کد خبر: ۳۶۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۴

كارآيي حافظه مان را افزایش دهیم

آفتاب‌‌نیوز : شيرازي افزود : قرارگرفتن در محيط آلوده به دود سيگار يا مواد مخدر به علت بالا بردن سطح دي‌اكسيدكربن محيط نه‌تنها موجب خستگي زودرس جسم و روان شده، بلكه عمل طبيعي نظام عصبي و حافظه را نيز مختل كرده و تاثيرات دائمي بر روي حافظه خواهد گذاشت.

وي اظهارداشت: هنگام مطالعه بايد از فشار آوردن به حافظه و متراكم كردن زمان فراگيري خودداري كرده و در فعاليت ذهني هر ‪ ۳۰‬دقيقه يكبار به مدت شش دقيقه استراحت و تنفس عميق داشت.

شيرازي افزود: پس ازيك مطالعه علمي نيز، بايدبراي مدتي استراحت مطلق داشت ، چرا كه ميزان فراموشي حافظه در خواب به مراتب كمتر از بيداري است.

اين روانشناس تاكيد كرد: در صورت خستگي و كاهش تمركزحواس بهتراست كه به ‌صورت اجباري به مطالعه ادامه نداد زيرا سبب دلزدگي از مطالعه مي‌شود.

وي با اشاره به راه‌هاي افزايش تاثير مطالعه و ماندگاري مطالب آموخته شده در حافظه گفت: براي افزايش تاثير مطالعه و ماندگار مطالب آموخته شده در حافظه بايد مكان مطالعه عاري از سر و صدا و محرك‌هاي منجر به‌حواس پرتي باشد.

شيرازي افزود: مناسب بودن دماي مكان مطالعه و متوسط بودن نوراتاق هم در افزايش تاثير مطالعه و يادگيري مطالب نقش موثري دارد.

وي خاطرنشان كرد: بهتر است هنگام مطالعه براي يادگيري مطالب ازتصوير سازي ذهني و تجسم عيني استفاده شود زيرا كه اين تصاوير در بازيابي و به خاطرآوردن مطالب نقش بسزايي دارد.

وي افزود: ازآنجا كه‌روش مطالعه و رعايت اصول آن نقش مهمي در يادگيري و درك و فهم مطالب دارد، براي يادگيري هرمطلب رعايت اين اصول ضروري است.





بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین