کد خبر: ۳۶۱۶۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸

همزمان با كاهش قيمت و افزايش عرضه؛ تشديد جنگ سهم خواهي در بازار جهاني نفت پس ازشكست نشست دوحه

شكست نشست دوحه در تثبيت توليد نفت كه با كارشكني عربستان رخ داد، دور جديدي از رقابت ميان توليدكنندگان بر سر افزايش توليد را ايجاد و جنگ سهم خواهي را در بازار جهاني نفت تشديد خواهد كرد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزيران كشورهاي عضو و غيرعضو سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) نتوانستد بر سر طرح فريز نفتي (تثبيت توليد نفت خام در سطح ماه ژانويه) به توافق برسند.
18 كشور توليدكننده نفت از جمله روسيه ديروز (يكشنبه) در شهر دوحه پايتخت قطر گردهم آمده بودند تا توليد نفت را تا اكتبر 2016 (مهر-آبان 95) در سطح توليد ماه ژانويه (دي-بهمن 1394) گذشته تثبيت كنند. 

قرار بود در نشست دوحه كه سه ماه پس از توافق اوليه بهمن ماه گذشته اعضاي اوپك و غير اوپك با شركت روسيه، عربستان سعودي، ونزوئلا و قطر در همين شهر برگزار شد، ميزان توليد نفت جهان در سطح ماه ژانويه (دي- بهمن) تثبيت كند.

علت اصلي شكست نشست دوحه كارشكني عربستان و متحدانش و اصرار آنها بر حضور ايران در طرح فريز نفتي اعلام شده است؛ در واقع عربستان تلاش داشت از طرح فريز نفتي به عنوان ابزاري براي اعمال فشار به ايران استفاده كند.

الكساندر نوواك وزير انرژي روسيه درباره چرايي شكست نشست دوحه نيز گفت: برخي كشورها نفتي از جمله عربستان سعودي، امارات و ساير كشورهاي عربي حوزه خليج فارس شرط جديدي را در نشست نفتي دوحه گذاشتند كه نشست هدف گذاري شده افزايش ندادن توليد نفت را در دوحه بي نتيجه گذاشت.

وي افزود: كشورهاي نفتي حوزه خليج فارس بر خلاف قبل خواستار حضور همه توليدكنندگان نفت در مذاكرات تثبيت ميزان توليد شدند در حالي كه روسيه تا آخرين لحظه اميدوار بود توافق امضا شود.
هرچند ايران در اين نشست شركت نكرد اما حمايت خود را از آن اعلام كرده بود.
 
بيژن زنگنه وزير نفت ايران با تاكيد بر اينكه ايران از طرح فريز نفتي حمايت مي كند، اما آن را كافي نمي داند، به اعضاي اوپك و برخي كشورهاي غير عضو اوپك همچون روسيه گفته بود بايد واقعيت بازگشت نفت ايران را به بازار درك كنند زيرا اگر ايران بخواهد توليد نفت را در سطح ماه ژانويه تثبيت كند بدان معناست كه هيچ اتفاقي در رفع تحريم هاي اين كشور نيفتاده است.

زنگنه، بازگشت به بازار نفت را حق ايران دانسته و تاكيد كرده بود ايران نقشي در نامتعادل كردن بازار نداشته و زماني كه بازار نامتعادل شده و عرضه بيش از تقاضا بوده، ايران حداقل توليد تاريخي خود را داشته است.

** وضعيت نامساعد بازار پس از كارشكني عربستان در نشست دوحه
بازار نفت پس از كارشكني عربستان و ناكامي نشست دوحه، وضعيت مساعدي ندارد؛ تحليلگران كه تا چندي پيش، پيش بيني هاي قطعي خود را نسبت به افزايش قيمت ها اعلام كرده بودند، امروز دچار ترديد شده و نه تنها از افزايش قابل توجه قيمت ها در آينده نزديك نااميد شدند، بلكه نسبت به سقوط قيمت ها هشدار مي دهند. البته نگراني آنها بي دليل نيست، زيرا چند ساعت پس از اعلام شكست نشست دوحه، قيمت نفت در بازارهاي جهاني بيش از پنج درصد كاهش يافت.

بر اين اساس، خبرگزاري رويترز گزارش داد: پس از شكست مذاكرات دوحه ميان توليدكنندگان نفت اوپك و غيراوپك، قيمت هاي نفت در اوايل وقت روز دوشنبه (امروز) پنج درصد كاهش يافت.

قيمت نفت برنت درياي شمال كه مبناي قيمت گذاري دو سوم نفت هاي جهان از جمله نفت اوپك است، در ساعت 29 دقيقه امروز(دوشنبه) بامداد به وقت گرينويچ در بازار لندن 5.2 درصد نسبت به قيمت پايان روز جمعه گذشته كاهش يافت و به 40 دلار و 86 سنت در هر بشكه رسيد. قيمت نفت خام شاخص آمريكا نيز در بازار نايمكس نيويورك با 5.7 درصد كاهش به 38 دلار و 6 سنت رسيد.

** تشديد رقابت ها در بازار
ناكامي توليدكنندگان بر سر دستيابي به توافقي براي مديريت بازارهاي جهاني، اميدواري براي جلوگيري از افزايش عرضه را بر باد داده و زمينه براي افزايش توليد را فراهم مي كند.

در واقع، عواملي مانند رقابت شديد توليدكنندگان، سايه افكندن رقابت هاي سياسي، برگزاري نشست هاي بي نتيجه اوپك، شكست نشست فريز نفتي در دوحه و وجود 2 ميليون نفت مازاد در بازار شرايط را براي افزايش عرضه نفت و كاهش قيمت ها تسهيل كرده اند.

به نظر كارشناسان، شكست نشست دوحه، آغازگر رقابت هاي جديد توليدكنندگان خواهد بود به گونه اي كه توليدكنندگان تلاش خواهند كرد با افزايش ميزان توليد و صادرات، در مذاكره هاي احتمالي كه در آينده در داخل اوپك و يا ميان اوپك و سايرتوليدكنندگان غير اوپك برگزار مي شود، قدرت چانه زني بيشتري داشته باشند.

عربستان سعودي پيشتر تهديد كرده بود اگر فريز نفتي به نتيجه نرسد، رياض توليد نفت خود را به شدت افزايش خواهد داد. تهديد عربستان به افزايش توليد در حالي است كه اين كشور با توليد روزانه 10.2 ميليون بشكه نفت، سهم اصلي را در عرضه نفت مازاد و سقوط قيمت جهاني نفت دارد.

اين كشور در ماه ژانويه 2016 (دي-بهمن) نيز هفت ميليون و ٨٣٠ هزار بشكه در روز نفت صادر كرده است. در حال حاضر بخشي از بازار صادراتي نفت عربستان مربوط به بازارهاي سنتي ايران مي شود كه اين كشور در دوران تحريم نفتي ايران اشغال كرده است.

روسيه نيز بزرگترين كشور توليد و صادر كننده غير عضو اوپك است كه با شكست نشست دوحه ميزان توليد و صادرات خود را افزايش خواهد داد.

اين درحالي است كه توليد نفت خام روسيه در ماه مارس (اسفند-فروردين) با سه دهم درصد افزايش به روزانه 10 ميليون و 910 هزار بشكه در روز رسيده كه بالاترين سطح توليد در 30 سال گذشته محسوب مي شود.

در اين ميان، ايران نيز كه به دليل تحريم از افزايش توليد و صادرات نفت محروم شده بود، تلاش دارد ميزان توليد خود را به سطح پيش از تحريم بازگرداند.

ظرفيت توليد نفت كشورمان از 4.2 ميليون بشكه پيش از تشديد تحريم ها، در دوران تحريم به 2.8 ميليون بشكه كاهش يافته بود و تهران در نظر دارد آن را دوباره افزايش دهد.

به گزارش ایرنا، همچنين ايران در نظر دارد ميزان صادرات نفت خود را كه در دوران تحريم به يك ميليون بشكه در روز محدود شده بود به دوران پيشاتحريم (2 ميليون تا 2 ميليون و 500 هزار بشكه در روز) برساند.
البته ساير توليدكنندگان نفت نيز برنامه هايي را براي افزايش توليد در دستور كار دارند كه از مهمترين آنها مي توان به عراق اشاره كرد كه به پشتوانه سرمايه گذاري هنگفت شركت هاي بين المللي، برنامه هاي بلندپروازانه اي را در بخش انرژي دنبال مي كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین