آفتابنیوز : این نمایشنامهنویس ضعف نمایشنامهنویسی ایران را در آشنایی نداشتن نویسندگان با تکنیک و قواعد نمایشنامهنویسی و جامعهشناسی و نیازهای مخاطبان دانست و افزود: "بیشتر نمایشنامهنویسان ما سوژه و ایدههای خوبی دارند، اما به دلیل نداشتن آشنایی با تکنیک نمایشنامهنویسی و مطالعه کم نمایشنامه، غریزی مینویسند."
وی همچنین گفت: "یکی دیگر از علتهای ضعف جریان نمایشنامهنویسی در ایران آشنا نبودن نویسندگان با موضوعات روز جامعه و نیاز مخاطبان است." این نویسنده همچنین به نقش سرمایهگذاری در بخش نشر و اجرای نمایشنامههای داخلی در رونق ادبیات نمایشی کشور اشاره کرد و افزود: "یکی دیگر از مشکلات نمایشنامهنویسی کمبود بودجه در بخش نشر و اجراست."
یثربی تعداد نمایشنامههای خوب ایران را بسیار انگشتشمار دانست و تصریح کرد: "اکثر نمایشنامههای ایرانی در حد بافت زمانی دوران خود هستند و جهانشمول نیستند و بیشتر نمایشنامهنویسان ما بر اساس مد روز مینویسند. در دورهای که پرفورمنس مد است، نمایشنامههای پرفورمنس مینویسند و در دورهای دیگر چون آثار تند سیاسی مد روز است به سمت نوشتن این آثار کشیده میشوند."
این نمایشنامهنویس گفت: "نویسنده باید بتواند به درد جامعهاش پی ببرد و بر اساس آن نمایشنامه بنویسد، چون درد انسانها در تمام دنیا مشترک است." وی همچنین خاطرنشان کرد که همه نمایشنامههای خودش نیز دارای ویژگیهای ذکرشده و جهانشمول نیستند.
کارگردان "یک شب دیگر بمان سیلویا" با اشاره به نقش جشنوارههای تئاتر فجر در رونق نمایشنامهنویسی متذکر شد: "اینکه جشنواره رقابتی یا غیررقابتی باشد مهم نیست، بلکه اورژینال بودن و اولویت دادن به نمایشنامههای داخلی در این جشنواره میتواند موجب رونق نمایشنامهنویسی شود. در تمام دنیا هم جشنوارههای معتبر به تولید نمایشنامه تازه برای آن جشنواره بها میدهند."
یثربی گفت: "جشنواره امسال چون حس کار تولیدی جدید در آن وجود ندارد، اصلا رنگ و بوی جشنواره و جشن ندارد و بیشتر حالت یک سرشناسی آماری را دارد." وی با اشاره به درجا زدن تئاتردر جشنواره غیررقابتی تئاتر طی سالهای 70 و 72 ادامه داد: "اگر جشنواره تئاتر فجر به این روال ادامه پیدا کند، تمام خلاقیتهای کارگردانان افت میکند و درجا خواهیم زد. در جشنوارههای رقابتی سالهای اخیر کارگردانان برای جذب مخاطب و رقابت با هم به تولید آثار خلاقانهتر میپرداختند."