آفتابنیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حضرتآیت الله خامنه ای در بیست وهفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با تبیین شاخصهای انقلابی بودن بر پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی انقلاب، هدفگیری آرمان های انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها، پایبندی به استقلال همهجانبه کشور، حسّاسیّت در برابر دشمن و کار و نقشه دشمن و عدم تبعیّت از او و تقوای دینی و سیاسی تاکید کردند.
مهم ترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم به شرح ذیل است:
** ما امام را با صفات متعدّدی همواره توصیف میکنیم امّا این صفت -که ما کمتر امام را با آن توصیف کردهایم- یک صفت جامع است؛ مؤمن است، متعبّد است، انقلابی است.
**آن نقطهای است که مایلم بر روی آن تکیه کنم و درباره آن سخن بگویم. امام، امامِ انقلاب بود.
**قدرت های مادّی هم که نسبت به امام همواره غضبناک بودند، عصبانی بودند و البتّه می هراسیدند از امام بزرگوار، بیشتر بهخاطر این صفت بود: صفت انقلابیگری امام؛ با این خصوصیّتِ او دشمن بودند.
**امروز هم دشمنان ملّت ایران با خصوصیّت انقلابیگری او خصومت دارند و دشمنند.
**امامِ انقلابیِ ما کشور را از منجلاب ها بیرون کشید.
** اگر یک ملّتی مسئله اساسی خود را نداند، گمراه میشود.
** ما، هم وابسته بودیم، هم تحقیرشده بودیم، هم عقبافتاده و عقب نگه داشته شده بودیم.
** [امام] مسیر ملّت ایران را تغییر داد، ریل را عوض کرد؛ ما را بهسمت هدف های بزرگ حرکت داد.
** حاکمیّت دین خدا بهمعنی عدالت اجتماعیِ بهمعنای واقعی است، بهمعنای ریشهکنی فقر است، بهمعنای ریشهکنی جهل است، به معنای ریشهکنی استضعاف است؛
**حاکمیّت دین خدا بهمعنای برقراری منظومه ارزش های اسلامی است، ریشهکنی آسیبهای اجتماعی است، تأمین سلامت جسمی و سلامت اخلاقی و معنوی و پیشرفت علمی کشور است، تأمین عزّت ملّی و هویّت ملّی ایرانی و تأمین اقتدار بینالمللی است، فعّال کردن ظرفیّت هایی است که خداوند در این سرزمین قرار داده است.
** ما تا امروز به برکت حرکت در جهت انقلاب، دستاوردهای زیادی پیدا کردهایم امّا هنوز تا آن هدف ها فاصله بسیار زیاد است.
** می توانیم به آن هدف ها برسیم، مشروط بر اینکه این قطار بر روی همین ریل حرکت کند؛ بر روی ریلی که امام، قطار جامعه اسلامی را به حرکت درآورد.
**بعد از رحلت امام، ما هرجا انقلابی عمل کردیم، پیش رفتیم و هرجا از انقلابی گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم.
**بنده در این سال ها خودم مسئول بودم؛ اگر تقصیری در این مطلب باشد، متوجّه این حقیر هم هست.
** همه باید بدانند می توان این راه را با شیوه انقلابی حرکت کرد و آنوقت، پیشرفت قطعی است؛ و می توان به شیوه دیگری حرکت کرد و آنوقت سرنوشت سرنوشت رقّتآوری خواهد بود.
** اگر راه را عوض کردیم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد، اسلام هم سیلی خواهد خورد.
**امروز روزی است که ما میتوانیم، ملّت ایران میتواند بدون اینکه هزینه زیادی را متحمّل بشود، منافع بزرگی را از انقلاب بهدست بیاورد؛ امروز این توانایی وجود دارد.
**این انقلاب با کودتا به وجود نیامد، با حرکت نظامی به وجود نیامد این انقلاب بهوسیله مردم به وجود آمد .این مردم بودند که نترسیدند؛ این مردم ایران عزیز بودند که ایستادگی کردند.
**این خطا است که گمان کنیم انقلابی فقط آن کسی است که در دوران امام بوده است، یا در دوران مبارزات در کنار امام بوده است.
**بعضی کأنّه اینجور خیال می کنند که انقلابیّون آن کسانی هستند که در دوران امام یا در دوران مبارزات یا در دوران حکومت امام بزرگوار حضور داشتند، در کنار امام بودند؛ نه، اگر معنای انقلابی را این بگیریم، انقلابی همین ما پیروپاتالها خواهیم بود.
**می تواند یک جوانِ امروز از من سابقهدار در انقلاب، انقلابیتر باشد.
** انقلاب یک شطّ جاری است و همه کسانی که در طول تاریخ با این ممیّزات حضور دارند و تلاش میکنند انقلابیاند، ولو امام را ندیدند؛ مثل اغلب شما جوان ها.
**بحث تندرو و کندرو نداریم. انقلابی را می گویند تندرو، غیر انقلابی را میگویند میانهرو! این یک دوگانه بیگانه است، آنها اینها را در رادیوهایشان، در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان تکرار می کنند، ما این را نباید تکرار بکنیم. انقلابی، انقلابی است.
**این هم خطا است که ما از همه کسانی که انقلابی هستند، یک نوع عمل انقلابی توقّع داشته باشیم؛ یا یک درجه از انقلابیگری توقّع داشته باشیم.
**این که ما هرکسی خوب حرکت نکرد یا بهطور کامل حرکت نکرد را متّهم بکنیم به غیر انقلابی یا ضدّ انقلابی این هم خطا است.
** مهم شاخص ها است.مهم این است که آن کسی هم که با آن شدّت و با آن جدّیّت حرکت نمی کند، شاخص های انقلابی گری را داشته باشد. اگر این شاخص ها وجود داشت، آنوقت طرف انقلابی است.
**پنج شاخص انقلابی بودن:شاخص اوّل، پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی انقلاب؛
**شاخص دوّم، هدفگیری آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها
**شاخص سوّم، پایبندی به استقلال همهجانبه کشور
**شاخص چهارم، حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشهی دشمن و عدم تبعیّت از او.قرآن این عدم تبعیّت را «جهاد کبیر» نام نهاده است.
** شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی که بسیار مهم است. این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛ حالا درجات انقلابی بودن، همانطور که عرض کردیم، مختلف است.
**اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است، اسلام آمریکایی هم دو شاخه دارد: یک شاخه اسلام متحجّر، یک شاخه اسلام سکولار؛ این اسلام آمریکایی است.
**اسلام ناب اسلامی است که همهجانبه است؛ از زندگی فردی و خلوت فردی تا تشکیل نظام اسلامی، همه را شامل می شود.
**جمهوری اسلامی یعنی این؛ مردم محورند، مقاصد برای مردم است، هدفها متعلّق به مردم است، منافع مال و مِلک مردم است، اختیار در دست مردم است؛ اینها مردمی بودن است.
**یکی از مبانی و ارزش های اساسی نظام اسلامی عبارت است از حمایت از محرومان. یکی دیگر حمایت از مظلومان است در هر نقطه عالم. این ها ارزش های اساسی انقلاب است؛ از اینها نمی شود صرفِنظر کرد.
** اگر این پایبندی به ارزش های اساسی وجود داشت حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود و در تندباد حوادث، این حرکت تغییر پیدا نمیکند. [امّا] اگر این پایبندی وجود نداشت، نقطه مقابل این پایبندی، عملگرایی افراطی است؛ یعنی هر روزی به یک طرف رفتن و هر حادثهای انسان را به یک طرف کشاندن
**بعضی سعی می کنند جامعه را و جوان های ما را دچار ناامیدی کنند، بگویند «آقا فایدهای ندارد، نمی شود، نمی رسیم؛ چهجوری ممکن است با اینهمه مخالفت، با اینهمه دشمنی»؛ این نقطه مقابل آن شاخص دوّم است.
** اینکه ما به همان چیزی که داریم قانع بشویم عقب خواهیم ماند؛ عقب خواهیم رفت
** اینجور نیست که همیشه با تهدید حرف بزنند؛ نه، گاهی هم با تملّق حرف می زنند؛ گاهی به انسان نامه می نویسند که شما بیایید -با ما که آمریکا هستیم- مسائل جهانی را با مشارکت یکدیگر حل کنیم.
** این که ما در قضایای منطقه، در قضیّه سوریه، در قضایای شبیه سوریه حاضر نشدیم در ائتلاف بهاصطلاح آمریکایی وارد بشویم -با اینکه بارها گفتند، تکرار کردند، خواستند- علّت این است. آنها یک نقشهای دارند، یک هدف هایی را ترسیم کردهاند، مایلند به آن هدف ها برسند و البتّه مایلند که از قدرت و نیرو و نفوذ هر کشوری استفاده کنند، ازجمله جمهوری اسلامی.
**اگر جمهوری اسلامی اینجا خام بشود، وارد بازی آنها بشود، معنایش این است که جدول کاری آنها را پُر کرده است؛ معنایش این است که نقشه آنها را کامل کرده است. این خلاف استقلال است؛ این بظاهر چیزی نیست که دولتی یا کسی بیاید بر کشور حکومت بکند که بگوییم استقلال کشور از بین رفت امّا ضدّ استقلال سیاسی است.
** تقلید از غرب و از بیگانه در سبک زندگی، درست نقطه مقابل استقلال فرهنگی است.
**همین مسئله مهندسی اطّلاعات، این ابزارهای جدیدی که وارد میدان شده است، اینها همه ابزارهایی هستند برای تسلّط بر فرهنگ یک کشور.
**آنها خودشان -آمریکاییها- در همین قضایای بعد از مذاکرات هستهای گفتند معامله هستهای باید موجب بشود که اقتصاد ایران در اقتصاد جامعه جهانی ادغام بشود؛ ادغام! ادغام یعنی چه؟ اقتصاد جامعهی جهانی چیست؟ آیا اقتصاد جامعهی جهانی یک نظم عادلانه و منطقی و عقلائی است؟ ابدا.
**اقتصادی که نقشه آن را جامعهی جهانی کشیده است و مظاهر گوناگون آن در همه دنیا گسترده است، عبارت است از نقشهای و نظامی که سرمایهداران عمدتاً صهیونیستی و بعضاً غیر صهیونیستی برای تصرّف منابع مالی همه دنیا طراحی کردهاند.
**اینکه یک کشوری اقتصادش را ادغام کند در اقتصاد جهانی، افتخار نیست؛ این خسارت است، این ضرر است، این شکست است.
** حالا مذاکرات هستهای هم که انجام گرفته است، به یک نتایجی منتهی شده است، اینجا هم باز هدفشان اقتصادی است؛ یعنی ازجمله اهدافشان اقتصاد است؛ یعنی بلعیدن اقتصاد ایران بهوسیله هاضمه اقتصاد بینالمللی و جهانی که سردمدار آن هم آمریکا است.
**استقلال اقتصادی تنها با اقتصاد مقاومتی بهدست میآید؛ که امسال ما گفتیم: «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل».
**خوشبختانه دولت محترم، اقدام و عمل را شروع کردند و طبق گزارشی که به من دادند، کارهای خوبی انجام گرفته است. اگر با همین قوّت و با همین شیوه ادامه پیدا کند و جدّاً پیش برود، یقیناً آثار آن را مردم خواهند دید؛ اقتصاد مقاومتی.
**سرمایهگذاری خارجی البتّه چیز خوبی است امّا این یکی از خانههای جدول اقتصاد مقاومتی را پر می کند.مهمتر از سرمایهگذاری خارجی، فعّال کردن ظرفیّتهای درونی و داخلی است.
**ما ظرفیّت های فعّالنشده فراوانی داریم که اینها را بایستی فعّال کنیم؛ این مهمتر است.
** موافقیم که فنّاوری نو را بیاورند؛ [البتّه] اگر بیاورند! اگر هم نیاورند، من گفتم که این جوانان ما که در زمینه نانو پیشرفت کردهاند، در زمینهی هستهای پیشرفت کردهاند، در زمینه ساخت های فنّاوری پیچیده پیشرفت کردهاند.
**در بسیاری از زمینهها جزو پنج، 6، 10کشور اوّل دنیا قرار گرفتهاند، اینها نمی توانند چاههای نفت ما را به تولید بهتر برسانند؟ یا پالایشگاههای ما را اصلاح کنند؟ یا فرض بفرمایید که بخش های دیگری را که مورد نیاز ما است که محتاج فنّاوری جدید خارجی هستیم [درست کنند]؟ البتّه اگر این فنّاوری در معاملات ما با خارجیها منتقل بشود، ما با این موافقیم و مخالفتی نداریم.
* امروز در دنیا تحلیلگران حسّاس مسائل اقتصادی و سیاسی بر روی اقتصاد مقاومتی کشور ما شرط بندی میکنند؛ اینقدر مهم است، اینقدر حسّاس است. بر روی این که آیا این اقتصاد مقاومتی که ایران مطرح کرده است، به نتیجه میرسد یا نمی رسد، تحلیلگران بحث میکنند، شرطبندی میکنند! اینقدر این اهمّیّت دارد.
**دشمن را بشناسیم، نقشههای او را تشخیص بدهیم، بر روی کارهای او، حرف های او، اظهارات او حسّاس باشیم؛
**در مقابل زهری که او احتمالاً خواهد ریخت، پادزهر فراهم بکنیم و آماده باشیم برای اینکه حرکت او را خنثی بکنیم. این، حسّاسیّت در مقابل دشمن است.
** مطرح کردن توهّم توطئه، بهنظر ما یک توطئه است.
**ذات نظام سلطه اقتضا میکند که با نظامی مثل نظام جمهوری اسلامی دشمن باشد؛ منافعشان 180 درجه با یکدیگر اختلاف دارد.
** نظام سلطه اهل خیانت است، اهل جنگافروزی است، اهل ایجاد و سازماندهی گروههای تروریست است، اهل سرکوب کردن گروههای آزادیخواه است، اهل فشار آوردن بر مظلومین -مثل فلسطین و امثال فلسطین- است؛ این طبیعت نظام سلطه است.
** اسلام که نمی تواند در مقابل این ساکت بماند؛ نظام اسلامی که نمی تواند ببیند و بیتفاوت بماند.
**هر فردی و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار میکند، اگر به آمریکا اعتماد کرد، خطای بزرگی مرتکب شده و سیلیاش را خواهد خورد؛ کمااینکه خوردند.
**در همین چند سال اخیر جریان های اسلامی، بهخاطر مصلحتاندیشی، بهخاطر عقل سیاسی -اسمش را می گذارند عقل- بهخاطر تاکتیک که میگفتند این حرکت تاکتیکی است، با آمریکاییها رفیق شدند، به آنها اعتماد کردند، چوبش را خوردند، سیلیاش را خوردند و حالا دارند مصیبتهایش را تحمّل میکنند.
** هم در گذشته، از دوران اوایل رژیم طاغوت تا دوران انقلاب، [هم] بعد از دوران شروع انقلاب و پیروزی انقلاب تا امروز، همواره انگلیس با ما دشمنی کرده است؛
** بهمناسبت سالگرد امام، دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس علیه امام، بهاصطلاح سند منتشر میکند؛ سند منتشر می کند علیه امام بزرگوار، امام پاکیزه و مطهّر!
**حتّی اگر نسخه اقتصادی هم به ما میدهند، باید با احتیاط برخورد کرد؛
**باید به آن آرمان ها پابند بود، باید دنبال عدالت اجتماعی بود، دنبال حمایت از محرومین بود، دنبال حمایت از مظلوم بود، با ظالم و مستکبر باید مقابله کرد، زیر بار او نرفت، اینها همه مطالبات اسلامی است.
** هرکسی حوزه معرفتی اسلام را و حوزه عملی اسلام را از محیط زندگی اجتماعی مردم و سیاسی مردم دور کند، بلاشک اسلام را نشناخته است.
** تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاههایی که دشمن میتواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند.
**در این نقشه راه ، امام الگو است؛ و انصافاً الگوی کاملی است. در همه این شاخص ها، امام در آن سطح بالا قرار دارد. به گفتار امام و کردار امام اهتمام بوَرزید.
**این صحیفه امام را جوان های عزیز ما بخوانند و با آن اُنس پیدا کنند؛ وصیّتنامه امام را بخوانید، با وصیّتنامه امام اُنس پیدا کنید، در آن تعمّق بکنید.
** یک تجربهای ما در مذاکرات هستهای پیدا کردیم؛ این تجربه را نباید فراموش کنیم. این تجربه این است که اگر ما تنازل هم بکنیم، آمریکا دست از نقش مخرّب خودش برنمیدارد.
** این را ما در مذاکرات هستهای تجربه کردیم. ما نشستیم در جمع 1+5 و حتّی جداگانه با آمریکاییها مذاکره کردیم برای قضیّه هستهای؛.
** برادران ما، فعّالان پرتلاش ما به یک نقاط مشترکی رسیدند، به یک نتایجی رسیدند؛ طرف -که آمریکا باشد- یک تعهّداتی کرد؛ جمهوری اسلامی تعهّدات خودش را انجام داد، [ولی] آن طرفِ بدقولِ بدعهدِ بدحساب دارد دبّه میکند؛ تا الان دبّه کرده است. خیلی خب، این یک تجربه است، این شد تجربه.
** خیلیها قبل از این تجربه هم می دانستند امّا بعضی هم که نمی دانستند، حالا بدانند: در هر زمینه دیگری هم که با آمریکا شما بحث و مجادله کنید، شما کوتاه بیایید، تنازل کنید، باز او نقش مخرّب خودش را حفظ خواهد کرد؛ در همه زمینهها: بحث حقوق بشر، بحث موشک، بحث تروریسم، بحث لبنان، بحث فلسطین.
** در هر قضیّهای که شما به فرض -که البتّه محال است- از اصول خودتان، از مبانی خودتان کوتاه بیایید، صرفنظر بکنید، بدانید او کوتاه نخواهد آمد؛ اوّل با زبان و با لبخند و با تبسّم وارد میدان خواهد شد، بعد در عمل، کاری را که باید انجام بدهد، دبّه می کند و تعهّد خودش را انجام نمی دهد؛ این شد یک تجربه برای ملّت ایران؛ این تجربه را مغتنم بشمرید.
**ممکن است شما از یک دولتی خوشت بیاید، از یک دولت دیگری خوشت نیاید؛ دیگری هم از آن دولت دیگر خوشش نیاید، از این دولت خوشش بیاید؛ ممکن است، اشکالی هم ندارد. -رقابت های انتخاباتی به جای خود، اختلافنظرها به جای خود، حتّی انتقاد هم به جای خود- امّا دولت و ملّت باید همه در کنار هم باشند؛ یعنی اگر در این مملکت یک حادثهای رخ بدهد که تهدیدی برای کشور باشد، دولت و ملّت باید همدوش حرکت کنند.
** نِقار به وجود نیاورید، کدورت به وجود نیاورید، اتّحاد دولت و ملّت را حفظ کنید؛ این یکی از توصیههای بنده است در همه دولت ها. در همه دولت هایی که بنده بعد از رحلت امام مسئولیّت داشتم، این توصیه من بوده است؛ با اینکه دولت ها سیاست های مختلفی داشتند، جهتگیریهای مختلفی داشتند لکن ملّت باید با دولت همراه باشد، اتّحاد را حفظ کند؛ این منافات ندارد با انتقاد کردن یا حرف زدن یا مطالبه کردن؛ اینها اشکالی ندارد؛ رقابت های انتخاباتی به جای خود.
**قوای سهگانه هم باید با هم متّحد باشند -دولت، مجلس، قوّه قضائیّه- باز این منافات ندارد با اینکه مجلس در قبال دولت به وظایف خودش عمل کند
**بایستی قوا با هم همراه باشند، در مسائل اساسی کشور باید زیر یک چتر قرار بگیرند؛ همه؛ نیروهای مسلّح همینجور، آحاد مردم همینجور.
** نگذارید احساسات شخصی یا احساسات جناحی یا مطلقاً احساسات، بر منطق غلبه کند. منطق این است که وقتی دشمن از دور نگاه میکند، احساس کند که اینجا یکپارچه است، احساس یکپارچگی بکند. اینکه حرف هایی زده بشود که از آن حرفها دوجریانی و دوجهتی و تخاصم و دوقطبیگری در داخل ملّت یا در مجموعه نظام استفاده بشود، به ضرر کشور است.
** بدانید دشمنی فقط از ناحیه دستگاه امنیّتی آمریکا نیست؛ گاهی اوقات این دستگاه امنیّتی سرانگشتانی دارد که این سرانگشتان بهصورت دولتهای منطقهای یا جور دیگری خودشان را نشان میدهند.
**بعضی از جریان های داخل کشور ما از این نقطه غفلت کردند، خطوط مرزی خودشان را با دشمن حفظ نکردند، [خطوطشان] ضعیف شد، کمرنگ شد.