کد خبر: ۳۹۰۶۸۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
یک مدرس تاریخ تشریح کرد

چرا به ششمین ماه سال شهریور می‌گوییم؟

یک استاد تاریخ گفت: شهریور ماه از واژه خشتروئیریه، به معنای «شهریاری نیک» نام‌گذاری شده است.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر فاطمه جهان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در واقع خشتروئیریه یکی از امشاسپندان است به این معنی که اهورا مزدا 6 یا 7 امشاسپند دارد که یکی از آن‌ها خشتروئیریه است.

وی افزود: خشتروئیریه به معنای شهریاری نیک است و در گذشته هر روز از ماه دارای یک اسم خاص بوده و مانند امروزه که ما هر روز از ماه را به عنوان اول شهریور یا دوم شهریور می‌خوانیم، نبوده است.

این مدرس تاریخ دانشگاه فردوسی تصریح کرد: در آن زمان اولین ماه به نام اهورا مزدا و روز چهارم به نام خشتروئیریه که همان شهریور ماه است نام گرفته بود.

وی عنوان کرد: در شهریور ماه جشن و مراسم خاصی وجود ندارد و در اواخر دوره‌ی قاجار چنین ماه‌هایی وجود نداشته و از دوره پهلوی در مجلس تعدادی نام برای هر ماه به تصویب رسید و از آن لحظه به بعد ماه‌ها دارای یک نام مانند شهریور، مهر، آبان و... شدند.

جهان‌پورخاطرنشان کرد: نام خشتروئیریه که از امشاسپندان است در متن اوستا برای نسل ما برجای مانده و آن‌ها این نام‌ها را برای روزهای ماه قرار داده بودند.

وی افزود: واژه خشتروئیریه تحول آوایی پیدا کرد و به شهریور معروف شد؛ در آن زمان فلزات را منسوب به شهریور می‌دانستند به این معنی که فلزات متعلق به این ماه است و این ماه از آن‌ها مراقبت و حفاظت می‌کند.

این استاد تاریخ اظهار کرد: در زمان زردتشت در هر روز از ماه مانند شیعیان که در بعضی روزها دعای خاص خود را دارندآن‌ها هم مراسمی را برگزار می‌کردند، به عنوان مثال، در هر روز از ماه که توسط اوستا به نام خاصی ملقب شده بود، دعای آن روز اجرا می‌شد روز اول که هرمز روز است یک نوع دعا و روز دوم که بهمن روز بود دعای دیگری را داشت و این روند تا پایان ماه ادامه پیدا می‌کرد و در ماه بعد نیز تکرار می‌شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
0
2
جاودان باد آیین زرتشت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
0
4
درود برپارسایان باستان
ایرانی
|
Germany
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
0
1
این استاد می فرمایند تا زمان پهلوی ماهها اسم خاصی نداشتند در حالی که درکتاب شاعران چند قرن پیش در اشعارشان اسامی برخی ماهها به وفور یافت می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
0
1
تعیین و نامگذاری ماه های شمسی به این شکل و با این نام های زیبا و متناسب، یکی از بهترین و بزرگترین کارهای انجام شده در حفظ فرهنگ و تمدن این سرزمین بوده است. افسوس که این کارهای اساسی مدت هاست صورت نمی گیرد!
حسین
|
Germany
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
0
1
سلام بر هموطنان زرتشتی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین