کد خبر: ۴۰۵۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۴

علوی تبار: عاشورا حاصل دو نگاه متفاوت به دین بود

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب در این مراسم علیرضا علوی تبار ضمن تاکید بر اختلافات شیعه با دیگر مذاهب اظهار داشت: به عقیده شیعه دستیابی به باطن دین از طریق روشهای بشری و تلاش و اکتساب بدست نمی آید بلکه حاصل فضل الهی است و تنها کسانی می توانند از ظاهر دین بگذرند که مورد عنایت خاصه خداوند باشند. 

این استاد دانشگاه سخنان خود را با طرح یک سوال ادامه داد: آیا در چارچوب عقلانیت مدرن می توان نگاه به دین داشت؟ 

وی ادامه داد: نگاه به انسان از چند زاویه مطرح می شود یکی نگاه دینی نگاه علم تجربی نگاه فلسفی که همه این دیدگاه ها برای زندگی ما لازم است. 

علوی تبار در تشریح این دیدگاه خود گفت: نگاه دینی نگاه از درون است و پشتوانه نوعی زندگی اخلاقی خاص است، کارکرد زبان علم تکنولوژی است و نگاه فلسفی به ما دقت و قدرت نقادی می دهد. که تمامی این شناختها در عین استقلال لازمه هم هستند و مهم این است که برای شناخت هر کدام از این تصویرها راه مخصوص آن را رفت. 

وی در خصوص راههای رسیدن به بینش دینی تصریح کرد: برای ایجاد این بینش مقدمه ایمان است و در حقیقت از طریق ایمان است که بینش دینی حاصل می شود و برای رسیدن به این هدف باید زاویه نگاه خود را تغییر دهیم که در این نگاه دو رکن اصلی خدا و انسان اند و مابقی فرع موضوع هستند. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: این شناخت حاصل ترکیبی است از ایمان و تجربه دینی و منبع اصلی برای دستیابی به آن چیزی جز وحی نیست که در دو مصداق تجربه پیامبر از وحی و متن مقدس که همان تجربه وحیانی پیامبر است که به صورت متن در آمده است آشکار می شود و در پرتوی ایمان می توان به بازآفرینی تجربه پیامبر دست زد. 

علوی تبار تاکید کرد: ما معتقدیم برای شناخت زبان وحی پیامبر باید این پیام را فرا زمانی و فرامکانی نگاه کنیم و این پیام را از غبار فرهنگ زمان نزول وحی مبرا سازیم. 

و انسان مومن کسی است که اراده مومنانه زیستن دارد که این اراده شرط مقدماتی رسیدن به بینش دینی است. و بدون داشتن آن امکان دستیابی به اصل دین وجود ندارد.
این محقق و پژوهشگران دینی معتقد است: با تکامل شخصیت انسانها تجربه دینی آنها نیز تکامل پیدا می کند. بنابراین تجربه دینی پیامبر تابعی از تکامل شخصیتی ایشان است و هر چقدر شخصیت مومن قوی تر باشد درک وی از پیام الهی عمیق تر خواهد بود. 

وی ادامه داد: برای شناخت ماهیت احکام اسلام باید لایه های زمان و مکان را کنار زد و این در گروی ایمان قوی که همان ایمان ابراهیمی است که همراه با یقین و تجربه است که آن بالاترین رتبه ایمان است. و دست یابی به این موقعیت کسب کردنی نیست بلکه دست دادنی است. که به واسطه فضل و توجه خداوند حاصل می شود. 

علوی تبار تاکید کرد: شهادت در کربلا گذار از یک موقعیت ایمانی به یک موقعیت دیگر است که فقط خاصه امامان و بندگان مقرب خداوند است و عاشورا حاصل دو نگاه متفاوت از دین است که این نگاه ظاهرا درگیری تاریخی است و باید ببینیم که درکجای این دعوای تاریخی قرار داریم؟ 

این محقق اظهار داشت: فهم کامل پیام انبیا و دعوت موفق به دینداری فقط از کسی بر می‌آید که از جنس انبیا باشد چرا که مردم فقط با استدلال به دین روی نمی آورند و این افراد نیز در اقلیت اند. 

وی معتقد است که امام در اعتقاد شیعه کسی است که عنصری از توجه ویژه خداوند را به همراه داشته باشد و با این دیدگاه می توان گفت که با عقلانیت مدرن می توان از امامت دفاع کرد. 

علوی تبار ادامه داد: وظیفه ما این است که دین را عصری کنیم و هم عصرمان را دینی کنیم به این معنا که دین را به گونه ای بفهیم که با نگاه علمی و فلسفی این عصر تناسب داشته باشد و از سوی دیگر با گسترش رفتارهای اصیل دینی زمان خود را دینی کنیم. 

وی تصریح کرد: وظیفه مومنانی که در مقام امامت نیستند این است که به میزان ایمان شناخت و فهم دین بپردازند و از آنجا که در زمان غیبت امام هیچ فهمی از دین کامل نیست نمی توان قانونی را بر اساس فهم مقطعی از دین ابدی دانست و باید بر اساس شرایط زمان امکان تغییر در قوانین وجود داشته باشد. که البته با مکانیزم های خاص خود امکان پذیر است. 

وی در پایان تاکید کرد: باید تلاش کنیم حسینی وار و زینب وار زندگی کنیم و بمیریم تا با حسین و زینب محشور شویم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین