کد خبر: ۴۰۲۵۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
آیا هیلاری کلینتون راه اوباما را در قبال ایران و برجام ادامه خواهد داد؟

افشای اختلاف‌نظر محرمانه کلینتون و اوباما بر سر توافق هسته‌ای با ایران

اختلاف‌نظر کلینتون و اوباما در حوزه سیاست خارجی به تفاوت‌نظر آنان درباره ایران، برجام و روحانی محدود نمی‌شود بلکه مسائل دیگر را نیز در بر‌می‌گیرد
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- یک ماه پس از مکالمه تلفنی تاریخی میان باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا و حسن روحانی همتای ایرانی او، هیلاری افشای اختلاف‌نظر محرمانه کلینتون و اوباما بر سر توافق هسته‌ای با ایرانکلینتون وزیر امور خارجه وقت دولت اوباما به‌طور خصوصی به او هشدار‌ داده بود که پیروزی روحانی در انتخابات تنها با حمایت مقام عالی رهبری و سپاه حاصل شده است و خوبست که اوباما درباره سایر مسائل دچار خطای محاسباتی نشود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این با توحه به افشاگری اخیر ویکی‌لیکس درباره هیلاری کلینتون است. خبرگزاری «بلومبرگ» از افشاگری اخیر ویکی‌لیکس به عنوان شک و تردید نهان کلیتون درباره روحانی و اختلاف‌نظر او با اوباما درباره به تصویر‌کشیدن تصویری میانه‌رو از روحانی در برابر عناصر تندرو در داخل نظام سیاسی ایران یاد کرده است. 

این خبرگزاری اشاره می‌کند که دولت اوباما نشان داده که خواستار تقویت میانه‌روها در ایران با اتخاذ سیاست‌های مختلف است و دراین‌باره می‌نویسد: «در ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی وزارت خزانه‌داری امریکا مجدودیت‌های تحریمی علیه ایران را لغو کرد. در سال ۲۰۱۵ میلادی دولت اوباما مخالفت خود با طرح کنگره درباره افزایش نظارت بر روند صدور ویزا برای کسانی که به ایران سفر کرده‌اند را اعلام کرد و معتقد بود که این موضوع به تضعیف میانه‌روها در ایران می‌انجامد. اوباما گفته که اصلاحات در ایران می‌تواند در صورت تداوم قدرت روحانی اعمال شود. او در مصاحبه با رادیو ملی امریکا در اوریل سال ۲۰۱۵ میلادی گفته بود که فکر می‌کند اگر دولت روحانی و نیروهای میانه در قدرت باقی بمانند می‌توانند دست خود را در برابر تندروها در داخل ایران تقویت کنند. رویکرد اوباما بر پایه این فرض است که روحانی می‌تواند تغییرات دموکراتیک را برای ایران به ارمغان آورد اما رویکرد  کلینتون بدبینانه‌تر و شاید واقع‌گرایانه‌تر است. او در سخنرانی خود اشاره کرده بود که مذاکرات امریکا با ایران بر سر موضوع هسته‌ای نشانه‌ای از حسن نیت امریکا و جامعه بین‌المللی بود نه اقدامی برای نفوذ در سیاست داخلی ایران». 

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که ایمیل‌های بیش‌تر درز‌شده نشان می‌دهد که ستاد انتخاباتی کلینتون متوجه نگرانی‌های منتقدان برجام از جمله بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بوده است که در این‌باره  می‌توان به محتوای ایمیل رد و بدل شده بین استوارت ایزنشتات یک مقام ارشد وزارت امور حارجه دولت بیل کلینتون با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی هیلاری کلینتون اشاره کرد که چگونه آنان نگران تاثیر توافق هسته‌ای بر جامعه یهودی و اسرائیل بوده‌اند و خود تضاد میان رویکرد اوباما و نتانیاهو را درباره برجام نشان می‌دهد». 

افشای اختلاف‌نظر محرمانه کلینتون و اوباما بر سر توافق هسته‌ای با ایران

بلومبرگ اشاره می‌کند که اختلاف‌نظر کلینتون و اوباما در حوزه سیاست خارجی به تفاوت‌نظر آنان درباره ایران، برجام و روحانی محدود نمی‌شود بلکه مسائل دیگر را نیز در بر‌می‌گیرد و در این‌باره می‌نویسد: «در اکتبر ۲۰۱۳ میلادی، کلینتون در سخنرانی‌ای به خط قرمز اوباما درباره استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی اشاره کرد. او به کنایه به انفعال دولت اوباما در قبال بحران سوریه اشاره کرد و گفت که نباید اعتبار و سرمایه رهبری امریکا را هدر داد و باید مراقب استراتژی و اظهارنظرها بود تا پیام اشتباهی به دیگران ارسال نشود». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
0
6
واقعا اوباما مرد بزرگیه
سیر پیشرفتش رو که مطالعه می کنم فقط میتونم تحسین کنم و درس بگیرم از این مرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
0
6
واقعا اوباما مرد بزرگیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
0
4
واقعا اوباما مرد بزرگیه
سیر پیشرفتش رو که مطالعه می کنم فقط میتونم تحسین کنم و درس بگیرم از این مرد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین