آفتابنیوز : بیصدا و با سرعت مثل شبحهایی سرگردان از کنار مردم
میگذرند و گاهی هم موجب ترس گردشگرانی میشوند که این جزیره را به عنوان
مقصد خود برای آرامش و تفریح انتخاب کردهاند.
به گزارش ایسنا، کسانی که تا کنون
به کیش سفر کردهاند، با دوچرخه سواری دور جزیره آشنایی دارند، حالا
موتورهای برقی در کنار دوچرخهها قرار گرفتهاند تا اسباب تفریح بیشتری
برای گردشگران وجود داشته باشد.
پیستهای دوچرخه سواری کیش جایی
برای مانور موتورسوارانی شده که بسیاری از کسانی که آن را کرایه میکنند،
قدرت کنترل آن را ندارند؛ به همین دلیل بعد از سوار شدن یا زمین میخورند و
یا با افرادی که پیست دوچرخه سواری را فضای مناسبی برای پیادهروی
میدانند برخورد میکنند. بسیاری هم همراه مونوپاد خود همانطور که در حال
حرکت هستند از خودشان عکس یادگاری هم میگیرند! به ویژه بانوان که برای
نخستینبار موفق به راندن موتور در منطقه آزاد میشوند.
آموزش
استفاده از این موتورها کمتر از پنج دقیقه زمان میبرد و همین که گردشگران
بدانند گاز و ترمز کدام است، وارد پیست دوچرخه سواری یا خیابانهای اصلی
میشوند. استفاده از این موتورها مقطع سنی ندارد و نوجوانان هم میتوانند
از آن استفاده کنند. این موتورها که ساخت چین هستند، چهار ساعته شارژ
میشوند و حدود دو تا سه ساعت قابل استفاده هستند.
اجارهی یک ساعت
موتورهای برقی تکسرنشین ۲۵ هزار و دو سرنشین ۴۰ هزار تومان است. در تمام
جزیرهی کیش حدود ۶۰ ایستگاه دوچرخه و موتور وجود دارد و طبق قرارداد هر
ایستگاه دوچرخه با سازمان منطقه آزاد، مجوز استفاده از هفت موتور، ۱۵
دوچرخه و یک سه چرخه برقی را دارند.
البته در برخی از ایستگاهها
تعداد بیشتری موتور دیده میشود که بنا به گفته یکی از مسئولان ایستگاهها،
آنها تنها اسکوترهای برقی به گردشگران کرایه میدهند و دوچرخه هم ندارند.
به
گفته یکی دیگر از مسئولان ایستگاههای دوچرخه سواری در کیش که دوست ندارد
نامی از او برده شود، این موتورهای برقی از سال ۹۲ وارد جزیره شدهاند و
مشکلات بسیاری را هم به وجود آوردهاند.
او میگوید: چون کیش منطقه
آزاد است، هر کسی میتواند هرچه دوست دارد وارد کند. قیمت موتورهایی که در
ایستگاههای دوچرخه از آن استفاده میشود، سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
از زمانی که موتورهای برقی وارد جزیره کیش شدهاند، بزرگترین مشکلی که به
وجود آمده، خسارت جانی است که مشتریها اول از همه به خودشان وارد میکنند.
تا دلتان بخواهد این موتورها مثل مور و ملخ در خیابانها ریختند و
رانندههای تاکسی نیز از این موضوع شاکی هستند.
این مسئول ایستگاه
دوچرخهسواری اضافه میکند: از طرفی خسارتهایی که گردشگران به این موتورها
وارد میکنند بالا است و کسانی که واردکنندهی این موتورهای چینی هستند،
قطعات آن را با قیمت یا سود بالا عرضه میکنند و هزینههای آن برای ما
بسیار زیاد است، گرچه سعی میکنیم خسارت وارده به موتورها را از گردشگران
بگیریم، اما برای دریافت خسارت با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.
او
ادامه میدهد: برای مثال ۲۵۰ هزار تومان قیمت خسارت وارد شده به یک قطعه از
موتور است، اما برای دریافت خسارتهای وارد شده به موتورها دچار تنشهای
زیادی هستیم. گاهی اوقات گردشگر بعد از امضای قراردادی که آن را قبل از
تحویل موتور میخواند و امضا میکند و با آگاهی به اینکه اگر به موتور
خسارتی وارد شود باید آن را بپردازد، این کار را نمیکند و ما هم
نمیتوانیم تا یک هفته از موتور استفاده کنیم و این ضرر سنگینی به ما وارد
میکند.
این ایستگاهدار درباره اینکه چرا امکان تحویل موتور یا
دوچرخه در ایستگاه بعد وجود ندارد، بیان میکند: هر ایستگاه متعلق به یک
نفر است. برای مثال گردشگری یک موتور را از من میگیرد و اگر بخواهد آن را
در پیست ساحلی مرجان تحویل دهد، مسئول آن ایستگاه نمیداند موتور را با چه
وضعیتی تحویل گرفته است، به همین دلیل امکان چنین کاری وجود ندارد.
او
درباره وسعت پیستی که برای دوچرخه سواری ساخته شده و حالا موتورسوارها هم
مجبورند از این مسیر استفاده کنند، میگوید: این پیست مخصوص دوچرخه سواران
بوده و حالا با ورود موتورهای برقی، راهنمایی رانندگی و مسئولان منطقه آزاد
هم برای ساماندهی این موضوع دچار مشکل شدهاند که آیا باید به این موتور
سوارن گواهی نامه بدهند یا نه؟
این مسئول ایستگاه دوچرخهسواری
اضافه میکند: حدود ۷ سال است که پیست دوچرخه سواری کیش تعمیر نشده و به
دلیل تغییرات مدیریتی زیاد در منطقه آزاد به نظر میرسد که فعلا هیچ
برنامهای در این باره وجود ندارد.
او بیان میکند: یکبار که خودم
در حال موتور سواری در خیابان اصلی بودم، یک پلیس راهور جلویم را گرفت و
گفت شما در خیابان چهکار میکنید؟ من هم پاسخ دادم، مسیر دوچرخه اصلا
هموار نیست. از طرفی ادامه مسیر پیست اصلا مشخص نیست که بخواهم در آن به
راهم ادامه دهم، بنابراین مجبورم از خیابان اصلی استفاده کنم. پلیس راهور
وقتی دید اعتراض من منطقی است، دیگر حرفی نزد و رفت.
این
ایستگاهدار میگوید: استفاده از موتورهای برقی مشکلات جانی بسیاری را هم
به وجود آورده و هفتهای ۱۰ بار اورژانس در این مسیر به کسانی که دچار
شکستگی دست و پا شدهاند سرویس میدهد.
مشکلات این شبحهای سرگردان
در کیش تنها مربوط به گردشگران نمیشود، بلکه بسیاری از بومیان جزیره هم از
این موتورها به عنوان وسیله حمل و نقل استفاده میکنند، زیرا هزینه
تاکسیها برای مردمی که بیشتر برای کار و کسب درآمد به این جزیره آمده اند
بالاست.
یکی از رانندههای تاکسی جزیره به خبرنگار ایسنا میگوید:
برای آنکه شارژ موتورها دیرتر تمام شود، گردشگران چراغهای آن را روشن
نمیکنند، به همین دلیل اکثر رانندهها هم آنها را در شب نمیبینند و منجر
به تصادف میشود. این موتورسوارها بدون آنکه با قوانین راهنمایی و رانندگی
آشنا باشند با موتورها در خیابانهای اصلی تردد میکنند و برای ما مشکلات
بسیاری را به وجود آوردهاند.