کد خبر: ۳۹۶۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴

بزرگداشت زنده یاد شیون فومنی، شهریار اقلیم شعر گیلکی

اهالی فرهنگ و هنر گیلان در هجدهمین سالگرد کوچ شیون فومنی رودخانه زلال و خروشان شعر گیلان، شاعر دردهای مردمان دیار میرزا گرد هم آمدند و با شعر و موسیقی و خاطره یادش را گرامی داشتند.
آفتاب‌‌نیوز :
آرایه گران با الهام از شعر زیبای ' من درختم ، ریشه سختم تا درختم ' شیون فومنی ، تصویر او را به سان درختی سبز و تناور و ریشه دار بر صحنه خلق و این شعر زیبایش را با خطی خوش بر جایگاه جلوس شاعران رسم کرده بودند.

هنرمندان نه تنها از شهرهای مختلف گیلان بلکه از کنار و گوشه ایران به پاس گرامیداشت این شاعر بزرگ مردمی آمده بودند. ناصر مسعودی بلبل خوش الحان ترانه و موسیقی گیلان ، اکبر اکسیر شاعر بزرگ طنز سرا ، علی بهمنی شاعر و رییس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و جمعی از شاعران و هنرمندان و هنردوستان و مسئولان در مراسم حضور داشتند.

ناصر مسعودی گرچه برای حاضران ترانه نخواند اما حضورش در یادواره شیون فومنی بسیار ارزشمند و موجب شعف همگان بود. 

مسعودی با گرامیداشت یاد و خاطره شیون فومنی گفت : در زمان حیاتش افتخار داشتم که کنارش باشم ، قرار بود البوم هلاچین را به اتفاق ایشان ضبط کنیم اما نشد ، پس از وفاتشان هلاچین را اجرا کردم، حالا بعد از سالها حامد فرزند ارشد زنده یاد شیون چند شعر از ایشان را در اختیار من قرار داد و قرار است من با همکاری مسعود لاهیجی در اینده نزدیک با استفاده از این اشعار یک البوم دیگر به نام خورشید خانم ارائه دهیم .

*شیون شهریار اقلیم شعر گیلکی 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این آیین گفت : شیون فومنی شهریار اقلیم شعر گیلکی است.

فیروز فاضلی به ظهور بزرگانی همچون آیت الله بهجت نماینده عشق زاهدانه ، کیومرث صابری گل اقای ایران نماینده طنز روزنامه ای و میر احمد فخری نژاد متخلص به شیون فومنی شاعر بزرگ مردمی گیلان به عنوان افتخاری برای مردمان دیار میرزا یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد : گرچه ما گیلانیان بیشتر دلبسته اشعار گیلکی شیون هستیم، اما جای پای شیون را می توان در تمامی عرصه های شعر یافت.

فاضلی با اشاره به انتخاب گیلان بعنوان سرزمین غذاهای گوناگون و خوش طعم از سوی یونسکو بخش هایی از شعر شیون که در آن به انواع غذاهای گیلانی اشاره شده بود و یکی دیگر از اشعار نغز شیون را برای حاضران خواند.

*شیون، شاعری ضد مدح
اکبر اکسیر شاعر طنز فرانوی ایران علاوه بر خوانش شماری از اشعار زیبای خود به پاس گرامیداشت شیون گفت : شیون شاعری ضد مدح بود و فرصتی گذاشت تا زیر این درخت تناور بنشینیم و به ما گفت خودتان باشید.

وی به زبان طنز از لزوم توجه به چرایی برگزاری چنین آیین هایی و همچنین ضرورت توجه به شاعران و هنرمندان و بزرگان این سرزمین در زمان حیاتشان سخن گفت .

*من درختم
آنک ، دختر زنده یاد شیون که دانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان است نیز برگردان انگلیسی و فارسی شعر ' درخت ' فومنی را برای حاضران قرائت کرد.

محمدعلی بهمنی نیز که با وجود ناخوش احوالی، به احترام شیون رنج سفر را بر خود هموار کرده بود از گیلان بعنوان دیار شاعران بزرگ یاد و گردآمدگان در مراسم را با دو شعر زیبای خود به تحسین واداشت.

*شاعر دردهای جامعه
نماینده فومن در خانه ملت نیز در سخنانی از شیون به عنوان بزرگ مرد شعر و ادب ایران یاد و خاطرنشان کرد : به پاسداشت مردی در اینجا گردآمدیم که با رنج های فراوان شعر را بعنوان درمانی برای دردهای جامعه به کار برد.

حجت الاسلام محمد مهدی افتخاری افزود : شعر در نگاه شیون بیان عاطفه و اندیشه بود و اشعار او دردهای جامعه را بیان می کند.

وی اظهار کرد : او با درک موسیقی واژه ها و لذتبخش بودن شعر اندیشه های شگرف و عمیق خود را در قالب شعر بیان می کرد و شعر او موجب انتقال پیام و ایجاد ارتباط می شد.

*شیون و تلاش برای پاسداشت گیلکی

دکتر علی نوبخت پزشک معالج شیون فومنی و نماینده کنونی مردم تهران در مجلس نیز که سالها در محضر این شاعر بزرگ بود، از خاطرات وی یاد کرد .

وی اظهار کرد : شیون با اشعارش تهاجم به ظلم و فقر داشت و فقیر را گرانقدر می شمرد و بر اصحاب زر و زور و تزویر می خروشید .

نوبخت افزود: دل شیون برای مردم به خصوص تهی دستان و زحمت کشان همچون زارعان و معلمان می تپید.

وی با اشاره به آمار بالای بیکاری در گیلان و معضلات اجتماعی زاده بیکاری همچون اعتیاد و طلاق از تمام انهایی که دلشان برای گیلان می تپد، خواست تا برای توسعه گیلان و رفع فقر دست به دست هم داده و تلاش کنند.

نوبخت متذکر شد : نگرانی شیون این بود که مبادا از فرهنگ فولکلور گیلان غافل شویم و این گویش های محلی مخدوش و فراموش شود. 

استاندار گیلان نیز با ارسال پیامی شیون فومنی را به عنوان شهریار شعر گیلان گرامی داشت.

*نیاز گیلان به شیون ها
حامد فرزند ارشد شیون فومنی و متولی آثار شیون نیز ضمن خوانش شعر از نشر آثاری از این شاعر گرانقدر گیلان سخن گفت .

میراحمد سید فخری نژاد با نام شاعری شیون فومنی به عنوان شاعر موفق دوزبانه مردمی در ادبیات معاصر رخ نمود . شیون شالیزاران و رودخانه ها و جنگل های شمال و مردمان سبزش نه به واسطه صدای دلنشین دکلمه اش در اجرای شعرهای مردم مدار نوارهای کاست صوتی گیله اوخان(پژواک گیلان) بلکه با آمیختگی هنرمندانه از عناصر بومی، باورها، سنت ها، افسانه ها، ضرب المثل ها و کاربرد و گزینش مناسب واژگان و اصطلاحات در تار و پود زبان شعری برخاسته از جوهره و اصول ادبی و هنری زیبایی شناسانه و نیز بهره از ظرفیت های گویش گیلکی با شگرد هنر طنز، اندیشمندانه به درک هستی و به انسان و جهان پرداخت.

به گفته صاحب نظران شعرهای فارسی ، شیون غزل امروز در سه سطح زبانی، ادبی و اندیشه، نشان دهنده پیوند خجسته نوآوری و سنت است و این مهم برخاسته از پشتوانه غنی و درک عمیق شاعر از فرهنگ و ادبیات پیشین تا جریان های ادبی معاصر بوده است.

در این پیوند خجسته، تلفیق زبان جدید با دغدغه ها و تجربه های نو، نوآوری در بیان مضامین، مفاهیم و تعابیر، تصویرسازی و ترکیب سازی تازه، آفرینش جلوه های مکاشفه برانگیز صورخیال به همراه رنگ و صبغه اقلیمی و بومی شمال در قالب بازتاب عناصر جغرافیایی (طبیعت و...) کاربرد نماد ها و واژگان محلی و ...با نگاهی تازه به جهان و انسان در بافت و بیان و ذهن و زبانی شاعرانه، به شعر شیون تشخص و هویت ویژه ای می بخشد.

تابلوی زیبایی از شیون که توسط سینا رمضانی مقدم یکی از نقاشان خوب گیلانی در مقابل حاضران به تصویر در آمده بود نیز به خانواده زنده یاد شیون فومنی اهداء شد.

اجرای دو ترانه توسط گروه موسیقی سپهر به سرپرستی عزیز قاسم زاده هنرمند ارزشمند عرصه موسیقی گیلان حسن ختام این مراسم بود.

با خاتمه هجدهمین سالگرد شیون فومنی سالن اداره ارشاد شهر باستانی فومن را در حالی ترک کردیم که تصویر شیون از فراز درخت سبز ریشه سخت با لبخندی پرمعنا به ما می نگریست تا ما برای فرهنگ و ادب و آبادانی این دیار چه خواهیم کرد؛ اما افسوس که گویش گیلکی نیز همچون درختان ورودی زادگاه شیون گرفتار خزانی زودرس است.

امید که گویش گیلکی و شعر گیلکی همچون درختی بی خزان و ریشه سخت بماند و ثمرات شیرینی چون شیون فومنی ها به بار آرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین