کد خبر: ۴۰۱۳۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
از فرهنگ عاشورا و تریبون‌های مذهبی، استفاده ابزاری و جناحی نکنیم

انتقاد از جناحی‌شدن‌مجالس‌مذهبی/ توهین‌نکنیم و تهمت‌نزنیم/‌مردم از منازعات خسته شدند

مردم از مطرح کردن بیش از حد مسائل سیاسی و منازعات و کشمکش‌ها در تریبون‌های عمومی خسته شدند. مردم می‌آیند در مجلس امام حسین (ع) که دلشان نورانی شود. اما وقتی می‌آیند و می‌بیند در مجلس امام حسین (ع) هم غیبت و نزاع و بداخلاقی و تهمت وجود دارد، زده می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- علی مطهری، نماینده تهران و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن آنکه می‌گوید نمی‌توان حق ورود به مسائل سیاسی را از مداحان جناحی‌شدن مجالس‌مذهبی، خوب یا بد؟/ نظر کارشناسان؛ توهین نکنیم و تهمت نزنیمسلب کرد، معتقد است «مداحان نباید ابزار دست گروه‌های سیاسی واقع شوند.» وی همچنین معتقد است منبر، بیشتر رسانه اصولگرایان و شبکه‌های اجتماعی، بیشتر رسانه اصلاح‌طلبان شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ مطهری درباره سیاسی شدن هیات‌های عزاداری و مجالس مذهبی، به خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: ما نمی‌توانیم بگوییم مداحان حق ورود به مسائل سیاسی و ارتباط دادن موضوع مداحی با مسائل روز را ندارند. مهم این است که مداحان ابزار دست گروه‌های سیاسی واقع نشوند و استقلال خودشان را حفظ کنند.مداحان هم مانند سایر اقشار جامعه حق دارند درباره مسائل سیاسی روز اظهارنظر کنند و از نفوذ خود در برخی اقشار جامعه استفاده کنند؛ منتهی مهم این است که موضع آنها درست است یا نه و کارشان برای خداست یا برای هواهای نفسانی. تشخیص این امور با مردم است. 

نماینده تهران در مجلس افزود: اگر مداحی بلندگوی یک گروه سیاسی شود از میزان تاثیرگذاری او کاسته می‌شود. هدف از مدیحه‌سرایی و زنده نگاه داشتن واقعه کربلا و مصائب اهل بیت پیامبر (ص) که توسط ائمه اطهار (ع) توصیه شده است، ابلاغ پیام حادثه کربلا و احیای اسلام راستین و نخستین است. طبعاً وسیله قرار دادن واقعه کربلا برای رسیدن به هدف‌های سیاسی و اجتماعی فردی و گروهی خلاف منظور اولیای دین است.اکثر آنها از روی عقیده کار می‌کنند منتها گاهی اطلاعات آنها ناقص است و گاهی هم ابزار دست افراد و گروه‌های سیاسی واقع می‌شوند.

مطهری معتقد است: مداحان باید از مراجع رسمی یعنی مراجع مرتبط با روحانیت مجوز کار بگیرند. حتما باید دوره‌های آموزشی را طی کنند و برای کار خود مجوز داشته باشند. اینطور نباشد که در هر مسجدی و هر محفلی، هر کس که دلش خواست پشت بلندگو قرار گیرد و شروع کند به نوحه خواندن و گاهی هم با آهنگ‌های سخیف مناسب با مجالس لهو و لعب.

 مجالس محرم را به ابزار ایجاد فاصله بین مردم تبدیل نکنیم

آیت‌الله محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم هم با اشاره به درس‌های عاشورا عنوان کرد: با الهام از فرمایشهای امام حسین (ع) باید بگویم درسی که امروز ما باید از عاشورا بگیریم، بیدار شدن وجدان است. چون امام حسین (ع) جمله‌ای دارند و فرمودند اگر شما دین ندارید لااقل آزادمرد باشید. معنای این جمله این است اگر به قیامت اعتقاد ندارید وجدان که دارید و وجدان‌ها باید بیدار باشد. الان هم در جامعه باید به بیداری وجدان‌ها توجه کنیم و مردم را به سمت بیداری وجدان‌ها حرکت دهیم، در منبر‌ها و تریبون‌ها غرض‌ورزی‌ها را کنار بگذاریم و با دل صاف برخورد کنیم، انصاف داشته باشیم، توهین نکنیم و تهمت نزنیم و مردم را به سمت احیای وجدان و فطرت و دل دعوت کنیم. مداحان و سخنرانان ما باید این روز‌ها به مسائل اخلاقی و بیداری وجدان‌ها باید تاکید کنند. 

غرویان در مورد بهره‌گیری‌های سیاسی از عاشورا گفت: مردم از مطرح کردن بیش از حد مسائل سیاسی و منازعات و کشمکش‌ها در تریبون‌های عمومی خسته شدند. مردم می‌آیند در مجلس امام حسین (ع) که دلشان نورانی شود. اما وقتی می‌آیند و می‌بیند در مجلس امام حسین (ع) هم غیبت و نزاع و بداخلاقی و تهمت وجود دارد، زده می‌شوند.

این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: یک عده از نظر تفکر سیاسی مخالف دولت هستند و می‌خواهند به گونه‌ای مذاکرات را جلوه دهند که با دین سازگار نیست و سعی می‌کنند، بگویند این مذاکرات با مذاکرات امام حسین (ع) تفاوت دارد در حالیکه مذاکره به معنای این است که راه‌حلی غیر از جنگ برای مصالح مسلمین پیدا کنیم. اینطور نیست که اسلام بگوید تنها راه تامین مصالح جامعه جنگ است. برای همین امام حسین (ع) هم اول خطبه خواند و صحبت کرد.

او ادامه داد: امام حسین (ع) هم راضی به جنگ نبود. برای همین هم صحبت کرد، از مذاکرات صورت گرفته در کربلا مذاکره امام حسین (ع) با حر بود که نشان داد مذاکره هم می‌تواند نتیجه داشته باشد. کسانی که می‌خواهند این دو را از هم تفکیک کنند در واقع می‌خواهند پشتوانه دینی و مذهبی مذاکرات را بگیرند. در حالیکه در نمونه‌های زیادی در حادثه عاشورا امام حسین (ع) مذاکره کردند و اتمام حجت کردند. مذاکرات ما هم پشتوانه دینی دارد و از منطق امام حسین (ع) می‌توانیم در مذاکرات خود استفاده کنیم.

آیت‌الله غرویان عنوان کرد: از کسانی که هجمه‌ها را به دولت وارد می‌کنند می‌پرسم آیا وجدان شما این را گواهی می‌دهد که آنقدر توهین کنید و آیا وجدان عدالت‌خواهی به شما می‌گوید آنقدر هجمه کنید در حالیکه از این بد‌تر را در دولت قبل تجربه کردید و سکوت کردید. تفاوت فیش‌های حقوقی در مقابل مفاسد میلیاردی را مردم می‌فهمند. مداحان و سخنورانی که در صحبت‌های خود این هجمه‌ها را مطرح می‌کنند در واقع خودشان را خراب می‌کنند این صحبت‌ها گوینده را از عدالت ساقط می‌کند. چون مردم در جریان همه چیز هستند باید به شعور و فهم و انتخاب مردم احترام بگذارند.

امام حسین(ع) مقدسات را برای خودش خرج نکرد/ در دین، دعوای قدرت نداریم

حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینیه دارالزهراء گفت:امام حسین (ع) مقدسات را برای خودش خرج نکرد. اما عبدالله زبیر برعکس بود. او در کعبه ماند و کعبه را سپر خود قرار داد و برای اینکه او را بکشند به خانه خدا حمله کردند و آن را آتش زدند. این دو نوع قدرت است. در مسابقه قدرت این سر زیر آب کردن هست؛ ولی در قیام لله نیست.‌‌ همان چیزی که امام خمینی (س) گفت که «اگر همه پیامبران زیر یک سقف جمع شوند مشکلی نخواهند داشت.» آنچه برای یک انقلاب ارزش است انگیزه‌های الهی است.

از تریبون‌های مذهبی مرز جناح‌ها، مرز اسلام و کفر معرفی نشود

حجت‌الاسلام احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم هم با انتقاد از کسانی که فرهنگ عاشورا را به نفع منافع کوچک دنیوی خود مصادره می‌کنند، یادآور شد: کسانی که عاشورا را برای منافع کوچک دنیوی مصادره می‌کنند، به خطا می‌روند؛ چرا که هدف امام حسین (ع) مبارزه با کسانی بود که اسلام را در تیول عده‌ای خاص در فضای فاسد باند بنی‌امیه قرار داده بود و بجز کسانی که در حاکمیت حضور داشته و خود را خلیفه می‌دانستند، به کسی اجازه ظهور و بروز نمی‌دادند و اگر نقدی به حاکمیت داشتند، این نقد را در نطفه خفه می‌کردند و امام حسین (ع) را نیز در همین راستا به شهادت رساندند.

حجت‌الاسلام مازنی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سوءاستفاده‌های سیاسی و جناحی از فرهنگ عاشورا گفت: نکته‌ای که همه گروه‌ها و جناح‌ها باید به آن توجه کنند این است که درصورتی سیاست یا طرح و برنامه‌ای دارند، از دین و ارزش‌های دینی به‌عنوان ابزار استفاده نکنند.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت گفت‌وگو و مذاکره، به خبرگزاری ایلنا گفت: عقل حکم می‌کند که مذاکره ملی و گفت‌وگوی تمدن‌ها اقدام درستی است و باید با اتکا به راه‌ها و مجاری قانونی تعریف‌شده در قانون اساسی اقدام کنیم اما این‌که بگوییم مذاکره می‌کنیم چون امام حسین (ع) مذاکره کردند یا بلعکس بگوییم مذاکره نادرست است، چرا که حضرت اباعبدالله (ع) حاضر به مذاکره نشد، روش درستی نیست. درصورتی که بگوییم از تریبون‌های مذهبی، مسائل سیاسی و روز مطرح نشود، به‌نوعی دچار تفریط شده‌ایم و اگر همه فضای مذهبی را سیاسی کنیم نیز دچار افراط شده‌ایم؛ در واقع تاکید ما این است که از تریبون‌های مذهبی، استفاده ابزاری و جناحی نکنیم.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که عاشورا مکتب آزادی و آزادگی است، گفت: امروز نیز ما خود را مقید به مبارزه برای آزادی می‌دانیم و همان‌طور که در مسائل بین‌المللی از حقوق و مقاومت حزب‌الله و آزادی مردم فلسطین حمایت می‌کنیم، در مسائل داخلی نیز به‌دنبال آزادی مردم اعم از آزادی بیان و آزادی قلم هستیم و همه این مسائل را از مکتب عاشورا آموخته‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از استفاده ابزاری و جناحی از تریبون‌های مذهبی، گفت: این درست نیست به‌عنوان نمونه درصورتی که مردم تهران به نامزد موردپسندمان رای ندادند، بگوییم آن‌ها بد‌تر از مردم کوفه هستند و تا پایان دوره آن فرد منتخب از طریق همین تریبون‌ها به تخریب او بپردازیم.متاسفانه شاهد تخریب شدید رقبا از برخی تریبون‌های مذهبی هستیم و مرز بین جناح‌ها، مرز اسلام و کفر معرفی می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
0
مشکل از کسانی است که بخاطر نوکری امریکا هر غلطی میخوان میکنن ما وظیفه داریم جلو این .................................
سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
0
زیاد بابت تحریف حادثه عظیم عاشورا توسط صدا و سیما نباید نگران شد چون اولا خیلی ها در طول تاریخ خواستند این کار را بکنند ولی وجدان مردم نمیگذارد و دوم اینکه مگر چند درصد مردم امروزه سیما را مب بینند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین