آفتابنیوز : حسین بیات در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مانتوهای پشتنویسی شده که اخیرا رایج شده، اظهار کرد: همه این مانتوها تولید داخل هستند و از تولیدیها و کارخانجات داخلی خصوصا تهران بیرون میآیند و در سطح استانهای کشور عرضه میشوند.
وی ادامه داد: فقط طراحی و الگوی این مانتوها از مدلهای خارج از کشور وارد شده و هیچکدام از آنها تولید خارج نیستند.
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه زمان تولید این مانتوها را حدود اردیبهشت ماه اعلام کرد و افزود: این مانتوها چند ماه است که در بازار و در همه مغازهها به فروش میرسد و زمان جمع آوری آنها دیگر گذشته است.
بیات با اشاره به اینکه همه کسانیکه لباس مد روز میپوشند تاکنون این مانتوها را خریداری کردهاند، خاطرنشان کرد: جمعآوری مانتوهای پشت نویسی شده از سطح بازار در شرایطی که زمان کوتاهی تا پایان فصل گرما باقی مانده، نوشدارو پس از مرگ سهراب است.
به گفته وی، اکثر مغازهها هم چون بر اساس خواسته و سلیقه مردم جنس میآورند، این مانتوهای پشت نویسی شده را بین اجناس خود دارند و به فروش میرسانند.
رئیس اتحادیه تریکو و پوشاک کرمانشاه با انتقاد از اینکه نبود طرح و مدل داخلی متنوع که متناسب با فرهنگ کشور باشد باعث شده مردم به سمت چنین طرحهایی روی بیاورند، اظهار کرد: وقتی مانتویی با مدل ملی نداریم، چنین طرحهایی جایگزین آن میشود.
بیات با بیان اینکه لباسهای خارجی از نظر طراحی، رنگ، تنوع و ... همیشه چند پله از ما جلوترند و مصرف کننده را جذب میکنند، تاکید کرد: تولیدکننده و توزیع کننده هم جنسی را تولید و عرضه میکند که متناسب با سلیقه مردم باشد.
وی ادامه داد: زمانی چادر ملی و مانتو ملی طراحی شد و گاهی ما 40 مانتو مدل که متناسب با فرهنگ ما بود میفروختیم، اما پس از آن طرح دیگری را وارد بازار نکردند.
به گفته عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی باید در این زمینه وارد شوند و طرحهایی که با عرف و فرهنگ ما مغایرت ندارند را طراحی کنند.