کد خبر: ۳۹۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۲

تخليه دفتر روزنامه‌ي ييلاندپوستن در پي تهديد به بمب‌گذاري

آفتاب‌‌نیوز : آندرس فوگ راسموسن كه در گفت و گو با كانال تي.‌وي 2 دانمارك سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: شخصا احترام زيادي براي تعهدات ديني افراد قايل است و فرقي نمي‌كند كه اين مقدسات مربوط به دين اسلام، مسيحيت و يا ديگر اديان آسماني باشد.

وي خاطرنشان كرد: دانمارك به آزادي مطبوعات پايبند است و رسانه‌هاي اين كشور از آزادي كامل برخوردار هستند و ما نمي‌توانيم اين روزنامه را در اين خصوص بازخواست كنيم، ولي دولت تمام تلاشش را براي حل اين موضوع انجام مي‌دهد.

نخست وزير دانمارك هم‌چنين از عذرخواهي اين روزنامه با توجه به درخواست بسياري از روحانيون جهان اسلام قدرداني كرد و افزود: اين اقدام به عنوان گامي مهم بسيار موجب خرسندي من شد و اميدوارم اين گام بتواند به حل بحران ايجاد شده كه خطرناك‌ترين مشكل در تاريخ معاصر اين كشور محسوب مي‌شود، كمك كند.

از سوي ديگر سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي نروژ اخبار مربوط به درخواست اين وزارتخانه از ديپلمات‌هايش مبني بر عذرخواهي به دليل انتشار تصاوير توهين‌آميز به مقدسات اسلام را رد كرد.

وي در گفت و گو با شبكه‌ي ان.تي.بي نيوز تاكيد كرد: از ديپلمات‌هايمان در كشورهاي عربي خواستيم كه به دليل تحريك كردن افكار و عقايد مسلمانان عذرخواهي كنند.

وي افزود: براساس قوانين نروژ ما نمي‌توانيم اقدام روزنامه‌ را محكوم كنيم زيرا مخالف با ديدگاهايمان در ارتباط با آزادي بيان وانديشه است.

اين در حالي است كه سه روز پيش يك روزنامه‌ي نروژي متن پيام محرمانه‌ي وزارت امور خارجه‌ي نروژ را به ديپلمات‌هايش در كشورهاي عربي فاش كرد كه طي آن از ديپلمات‌هاي خواسته شده بود مخالفت خود را با انتشار اين تصاوير توهين‌آميز اعلام كنند.

از سوي ديگر روزنامه‌ي الرياض -چاپ عربستان- نوشت: سعود الفيصل، وزير خارجه‌ي عربستان علت فراخواندن سفير دانمارك را توهين رسانه‌هاي گروهي دانمارك به مقدسات اسلامي اعلام كرد.

الفيصل درجمع خبرنگاران در كوالالامپور اظهار داشت: ما از دولت دانمارك مي‌خواهيم تا اوضاع را بهبود بخشد. البته ما از نخست وزير دانمارك مي‌خواهيم تا در خصوص اين اقدام موهن توضيح بدهد.

وي با انتقاد از موضع‌گيري اتحاديه‌ي اروپا در قبال پيروزي حماس در انتخابات، آن غير عاقلانه خواند. از سوي ديگر خبرگزاري قطر نيز نوشت: هوشيار زيباري، وزير خارجه‌ي عراق كريستين آلدنبرگ، سفير دانمارك در عراق را فراخواند و گفت: عراق توهين روزنامه‌ي دانماركي را محكوم مي‌كند.

زيباري خواستار احترام به احساسات و مقدسات مسلمين و تلاش دولت دانمارك براي حل و فصل اين بحران شد. زيباري در ادامه از تصميم دولت دانمارك براي تمديد ادامه‌ي حضور نيروهاي دانماركي در عراق قدرداني كرد.

يوسف قرضاوي، از عملاي اهل تسنن عراق نيز در بيانيه‌اي خواستار تحريم كالاها و توليدات دانمارك شد. وي از ملت‌هاي اسلامي خواست تا از هرگونه اعمال فشار سياسي و اجتماعي و ديپلماتيك عليه دانمارك و نروژ استفاده كنند.

محمد شعبان، معاون وزير خارجه‌ي مصر نيز عنوان داشت، اهانت به رسول اكرم (ص) بايد در دادگاه جنايي بين‌المللي بررسي شود.
وي خواستار تلاش بيشتر سازمان كنفرانس اسلامي در اين زمينه شد.

وي در خصوص عدم فرا خواندن سفير مصر از دانمارك گفت: اين مساله به امنيت ملي مصر بر مي‌گردد ما بايد از طريق ديپلماتيك با اين مساله برخورد كنيم.

در همين حال عمر البشير، ريسي‌جمهور سودان نيز به وزير دفاع سودان اعلام كرد كه با وزير دفاع دانمارك كه قرار بود به سودان سفر كند، ديدار نكند.

بشير تصريح كرد: سودان به هيچ مسوول دانماركي اجازه‌ي ورود به خاكش را نمي‌دهد مگر زماني كه دانمارك رسما عذرخواهي كند.

روزنامه‌ي الرياض -چاپ عربستان- نيز در خبري ديگر نوشت: دفتر روزنامه‌ي ييلاند پوستن دانمارك به دنبال پيامي تهديد آميز مبني بر وقوع انفجار تخليه شد.

سخنگوي پليس دانمارك اظهار داشت: تهديداتي نيز از طريق تلفن عليه اين روزنامه صورت گرفت و پليس نيز در حال بررسي اين مساله است البته اثري از بمب‌ به دست نيامد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین