کد خبر: ۴۰۱۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴

روزگار بی پایان فله فروشی!

‌صنایع تبدیلی کشاورزی محل هم‌افزایی صنعت و کشاورزی است و به گفته مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به صنایعی اتلاق می‌شود که محصولات کشاورزی را طی یک فرایند عمل‌آوری، فرآوری، بسته‌بندی به محصولات قابل مصرف و نگهداری تبدیل کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
مجموع واحدهای صنایع تبدیلی در استان مرکزی 169 واحد است که این تعداد واحد صنایع تبدیلی زمینه اشتغال دو هزار و 990 نفر را فراهم کرده و ظرفیت فرآوری یک میلیون و 700 هزار تن محصول کشاورزی را دارد.

عمده ظرفیت‌های ایجاد شده صنایع تبدیلی در بخش زراعی، دامی و باغی بوده است و چون استان مرکزی، استان شیلات‌خیز نیست کمترین ظرفیت ایجاد شده در بخش شیلاتی بوده است.

فرآوری این میزان محصول خام کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده، ایجاد اشتغال، امنیت غذایی، توسعه پایدار بخش کشاورزی و ارزآوری را به همراه دارد.

ولی نظرات فعالان حوزه صنایع تبدیلی حداقل در استان مرکزی نشان می دهد که آنها تا رسیدن به شرایط ایده آل در این حوزه باید سدهای زیادی را از سر راه بردارند.

فعالیان، مشاور عالی اتحادیه سراسری تعاونی‌های گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای کشور معتقد است که سیاست بازار و دلالانش به اقتصاد کشاورزی دیکته می‌شود و همین امر است که در نهایت دست کشاورز را از ارزش افزوده محصولاتش کوتاه می کند.
دکتر احد فعالیان اظهار کرد: سیستم کشاورزی و اقتصاد کشاورزی ما به خام‌فروشی و فله‌فروشی عادت کرده است.

وی به ایسنا گفت: حتی صنعت بسته‌بندی ما نیز مشکل دارد که بخشی از آن به خاطر فرهنگی است که در بین تولیدکنندگان جا افتاده است و بخشی دیگر به دلیل ساختاری است که سیستم تولید و دلالی در بازار به آن دامن می‌زند.

فعالیان تصریح کرد: دلالان و عمده‌فروشان در میادین تره‌بار دوست دارند محصولات کشاورزی را بدون ارزش افزوده و به صورت خام و فله از کشاورز خریداری کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها، محصولات کشاورزی به صورت بسته‌بندی و با یک ارزش افزوده بالا عرضه می‌شود، گفت: متاسفانه این ارزش افزوده به بخش تولید برنمی‌گردد. این ارزش افزوده در بخش توزیع، خرده‌فروشی و عمدتا در خود هایپرمارکت‌ها اضافه می‌شود و زمانی که متقاضی قصد دارد در امر بسته‌بندی سرمایه‌گذاری کند کوچکترین حمایتی از تولید‌کننده انجام نمی‌شود و بازار هم از تولیدکننده استقبال نمی‌کند.

مشاور عالی اتحادیه سراسری تعاونی‌های گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای کشور عنوان کرد: بارها و بارها با هایپرمارکت‌ها صحبت کرده‌ایم که شما که محصولات کشاورزی را در بسته‌بندی‌های شکیل و شیک در فروشگاه‌ها ارائه می‌دهید، آیا حاضرید این محصول را با قیمت بهتر و با همین بسته‌بندی از تولید‌کننده بخرید که پاسخ آنها منفی بود و گفتند به همان صورت فله‌ای می‌خریم.

سیاست بازار و دلالان بازار به اقتصاد کشاورزی دیکته می‌شود

‌به گزارش ایسنا،‌ وی اظهار کرد: البته چاره‌ای نیست چراکه تولیدکننده مجبور است کالای خود را به توزیع‌کننده بفروشد. اگر سیستم تولید(کشاورزان) مثل اکثر کشورهای دنیا صاحب یک اتحادیه باشد و فروشگاه مخصوص خود را داشته باشد و اگر این ترس وجود نداشته باشد که محصول بر روی دست می‌ماند، آن را به دلالان نمی‌فروشند و به صورت فله‌ای به میادین تره‌بار عرضه نمی‌کنند. در این صورت آنها خودشان محصول را بسته‌بندی می‌کنند و در فروشگاه‌های خودشان با قیمت خیلی پایین‌تر از هایپرمارکت‌ها به صورت مستقیم به مصرف‌کننده نهایی عرضه می‌کنند.
 
فعالیان تصریح کرد: عدم وجود سندیکاها، نبود تشکیلات و نبود تشکل‌های صنفی باعث شده است که کشاورز و تولیدکننده در مقابل بازار، خرده پا و تنها باشد در نتیجه سیاست بازار و دلالان بازار به اقتصاد کشاورزی دیکته می‌شود.

کشاورزان خرده‌پا و تنها هستند

نماینده هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای استان مرکزی افزود: این موضوع نه تنها در مورد سیستم بسته‌بندی وجود دارد، بلکه عینا به سیستم فرآوری پس از تولید و صنایع تبدیلی منتقل می‌شود.

وی گفت: اگر کشاورزان خودشان تشکیلات سازمانی داشته باشند و بتوانند صنایع تبدیلی ایجاد کنند ارزش افزوده‌ای که از مراحل تبدیل ایجاد می‌شود به خود تولیدکنننده بر می‌گردد، اما متاسفانه در حال حاضر این امکان در بسیاری از بخش‌های کشاورزی وجود ندارد چون تشکیلات، ساختارها و اتحادیه‌ها وجود ندارند و کشاورزان خرده پا و تنها هستند.

فعالیان با بیان اینکه کشاورز تنها و متفرق است و از آن سو سیستم دلالی و بازار متحد و هماهنگ است، ادامه داد: در این شرایط سیستم دلالی سیاست‌هایش را به کشاورز تولیدکننده دیکته می‌کند؛ جنس را به صورت فله‌ای می‌خرد، اگر قرار است ارزش افزوده‌ای از ناحیه بسته‌بندی متصور شود خودش ایجاد می‌کند و صنایع تبدیلی را هم خودش ایجاد می‌کند.

به گفته وی، یک کشاورز تنها نمی‌تواند برای خود یک واحد صنایع تبدیلی راه‌اندازی کند، پس باید تشکیلات ایجاد شود، اما همین سیستم دلالی بازار با لابی‌های بسیار سنگینی که در بدنه دولت دارند، بعضا در این مسیر کارشکنی می‌کنند.

مشاور عالی اتحادیه سراسری تعاونی‌های گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای کشور توضیح داد: اگر اتحادیه استان‌ها تشکیل شود کشاورزان  از یک جایگاه حاکمیتی خوبی برخوردار می‌شود و می‌توانند از حمایت‌های استانی و دولتی استفاده کنند و بازار را ساماندهی کنند. اگر قرار باشد عرضه مستقیمی اتفاق افتد از طریق اتحادیه‌ها انجام شود و ایجاد صنایع تبدیلی نیز از طریق اتحادیه و با حمایت دولت صورت گیرد؛ همچنین بسته‌بندی و صادرات همه و همه به تشکیل اتحادیه‌های صنفی بر می‌گردد که نمود عینی آن اتحادیه‌های تعاونی‌هاست.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا نمی‌توان دلال را حذف کرد، تصریح کرد: دلال یک حلقه بسیار مهم در چرخه و زنجیره تامین است؛ تولید‌کننده، دلال، فروشنده، مصرف‌کننده و تامین‌کننده نهاده به عنوان پنج حلقه زنجیره تامین به شمار می‌روند که در این میان بخش تامین نهاده‌ها همچون طنابی دور گردن تولیدکننده پیچیده شده است و تامین‌کننده نهاده یک طرف طناب را در دست دارد و به سمت خود می‌کشد از سویی توزیع‌کننده، دلال و فروشنده هم یک سر دیگر طناب را در دست دارند و این طناب را در دو جهت مخالف به سمت خود می‌کشند، در این میان کسی که خفه می‌شود تولید‌کننده است که طناب تولید بر گردن اوست هر دو طرف از تنهایی و تفرقه تولیدکننده سوء‌استفاده می‌کنند در صورتی که وجود تشکیلات و اتحادیه‌ها مانع این قضیه می‌شود.

فعالیان گفت: در مورد فروش و توزیع نیز داستان به همین شکل است، اما در صورتی که یک اتحادیه بتواند محصولات کشاورزی یک استان را به صورت عمده ساماندهی کند به طور مستقیم می‌توانید صادرات داشته باشید و از سویی دیگر بازار عرضه را ایجاد کنید.
 
وی افزود: وقتی کشاورزان متحد شوند و محصولات را متحد ارائه دهند، قدرت چانه‌زنی نیز بالا می‌رود  و در این صورت هر دلال و توزیع کننده‌ای که شرایط خوبی را ارائه کند کشاورز با او وارد معامله می‌شود.

عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی در اعطای مجوزها

به گزارش ایسنا، سعید سمیعی مدیرعامل شرکت مالگا به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران در ایجاد صنایع تبدیلی نیز که از سال 86 واحد خود را راه‌اندازی کرده است، بزرگترین مشکل در این بخش را عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی عنوان کرد و گفت: زمانی که مجوز این کارخانه داده شد از ایجاد تصفیه‌خانه حرفی در میان نبود و زمانی که الزام ایجاد آن مطرح شد برای احداث تصفیه‌خانه زمین نداشتیم، زمان بسیاری گذشت تا توانستیم یک زمین برای ایجاد تصفیه‌خانه تهیه کنیم و در همین حین چند سال بابت آلایندگی جریمه پرداخت کردیم.

وی همچنین گفت: مناطقی که 30 کیلومتر تا اراک فاصله دارند پنج سال از مالیات معاف هستند و این در حالی است که ما را از همان سال اول مشمول پرداخت مالیات کردند و الان حدود یک میلیارد تومان به اداره دارایی بدهکار هستیم.
 
سمیعی سود بالای بانکی را به عنوان یکی دیگر از این مشکلات برشمرد و افزود: در حال حاضر حول و حوش 34 درصد بازپرداخت تسهیلات توسط این شرکت انجام می‌شود که از این میزان 28 درصد اصل وام و 6 درصد هم جریمه است.
 
مدیرعامل این کارخانه ضمن اشاره به مشکلات نقدینگی این شرکت و عواقب این مشکلات اظهار کرد: در چهار سال اخیر که این شرکت با مشکلات نقدینگی مواجه بود مجبور شدم املاکم را بفروشم تا مشکل نقدینگی این کارخانه برطرف شود.
 
وی با بیان اینکه ماست، دوغ، شیر، کشک از تولیدات شرکت مالگاست که در اوزان و بسته‌بندی‌های مختلف عرضه می‌شود، گفت:  دستگاه‌های بسته‌بندی این شرکت باید به روز شوند ولی در حال حاضر سرمایه‌ای در دست ندارم که این ماشین‌آلات را به روز کنیم، البته یک وام درخواست کرده‌ایم و به تصویب رسیده است و در صورت اخذ این وام ماشین آلات را به روز خواهیم کرد.
 
سمیعی ادامه داد: در حال راه‌اندازی یک واحد دیگر به منظور تولید پنیر پیتزا و پنیر صبحانه هستیم تعدادی از دستگاه‌های مورد نیاز نیز خریداری شده است ولی برای تامین مابقی تجهیزات سرمایه لازم را نداریم.
 
مدیرعامل این کارخانه از صدور محصولاتش به عراق و تعدادی از استان‌های کشور گفت و با بیان اینکه این کارخانه 60 نفر را مشغول به کار کرده است افزود: در حال حاضر با یک دوم ظرفیت کار می‌کنیم ولی با راه‌اندازی فاز دوم این کارخانه تولید روزانه این شرکت به 30 تن افزایش پیدا می‌کند.

رستوران‌ها بزرگترین رقیب ما هستند

به گزارش ایسنا، ایمان ناخدا مدیرعامل شرکت یکتا نگین کاوه که در زمینه بسته‌بندی، فرآوری، شست و شو و آماده‌سازی میوه و سبزیجات و سالادهای آماده در شهرستان ساوه فعالیت دارد، از مشکلاتش در مسیر چرخاندن چرخ صنعت تبدیلی که ایجاد کرده است می‌گوید و با بیان اینکه اداره بهداشت با این مجموعه‌ها همکاری خوبی ندارد، گفت: زمینه فعالیت این کارخانه بیشتر تهیه و بسته‌بندی سالادهای آماده برای رستوران‌هاست.

وی عدم حمایت از این بخش را یکی از مشکلات برشمرد و افزود: برخی مسئولین به جای اینکه حمایت کنند جلوی کار را می‌گیرند.

ناخدا گفت: با توجه به نیاز بازار در زمینه بسته‌بندی محصولات تازه‌خوری بویژه سالاد‌های آماده تصمیم به ایجاد این واحد گرفتیم تا در جهت سلامت و تامین امنیت غذایی جامعه کمک کرده باشیم.

مدیرعامل این شرکت افزود: این واحد پنج سال پیش با سرمایه‌گذاری شخصی به ارزش دو میلیارد تومان - که فقط برای خرید تجهیزات صرف شد - راه‌اندازی شده است و محصولات این شرکت به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود.

ناخدا ادامه داد: با راه اندازی این واحد فکر می‌کردیم که  اداره بهداشت از ما حمایت می‌کند، اما متاسفانه حمایت نمی‌شویم و همه رستوران‌ها خودشان اقدام به تولید سالادهای آماده کرده‌اند و بزرگترین رقیب ما هستند.

وی در خصوص نقش صنایع تبدیلی در استان گفت: متاسفانه در ایجاد صنایع تبدیلی در استان بسیار ضعیف عمل شده است در حالی که در شهرهای دیگر این بخش بسیار قوی‌تر است، در این استان به واحدهای کوچک اهمیتی داده نمی‌شود و تنها واحدهای بزرگ و دولتی هستند که مورد حمایت قرار می‌گیرند.

ناخدا با بیان اینکه این واحد با حدود 70 نفر نیروی کار از واحدهای صنایع تبدیلی متوسط به شمار می‌رود، یادآور شد: حدود 50 تا 60 واحد صنایع تبدیلی در کشور که در این زمینه فعالیت داشته‌اند به دلیل عدم موفقیت در این بازار و عدم حمایت‌های اداره بهداشت و فرهنگ‌سازی با شکست مواجه شده‌اند.
فرهنگ خرید فله‌ای، چالشی در مقابل صنایع بسته‌بندی

به گزارش ایسنا، فرهنگ خرید فله‌ای محصولات فرهنگی است که ایرانیان همچنان به آن پایبند هستند و این همان فرهنگی است که به چالشی بزرگ در مقابل فعالیت صنایع بسته بندی تبدیل شده است.
 
باجلانی مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه بسته‌بندی محصولات کشاورزی عموما به صورت فله‌ای انجام می‌شود، معتقد است که فرهنگ مصرف هنوز تعریف مشخصی پیدا نکرده است و در ادامه اضافه می‌کند: هر چند متقاضیانی بوده‌اند که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما به دلیل اینکه فرهنگ مردم به خرید فله‌ای عادت کرده است، سرمایه‌گذار در زمینه فروش و بازاریابی با مشکل مواجه شده است.

وی در ادامه با اشاره به وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان‌های مختلف استان از جمله شهرستان خنداب، عنوان کرد: به دلیل وجود باغات میوه در این شهرستان نیاز است که در بعضی از بخش‌های صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری انجام شود.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در شهرستان‌های ساوه و خمین و در برخی از شهرهای کمتر توسعه‌یافته و محروم استان این پتانسیل در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی وجود دارد در صورتی که متقاضی امر سرمایه‌گذاری در این بخش وجود داشته باشد از حمایت‌های دولت هم برخوردار خواهند شد.
 در سال‌های آتی شاهد عرضه فله‌ای پسته در بازار نخواهیم بود‌

باجلانی عنوان کرد: در شهرستان‌های ساوه و خمین و برخی شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته و محروم در برخی زمینه‌ها ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی وجود دارد و اگر متقاضی امر سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد مورد حمایت‌های دولتی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های ساوه و زرندیه ظرفیت صنایع تبدیلی ایجاد شده است، اما کافی نیست، گفت: در ساوه صنایع تبدیلی فراوری زیتون وجود ندارد و در زمینه پسته فقط ایستگاه‌های ضبط پسته یا واحدهای پسته‌پوست‌کنی وجود دارد، اما فاقد واحدهای فرآوری پسته است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: البته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه فرآوری پسته و خشکبار با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد صورت گرفته و در حال اجراست که براساس آن در سال‌های آتی شاهد عرضه فله‌ای پسته در بازار نخواهیم بود.

باجلانی ادامه داد: پایانه صادراتی در شهرستان زرندیه در حال ایجاد است تا دیگر عرضه محصولات به صورت فله‌ای به بازار، حتی بازارهای صادراتی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه سیاست وزارتخانه در راستای تشکیل زنجیره‌های تولید است، گفت: این اقدام و حذف واسطه یا دلال، خود به خود منجر به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خواهد شد.

جذب 100 هزار تن محصولات خام کشاورزی معادل کاهش 10 هزار تنی ضایعات در این بخش

باجلانی همچنین ضمن اشاره به عملکرد بخش اقتصاد مقاومتی در زمینه صنایع تبدیلی گفت: در بخش صنایع تبدیلی با توجه به اهداف و برنامه‌هایی که وزارتخانه در راستای اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی کرده است متعهد شده‌ایم که در سال 95 میزان 184 هزار تن ظرفیت فرآوری و تعداد 552 نفر اشتغال ایجاد کنیم؛ همچنین ضایعات بخش کشاورزی را به میزان 18 هزار تن کاهش دهیم.

وی افزود: از مجموع 184 هزار تن ظرفیت فرآوری هدفگذاری شده تاکنون 95 هزار تن آن محقق شده و تعداد 141 نفر شغل ایجاد شده است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: با حمایت‌ها و کمک‌هایی که اخیرا در این بخش صورت می‌گیرد همانند سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود که نه تنها این میزان تعهد شده ایجاد شود، بلکه عملکرد در این بخش بیشتر باشد.

باجلانی با بیان اینکه 100 هزار تن جذب محصولات خام کشاورزی، 10 هزار تن کاهش ضایعات کشاورزی را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: از مجموع 18 هزار تن کاهش ضایعات که در راستای برنامه های اقتصاد مقاومتی تعهد شده است تاکنون 9 هزار و 500 تن آن اتفاق افتاده است.

وی در ادامه گفت: عمده‌ترین واحدهای صنایع تبدیلی در شهرهای اراک، ساوه، زرندیه، خمین و شازند مستقر هستند. ظرفیت‌های ایجاد شده در این بخش بیش از ظرفیت‌های مورد نیاز استان است و تنها در تعداد کمی از صنایع تبدیلی، ظرفیت خالی وجود دارد.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی دلیل وجود ظرفیت خالی در برخی از صنایع تبدیلی در استان را عدم وجود سرمایه‌گذار دانست و تصریح کرد: از آنجاکه جذابیت سرمایه‌گذاری و توجیه اقتصادی برای متقاضیان در این بخش وجود ندارد، با ظرفیت خالی در این حوزه مواجه هستیم.

باجلانی بیان کرد: با توجه به اینکه عمده سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد صنایع تبدیلی توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، نمی‌توان به بخش خصوصی تحمیل کرد که کجا سرمایه‌گذاری کند؛ چرا که بخش خصوصی به دنبال توجیه مالی خود است و هر جا که مزیت و جذابیت وجود داشته باشد، سرمایه گذاری می کند.

وی گفت: عموما جذابیت سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های ساوه و زرندیه به دلیل نزدیکی به تهران و بازار مصرف بیشتر است و توسعه و گسترش صنایع تبدیلی در این شهرستان‌ها بیشتر از سایر شهرستان‌هاست.


14 واحد صنایع تبدیلی استان مرکزی غیرفعالند

باجلانی با بیان اینکه از مجموع 169 واحد صنایع تبدیلی در استان تعداد 14 واحد به دلیل عدم وجود نقدینگی غیرفعال هستند، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با حمایت‌ها و کمک‌های دولت در قالب اقتصاد مقاومتی و  رونق تولید تعداد 10 واحد در مدار تولید قرار گیرند؛ مابقی واحدها نیز به طور میانگین با 50 درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته و با بیان اینکه‌ از ابتدای دولت تا پایان مردادماه سال جاری 67 واحد صنایع تبدیلی با سرمایه‌گذاری به ارزش 146 میلیارد تومان در مدار تولید قرار گرفته‌اند، گفت: این تعداد واحد صنایع تبدیلی زمینه اشتغال هزار و 416 نفر را ایجاد کرده است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: این تعداد واحد صنایع تبدیلی توانایی جذب محصولات خام کشاورزی را به میزان 800 هزار تن در سال دارند و جذب و فرآوری این میزان محصولات خام کشاورزی منجر به کاهش 10 درصدی ضایعات بخش کشاورزی به میزان 80 هزار تن شده است.

به گزارش ایسنا، و بر اساس برآورد انجام شده با توجه به اظهارات مدیران این بخش، عملکرد صنایع تبدیلی در سال‌های 93 و 94 عمدتا مربوط به دولت قبل بوده است چراکه اجرای یک طرح تولیدی حداقل دو سال زمان می‌برد و تسهیلات ارائه شده به منظور بهره‌برداری از این واحدها به سال‌های 90 و 91 از محل صندوق توسعه ملی بر می‌گردد که در دولت گذشته پرداخت شده است و در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده است.

در سال‌های 90 و 91 در توسعه بخش کشاورزی تسهیلات قابل توجهی با بهره 7 تا 13 درصد پرداخت شده است و در این مدت حدود 50 میلیارد تومان تسهیلات در بخش صنایع تبدیلی برای اجرای واحدهای تبدیلی ارائه شده است.

صنایع تبدیلی استان در آستانه یک جهش

به گفته باجلانی با پرداخت این تسهیلات، طرح‌های صنایع تبدیلی استان در سال‌های 93 و 94 با یک روند جهشی در مدار تولید قرار می‌گیرند.

وی همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر با تسهیلاتی که دولت تدبیر و امید بر اساس کارگروه رونق تولید به طرح‌های صنایع تبدیلی کوچک و متوسط ارائه می‌دهد، صنایع تبدیلی در استان با یک روند جهشی به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی افزود: به طوری که از یک سو واحدهایی که غیرفعال بوده‌اند، فعال می‌شوند و از سویی دیگر طرح‌های با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام می‌رسند.

وی با اشاره به بازسازی، نوسازی و اصلاح کلیه واحدهای موجود صنایع تبدیلی و تکمیلی عنوان کرد: در سال جاری در قالب اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده است دو واحد صنایع تبدیلی با حمایت دولت مورد بازسازی، نوسازی یا اصلاح ساختار قرار گیرد.
مشکل فقط سرمایه در گردش نیست

باجلانی گفت: بخشی از مشکلات واحدهای صنایع تبدیلی تنها سرمایه در گردش و عدم نقدینگی نیست بلکه بخشی از مشکلات به فرسوده بودن ماشین آلات یا خطوط تولید برمی‌گردد.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی افزود: البته در سال‌های گذشته نیز هر ساله حداقل دو واحد صنایع تبدیلی مورد بازسازی و نوسازی قرار می‌گرفته است.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی کوچک و متوسط معمولا اشتغال‌زایی بالاتری نسبت به صنایع تبدیلی بزرگ دارند، گفت: چراکه کار این واحدها با سرمایه‌گذاری کمتر و نیروی انسانی بیشتری انجام می‌شود، اما صنایع تبدیلی کوچک به دلیل اینکه با سرمایه‌گذاری کمتر و تکنولوژی پائین‌تری ایجاد شده‌اند، در زمینه رقابت در بازار و فروش محصولات ممکن است با مشکل مواجه شوند
.
باجلانی خاطرنشان کرد: مشکل واحدهای تولیدی در حال حاضر تولید نیست، بلکه بازاریابی و فروش و برندسازی است.

90 درصد صنایع تبدیلی استان، کوچک هستند

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی کوچک صنایعی هستند که با اشتغالزایی کمتر از 100 نفر ایجاد شده‌اند، گفت: بر این اساس 90 درصد صنایع تبدیلی استان کوچک و متوسط هستند و تنها 10 درصد را صنایع بزرگ تشکیل می‌دهند.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی افزود: عمده اشتغال ایجاد شده نیز توسط همین صنایع تبدیلی کوچک و متوسط ایجاد شده است چرا که اکثر کارها در این صنایع توسط نیروی انسانی انجام می‌شود تا ماشین‌آلات، اما در صنایع تبدیلی بزرگ چون از تکنولوژی پیشرفته استفاده شده و خطوط به صورت تمام اتوماتیک است، نقش ماشین‌آلات بیشتر از نیروی انسانی است.

باجلانی گفت: اگر چه صنایع تبدیلی کوچک و متوسط بیشترین اشتغالزایی و بیشترین تاثیرگذاری را دارند، اما با بیشترین مشکلات مواجه هستند در صورتی که واحدهای بزرگ دارای برند، مشکل بازاریابی و فروش هم ندارند چراکه برند این واحدها شناخته شده است.

به گزارش ایسنا، واحدهای کوچک یکی یکی به ثمر می‌نشینند و به تولید دل خوش می‌کنند، اما غافل از این هستند که این بازار است که تعیین می‌کند آنها در این چرخه بمانند یا نمانند و اینجاست که مسئله برند‌سازی به عنوان یک نقش تعیین‌کننده در فروش یک محصول نقش آفرینی می‌کند.

به گفته مدیر صنایع کشاورزی استان مرکزی واحدهای صنایع تبدیلی با علم به این مهم خود به خود به سمت و سوی برند سازی گام برداشته‌اند، در اصل الزامات بازار این واحدها را نیز مجبور می‌کند که در جهت برندسازی حرکت کنند؛ اینگونه نیست که دولت برای این واحدها برندسازی کند چراکه دولت وظیفه‌ای در این راستا ندارد. فروش محصول توسط متقاضی صورت می‌گیرد و چون بازار هم رقابتی است شرایط حاکم بر بازار متقاضی را الزام می‌کند که به دنبال برندسازی برای محصولات خود برود.
عرضه محصولات خانگی تحت یک برند

وی در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان بسیج سازندگی در بخش صنایع کوچک و خانگی، گفت: سازمان بسیج سازندگی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی در حال احصای واحدهای کوچک مشاغل خانگی است تا تحت پوشش یک برند محصولات‌شان را به بازار عرضه کنند.
 
باجلانی عنوان کرد: محصولات واحدهای صنایع تبدیلی کوچک و خانگی که دارای ضوابط و استانداردهای لازم و مجوزهای بهداشتی هستند، تحت یک برند به بازار عرضه می‌شود.
 
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گفت: برند سازی و فروش این محصولات وظیفه بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی نیست، بلکه در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و حمایت از تولید بویژه حمایت از صنایع کوچک این اتفاق در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این مهم تحقق پیدا کند.

باجلانی در پایان گفت: سازمان جهاد کشاورزی هم با همکاری سازمان بسیج سازندگی در حال تلاش است تا با توجه به مشکلاتی که این واحدها در زمینه عرضه به بازار و فروش دارند، با سیاست‌گذاری‌ها و هدایت‌هایی که از سوی مرکز صورت می‌گیرد، مشکل بازاریابی و فروش این واحدها حل شود.
 
به گزارش ایسنا، به نظر می رسد که استان مرکزی همچنان در حوزه صنایع تبدیلی کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و یکی از مهمترین این کارها ساماندهی این بخش برای پایان یافتن سلطنت دلال ها بر بازار محصولات کشاورزی در یک بخش، بالا بردن سواد اقتصادی کشاورزان در ابعاد مختلف اعم از بازاریابی و برندسازی در بخش دیگر، ساماندهی و افزایش حمایت ها از صنایع کوجک در این حوزه بویژه با توجه به آمار بالاتر اشتغالزایی آنها نسبت به صنایع بزرگ و شناخت و تکمیل ظرفیت مورد نیاز استان در این حوزه به عنوان دیگر بخش های این پازل دارد.

البته مطمئنا تکمیل پازل صنایع تبدیلی اجزای بسیار دیگری را نیز نیاز دارد که با کمک کارشناسان و فعالان این بخش و شاید الگوگیری درست از کشورهای موفق در این حوزه قابل تامین و تکمیل است تا ارزش افزوده این شغل سخت و سنگین در نهایت از جیب دلالان به سمت به جیب کشاورز و البته اقتصاد استان سرازیر شود.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین