کد خبر: ۳۸۷۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۲
عبد خدایی:

شورای امنیت اختاپوس نیست

آفتاب‌‌نیوز :  ارزیابی شما درباره تحولات اخیر در پرونده هسته ای ایران و فشار جامعه جهانی و حتی محمدالبرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای از سوی ایران چیست؟ 

بنده یک مسلمان آرمانگرا هستم و دیر زیر بار زور می روم، این که البرداعی بدینگونه حرف بزند یا تمام جهان هم علیه ما موضع بگیرند در پایمردی من خلالی وارد نمی کند. ما اگر زیر بار حرف زور غرب برویم مانند امضا کنندگان قرار داد ترکمنچای که آنها را نفرین می کنیم، خود نیز دچار نفرین ابدی فرزندانمان می شویم. 

طبق منشور حقوق بشر آموختن دانش برای همه انسان ها آزاد است، دیگر دوران اسپهبدان و امیران و مغان گذشته که عده ای درس بخوانند و باقی مردم از حق آموختن محروم باشند. 

امروز بهانه های بنی اسراییلی برای محروم کردن نسل ما از دانش هسته ای حرفهای صد من یه غاز است. 

ما 1400 سال حماسه حسینی را تکریم کرده ایم برای اینکه در همچنین روزهایی از آن مدد بگیریم، ما امروز می ایستیم، زیرا اگر نایسیتم مورد لعن و نفرین آیندگان قرار می گیریم. پس تهدیدهای حزب و آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ خللی در اراده ما برای دستیابی به دانش هسته ای وارد نمی کند.
 
واکنش ایران در صورت ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت سازمان ملل چه خواهد بود؟
 
ما قبلا هم شورای امنیت را آزموده ایم ولی غربیها باید بدانند که شورای امنیت اختاپوس نیست. ایران از نظر جغرافیایی سیاسی و نظامی با عراق و افغانستان متفاوت است. شورای امنیت باید بداند که درصورت انجام هر عمل تحریک کننده علیه ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی به 150 دلار هم خواهد رسید. آمریکا و انگلیس هنوز از باتلاق عراق خارج نشده‌اند اینها حتی نمی دانند که با کشور ضعیف سوریه چگونه رفتار کنند. امروز هم اگر بخواهیم می توانیم مقاومت کنیم. هر چند که روسیه و چین دیگر آن کشورهای 50 سال پیش نیستند که روی حمایت آنها حساب کنیم ولی ما هم کشور 50 سال پیش نیستیم. 

این داد و قالی که غربیها بر سر پرونده هسته ای ایران راه انداخته اند مثل یک طوفان زودگذر است، همانطور که در مورد راه اندازی کارخانه UCF اصفهان شاهد بودیم.

اخیراً عده ای صراحتاً اصل جمهوریت نظام را نفی می کنند و دلیل طرح این بحث را از سوی امام در اوایل انقلاب، مصلحت دانسته اند. به عبارتی ساده تر به جای واژه جمهوری اسلامی از حکومت اسلامی استفاده می کنند. موضع شما در این رابطه چیست؟
 
پس از گذشت 16 سال از ارتحال امام ما باید به عمل ایشان توجه کنیم. جمهوری اسلامی قالبی برای حکومت اسلامی است همانگونه که علامه نائینی قالب مشروطیت را به عنوان حکومت اسلامی تعریف کرده بودند. ما حکومت اسلامی می خواهیم اما در آن قالبی که امام می گفت. امام حکومت اسلامی را در مقبولیت مردمی می دید. به عنوان مثال حتی در قضیه عزل بنی صدر امام مستقلاً وارد عمل شدند و مجلس را مامور این موضوع کردند. 

پس نتیجه می گیریم که امروز جمهوری اسلامی بهترین قالب برای حکومت اسلامی است به همین خاطر است که رهبری به شکل مستقیم در وظایف رییس جمور دخالت ندارد. قانون اساسی به طور واضح وظایف تمام ارکان نظام از جمله رهبری و رییس جمهوری را مشخص کرده و حضرت امام نیز به همین قانون اساسی رای داده اند.
 
اشکالی که ما به ابوبکر می گیریم این است که چرا وی شخصا خلیفه دوم را منسوب کرده است و اشکالی که به عمر وارد است این است که وی چگونه بدون خواست مردم برای انتخاب خلیفه سوم شورا تشکیل داده است ولی علی (ع) تا هنگامی که مردم با وی بیعت نکرده اند حاکمیت را نپذیرفت حتی پس از خلافت، آنهایی را که با وی بیعت نکرده بودند را آزاد گذاشت.
 
در حکم نخست وزیری بازرگان هم می بینیم که امام می فرمایند با توجه به ولایتی که دارم و رایی که مردم در راهپیمایی ها به من دادند حکم نخست وزیری را صادر می کنم.
 
افرادی مثل خاتمی، کروبی، آیت الله بجنوردی و جمعی دیگر از نزدیکان حضرت امام در این مدت نسبت به این جریانات واکنش نشان داده اند به نحوی که آقای خاتمی از پیروزی جریانی در انتخابات آتی خبرگان که نسبتی با امام، انقلاب و رهبری ندارد ابراز نگرانی کرده آیا شما این موضوع را قبول دارید؟

من با این اتهامات سیاسی کاری ندارم ولی این بزرگواران بهتر است به جای این مسائل به عملکرد خود نگاه کنند و ببینند ایراد آنها چه بوده است که مردم دیگر به آنها رای ندادند. اینها 8 سال تمام به جای نهادینه کردن تولید در مملکت فقط مصرف گرایی را رواج دادند. دروازه های کشور را به سوی کالاهای خارجی باز کرده اند، هیچ حمایتی از صنایع داخلی صورت نگرفت. کارنامه 8 ساله خاتمی چندان روشن نیست، حتی شخصی نیست که خود ایشان در خط امام گام برداشته باشد که حالا پشت امام قایم می شوند.
 
برخی از منتقدین دولت می گویند شخص احمدی نژاد و دولت وی با دامن زدن به مباحث اصیل دینی مانند مهدویت و ترویج رسانه ای این اصل سعی دارند که با تقدس دادن به حکومت باب هر انتقادی را نسبت به خود ببندند. نظر شما چیست؟

این طبیعی است که کسانی که در انتخابات شکست می خورند برای انحراف افکار عمومی به مسائل دیگری بپردازند. در کشورهای دموکراتیک اگر شخصی به ریاست جمهوری رسید، حتی کاندیدای رقیب نیز از او حمایت می کند همانگونه که ما از خاتمی پس از رییس جمهور شدن حمایت کردیم. اینکه ما رییس جمهور را متهم کنیم که خرافات را ترویج می کند یا با تقلب در انتخابات برنده شده مثل جوک می ماند در شرایط امروز که دنیا برای ما قداره بسته همه باید از دولت احمدی نژاد قاطعانه حمایت کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین