس اعتقاد خویش بر لزوم آزادی حجاب و حتی بی حجابی پای می فشردند با تامل بیشتری پای سخنان علی آقای مطهری نشستند.
مصطفی ترک همدانی
وکیل دادگستری