کد خبر: ۴۰۱۴۲۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
اصلاح‌طلبان تمام قد پشت روحانی خواهند ایستاد

5 دلیلی که نشان می‌دهند روحانی پیروز انتخابات‌96 و دوباره رئیس‌جمهور خواهد بود

پنجمین و مهم‌ترین عامل اجماع در میان اصلاح‌طلبان درباره روحانی است. اردوگاه اصلاح‌طلبان نه می‌تواند و نه می‌خواهد روحانی را به حاشیه براند. از نظر آنان عملکرد روحانی در مجموع قابل قبول بوده هر‌چند که کاستی‌هایی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی داشته‌اند اما اصلاح‌طلبان درک می‌کنند که بخش عمده‌ای نواقص به دلیل عوامل خارج از کننرل دولت بوده‌اند. در نتیجه، اصلاح‌طلبان تمام قد پشت روحانی خواهند ایستاد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- توصیه رهبر انقلاب به احمدی‌نژاد برای عدم شرکت در رقابت‌های انتخاباتی مسیر را برای ریاست‌جمهوری حسن روحانی در دور دوم هموارتر خواهد کرد. این نکته‌ای است که سایت «المانیتور» در مقاله خود درباره انتخابات پیش‌رو، به آن اشاره کرده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت با اشاره به تلاش احمدی‌نژاد برای بازگشت به عرصه سیاسی ایران‌که با مخالفت مقام معظم رهبری مواجه شد، می‌نویسد: «اخیرا احمدی‌نژاد سفرهای استانی داشت. این سفرها وجهه خوبی را از او نشان ندادند و تذکرهایی نیز مطرح شدند مبنی بر این‌که این سفرها به‌صورت غیر‌قانونی ماهیت تبلیغات انتخاباتی پیدا کرده‌اند. گزارش‌هایی منتشر شده بودند در این‌باره که مقام عالی رهبری ایران به احمدی‌نژاد توصیه کرده‌اند در رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو شرکت نکند و این‌که این موضوع را به صلاح نمی‌بینند. طرفداران احمدی‌نژاد چنین موضوعی را تکذیب کردند با این حال، در روز ۲۷ سپتامبر مقام عالی رهبری ایران شخصا اظهارکردند که اخبار منتشر شده موثق بوده‌اند. انگیزه کلیدی ایشان از مخالفت با نامزدی احمدی‌نژاد جلوگیری از بروز فضایی دو قطبی و پرتنش پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری بود که می‌تواند از تکرار حوادث پیش‌آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ میلادی در ایران جلوگیری کند.»

5 دلیلی که نشان می‌دهد روحانی پیروز انتخابات 96 و دوباره رییس‌جمهور خواهد بود

این سایت در ادامه می‌افزاید: «پس از حذف احمدی‌نژاد اصولگرایان اکنون از اهرم فشار «اقتصاد» علیه روحانی اشاره می‌کنند. باهنر از چهره‌های اصولگرا گفته است که راه‌حل اردوگاه اصولگرایان آن است که چهره‌ای محبوب از میان خود با برنامه اقتصادی جذاب برای فقرا و کم‌درآمدها را معرفی کنند. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد همه شرایط سیاسی برای انتخاب دوباره روحانی فراهم شده‌اند. به احتمال بسیار زیاد به پنج دلیلی که در ادامه مورد اشاره قرار خواهد گرفت روحانی بار دیگر رییس‌جمهوری ایران خواهد بود». 

المانیتور پنج دلیل را این‌گونه بر می‌شمارد: 

نخست آن‌که اصولگرایان فاقد یک چهره کاریزماتیک هستند. واقعیت این است که احمدی‌نژاد تنها برگ برنده آنان بود. نامزدی او نامزد‌شدن هر فرد اصولگرای دیگری را تحت‌الشعاع قرار داد بود. در نتیجه، اصولگرایان به طور موثر چهره جذابی ندارند. در حال حاضر هیچ فرد دیگری در میان آنان جذابیت احمدی‌نژاد را ندارد. به همین‌خاطر است که زیباکلام استاد دانشگاه تهران گفته است که اگر شرایط همین‌گونه ادامه یابد روحانی قطعا پیروز انتخابات مه ۲۰۱۷ خواهد بود. 

دوم آن‌که در حالی که عملکرد اقتصادی دولت روحانی چشمگیر نبوده است اما او توانسته اقتصاد ایران را از سقوط نجات دهد. او نقش یک پزشک را ایفا کرد که قادر به درمان بیمار نیست اما قادر به جلوگیری از بدتر‌شدن وضعیت بیمار بوده است. مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی رشد اقتصادی در سال‌جاری را ۶.۶ درصد ارزیابی کرده است. تولید نفت ایران افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی ایران به تدریج بیش‌تر شود. 

نکته سوم آن که مقام عالی رهبری ایران مخالفتی با انتخاب دوباره روحانی ندارند. شکی نیست که تفاوت‌نظرهایی میان ایشان و روحانی وجود دارد؛ آن‌هم برسر مسائل مختلف؛ از اجرای مفاد برجام توسط امریکایی‌ها گرفته تا نوع رویکرد نسبت به مسائل منطقه‌ای، حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و سایر مسائل. اما واقعیت آن است که چهره بهتر دیگری اکنون در عرصه سیاسی ایران در مقایسه با روحانی وجود ندارد. علیرغم اختلاف‌نظرها در پاره‌ای از موارد روحانی هنوز هم از حمایت مقام عالی رهبری ایران برخوردار است. 

چهارم آن‌که تاریخ نشان داده ایرانیان معمولا رییس‌جمهوری که در دور اول انتخاب کرده‌اند را در دور بعد نیز مجددا بر می‌گزینند. به غیر از ابوالحسن بنی‌صدر اولین رییس‌جمهوری ایران پس از انقلاب که در سال ۱۹۸۱ میلادی استیضاح و برکنار شد و جانشین او مرحوم رجایی در سال ۱۹۸۱ میلادی ترور شد همه روسای‌جمهور دیگر جمهوری اسلامی دو دوره متوالی رییس‌جمهوری بوده‌اند از آیت‌الله هاشمی تا رییس دولت اصلاحات و احمدی‌نژاد و هر یک گفتمان متفاوتی در مقایسه با رییس‌جمهوری قبلی داشته‌اند. اصلاح‌طلبان خواستار اصلاحات سیاسی و فرهنگی بودند و احمدی‌نژاد گفتمانش حول محور عدالت و حمایت از فقرا بود. رای‌دهندگان ایرانی در ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی به شعار اعتدال دولت روحانی و تعامل سازنده با جهان رای دادند. به نظر می‌رسد که گفتمان روحانی فارغ از عملکرد او برای رای‌دهندگان اهمیت بیش‌تری دارد. پس به‌طور منطقی می‌توان انتظار داشت که او در انتخابات بعدی پیروز باشد. 

پنجمین و مهم‌ترین عامل اجماع در میان اصلاح‌طلبان درباره روحانی است. اردوگاه اصلاح‌طلبان نه می‌تواند و نه می‌خواهد روحانی را به حاشیه براند. از نظر آنان عملکرد روحانی در مجموع قابل قبول بوده هر‌چند که کاستی‌هایی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی داشته‌اند اما اصلاح‌طلبان درک می‌کنند که بخش عمده‌ای نواقص به دلیل عوامل خارج از کننرل دولت بوده‌اند. در نتیجه، اصلاح‌طلبان تمام قد پشت روحانی خواهند ایستاد. از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان خود اکنون فاقد چهره جدید کاریزماتیک برای قرار دادن در برابر روحانی و یا یک نامزد اصولگرا هستندو چهره‌های مورد‌نظر آنان از جمله سیدمحمدخاتمی و میرحسین موسوی نخست‌وزر سابق قادر به شرکت در انتخابات نیستند چرا که احتمالا با سد شورای نگهبان مواجه خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
13
15
امیدوارم آقای روحانی دوباره ریاست جمهور بشوند،چون در این 4 سال اول که به سر و سامان دادن مشکلات دولت قبلی پرداختند و 4 سال دوم ان شاالله برای مردم کار و برکت ایجاد شود چون هر کس دیگر غیر از ایشان بیاید باز میخواهد 4 سال چم و خم کار دستش بیاید و همه چیزی که دولت یازدهم رشته کرده پنبه می شود بر همگان هست که بخاطر منافع کشور و مردم ایشان مجددا انتخاب شوند.
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
9
11
تفاوت اصلاح با اصول

اصلاح به جلو نگاه می کند ، آینده پژوهی می کند ، اتیه نگر و تدبیر عاقبت بخیری مردم را مد نظر دارد
نگران هزینه های بیهوده ، مال و جان مردم است .

اصول به عقب نگاه می کند ، تحقیقات گذشته نگر دارد ، قدیم پرست وسرنوشت خوب مردم رامخالف سختی های گذشتگان می داند . و برایش هزینه های بیهوده ، مال و جان ، اهمیت ندارد .
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
9
3
دو دوره دراین روزگار
تجربه آموختن ، تجربه بردن به کار
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
2
0
روحانی رئیس جمهور میشود چون رقیب قابل توجهی ندارد
Mir06
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
0
ی سوال ،چرا شما همش از تاریخ میلادی استفاده کردین؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
چون گزارش از سایت خارجی بود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین