کد خبر: ۴۱۲۷۹۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵

هنگام زنبورگزیدگی چه کنیم؟

کارشناس مصرف منطقی دارو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: بلافاصله پس از گزیدگی، نیش زنبور را که معمولا در پوست باقی می‌ماند را از محل گزش بیرون آورید.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر مجید حنیفه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کمک‌های اولیه در زمان زنبورگزیدگی تصریح کرد: توصیه می‌شود بلافاصله نیش حشره به ویژه درباره زنبورعسل که معمولا در پوست باقی می‌ماند را از محل گزش بیرون آورید.

وی یادآور شد: این نیش که به کیسه حاوی سم زنبور متصل است، تا مدتی پس از گزش با انقباضات خود به تزریق سم در بدن فرد ادامه می‌دهدبنابراین به کمک ناخن‌گیر، موچین، پنس یا وسایل مشابه می‌توان نیش زنبور را خارج کرد و برای جلوگیری از عفونت باکتریایی پوست باید محل گزش حشره با آب و صابون شسته شود.

حنیفه با بیان اینکه کمپرس آب سرد باعث کاهش درد تورم و قرمزی محل گزش می‌شود، گفت: در صورت استفاده از یخ، برای جلوگیری از سرمازدگی نباید آن را به طور مستقیم روی پوست بدن قرار داد بنابراین برای این انجام این کار می‌توان مقداری یخ را درون پارچه یا کیسه نایلون ریخت و روی محل گزش قرار داد و هر چند دقیقه یکبار آن را جابجا کرد.

وی عنوان کرد: در صورت نیاز می‌توان از یک آنتی‌هیستامین مثل دیفن هیدرامین برای رفع خارش و از استامینوفن ساده برای کاهش درد استفاده کرد.

این کارشناس مصرف منطقی دارو در همدان خاطرنشان کرد: گذاشتن خمیر درست شده از جوش‌شیرین و آب در محل گزش نیز به کاهش درد کمک می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

وی تصریح کرد: در صورت مشاهده علائمی مانند انتشار کهیر در بدن، تنگی نفس، کاهش فشارخون، خس‌خس سینه و کبودی لب‌ها که دلالت بر تشدید واکنش‌های حساسیتی دارد باید هرچه سریع‌تر فرد آسیب‌دیده را به مراکز درمانی ارجاع دهید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین