کد خبر: ۴۰۳۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۱:۱۵

ایران هسته ای تضمین کننده صلح خاورمیانه

آفتاب‌‌نیوز : تفاوت زمانی پیش بینی های صورت گرفته بیانگر مقیاس غنی سازی اورانیوم است. بسته به اینکه غنی سازی در چه مقیاسی و چه غنای صورت بگیرد. 

ایران همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود تاکید کرده و بارها اعلام کرده  که غنی سازی اورانیوم در ایران در حدی است که بتواند سوخت مورد نیاز راکتور هسته ای را تولید کند. اما کسانی که برنامه های هسته ای ایران را دنبال می کنند نگران پیش بینی های صورت گرفته نیستند بلکه مهمترین نگرانی آنها وجود اشتباه و پیش بینی غلط است. 

تحلیلگران سازمان های اطلاعاتی می گویند آنها نگران این هستند که ایران در مدت زمان کوتاهی بتواند به دانش بالای غنی سازی پیشرفته اورانیوم دسترسی پیدا کرده و نهایتا در مدت زمان کوتاهی به سلاح هسته ای دست یابد. 

آنها معتقدند با تکرار روند غنی سازی اورانیوم در طول زمان ایران نهایتا به دانش مورد نظر برای غنی سازی اورانیوم جهت ساخت سلاح هسته ای می رسد. 

اسرائیلی ها که بارها نگرانی خود را از فعالیت ایران در عرصه هسته ای اعلام کرده اند معتقدند که ایران در لحظه ای که به تخصص مورد نیاز برای غنی سازی نظامی اورانیوم دست یابد دیگر از آن دست بر نمی دارد.
اما آنچه مسلم است این است که ایران هنوز به آن مرحله نرسیده و از زمانی نیز که بر طبق توافقاتی که با سه کشور اروپایی فعالیت های هسته ای خود را به حال تعلیق در آورده هیچ برنامه مخفی را برای غنی سازی آزمایشی اورانیوم دستور کار خود قرارنداده است. 

مارک فیت پاتریک کارشناس غنی سازی انستیتو مطالعات استراتژیک لندن با اشاره به حساسیت بسیار بالای تجهیزات اتمی و خسارات های ناشی از عدم استفاده از این تجهیزات در این زمینه گفته است تجهیزات اتمی ایران در مدت زمان تعلیق دچار پوسیدگی و زنگ زدگی شده  و به احتمال زیاد نیاز به تعمیر دارند. جان نگروپونته مدیر سازمان امنیت ملی امریکا در گزاش خود به کنگره امریکا به این موضوع اشاره کرده  که با وجودی که ایرانی ها مواد مورد نیاز برای تولید سلاح هسته ای را  در اختیار دارند به احتمال زیاد هنوز به سلاح هسته ای دست نیافته اند.

اگر ایران بخواهد مجددا فعالیت های هسته ای خود را آغاز کند به یک سال زمان برای تنظیم مجدد دستگاه ها نیاز دارد ولی اسرائیلی ها بر این باورند که ایران در مدت زمان کمتری موفق به عملیاتی کردن مراکز هسته ای خود خواهد شد. 

و می گویند به همین علت است که ایران خواستار حفظ تحقیقات هسته ای خود حتی در مقیاس بسیار کوچکی است چرا که به هر حال می تواند گام به گام به سوی بمب اتمی نزدیک شود. 

اکنون به نظر می رسد که اروپایی ها در حال وقت کشی هستند و امیدوارند از طریق ترکیبی از تهدید و فتنه شرایطی را به وجود بیاورند که جوانان ایرانی حکومت را عوض کرده و رژیمی را انتخاب کنند که روابط دوستانه تری با غرب داشته باشد، اما نگرانی غربی ها این است که اگر ایران بتواند با وجود تمام فشارهای دیپلماتیک و تحریم های اقتصادی به سلاح هسته ای دست یابد توان اتمی ایران چه تاثیری بر منطقه خواهد گذاشت. 

جک استراو  وزیر امور خارجه انگلیس در این زمینه می گوید اگر ایران به بمب اتمی دست یابد یک مسابقه تسلیحاتی گسترده در منطقه خاورمیانه به وجود می آید. 

از طرفی تعدادی از کارشناسان بر این باورند در صورتی که ایران بمب اتمی داشته باشد این کشور به عنوان یک قدرت منطقه ای می تواند صلح را در منطقه خاورمیانه بر قرار کند.
در این نگاه ایران به عنوان کشوری که از پایداری سیاسی بالایی برخوردار است و توانایی زیادی در کنترل بحران دارد می تواند سایر کشورهای منطقه را  به برقراری روابط صلح آمیز تشویق کند، همان طور که این کار را در کشورهای عراق و افغانستان انجام داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین