کد خبر: ۴۱۴۴۸۵
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰

نامه تکان‌دهنده آخوندی به رئیس صدا و سیما

وزیر راه و شهرسازی طی ارسال نامه‌ای به عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صدا و سیما نسبت به انتشار اخبار گسترده علیه وزارت راه و شهرسازی گلایه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  در بخشی از نامه آمده است: شهروندان به وضوح دیدند و شنیدند که به مدت ۱۰ ساعت در تمام بسته‌های خبری صدا و سیما و در زیرنویس‌های خبری و مشخصا شبکه خبر اخبار دروغ، تحریف شده و جریان‌سازی علیه وزارت راه و شهرسازی جریان داشت.

 متن کامل نامه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به  عبدالعلی علی‌عسکری رییس محترم سازمان صدا و سیما که رونوشت آن برای سرای قوای مجریه و مقننه ارسال شده به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر عبدالعلی علی‌عسکری؛ رییس محترم سازمان صدا و سیما

با سلام

لَّا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا (النساء: ۱۴۸)

خدا دوست نمی‌دارد که کسی به گفتار زشت (به عیب خلق) صدا بلند کند مگر آن که ظلمی به او رسیده باشد، همانا که خدا شنوا و داناست.

چهارشنبه ۱۳۹۵/۹/۲۴ شهروندان به وضوح دیدند و شنیدند که به مدت ۱۰ ساعت در تمام بسته‌های خبری صدا و سیما و در زیرنویس‌های خبری و مشخصا شبکه خبر اخبار دروغ، تحریف شده و جریان‌سازی علیه وزارت راه و شهرسازی جریان داشت. وقتی رسانه ملی یک خبر رسمی را که ناظر بر رابطه قانونی بین مجلس و دولت است این‌گونه تحریف می‌کند چگونه می‌توان انتظار داشت که مردم به سایر خبرهای شما اعتماد کنند. لطفا دستور فرمایید به موجب ماده ۳۰ اساسنامه سازمان صدا و سیما این نامه در همان شبکه‌ها با دو برابر تعداد تکرار قرائت شود.

در گزارش کمیسیون عمران مجلس آمده‌است: "وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي بدليل مسئوليتي كه در اداره كلان و كنترل و هدايت سيستم به سمت اهداف عالي حمل و نقل داشته و در كنترل لحظه‌اي رفتارهاي انساني و سيستمي پايين‌دست و عوامل نهايي منجر به سانحه، نقش آفرين نبوده و عوامل ناشي از اشكالات ساختاري و نتيجه چندين دوره مديريتي و عملكرد سالهاي متمادي ساختار، زمينه‌ساز بروز سانحه بوده است".این در حالی‌است که خبر صدا و سیما انگشت اتهام را به سوی وزارتخانه اشاره می‌رود و ضعف مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی را عامل حادثه اعلام می‌کند.

جناب آقای علی‌عسکری

خبر شما همه‌گونه مطلبی را گفت غیر از همین نکته کانونی گزارش. صدا و سیما نه تنها این موضوع را سانسور کرد، بلکه با تکرار سخنان برخی نمایندگان محترم و رییس جلسه، گزارش کمیسیون را وارونه جلوه داد و حقیقت را قلب کرد. در همان جلسه، نمایندگان دیگری بودند که از وزارتخانه و عملکرد سیستم دفاع کردند، لیکن دریغ از حتی یک اشاره کوچک. بحث بر سر دفاع از عملکردها نیست که آن فرصت و جای دیگری می‌خواهد. مساله محوری مسئولیت‌های قانونی، موازین اخلاقی و اصول حرفه‌ای در نشر اخبار رسمی است. وقتی حادثه‌ای تلخ در کشور رخ می‌دهد، مردمی به سوگ می‌نشینند و احساسات و عواطف عمومی جریحه‌دار می‌شود، آیا رسانه ملی جز ایجاد آرامش، حفظ وحدت ملی و در عینِ حال موشکافی حادثه از طریق پرداختن به مسائل فنی و قانونی و از طریق مجاری تخصصی و کارشناسی وظیفه‌دیگری دارد؟ مگر به حکم قانون،کمیسیون عالی سوانح مرجع رسمی و قانونی این اظهار نظر نیست؟

تنظیم‌کنندگان از این موضوع مطلع بودند و می‌دانستند که مرجع قانونی اظهار نظر کمیسیون مذکور است و اعلام نظر بنام مجلس شورای اسلامی نیازمند رای‌گیری از نمایندگان محترم است، و آنچه از سوی رییس جلسه اعلام شد صرفا یک اظهار نظر شخصی بود. این نحوه اطلاع‌رسانی که مسائل اصلی را کنار می‌گذارد و صرفا مسائل حاشیه‌ای را در کانون خبری قرار می‌دهد، در عرف رسانه کاری غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی است. این روش، چه کمکی به فهم حقیقت، شناخت اشکالات و تنگناهای ساختاری و رفتاری و یا درس‌آموزی از حوادث برای جلوگیری از تکرار آنها می‌کند؟

خبر ۱۴ شبکه ۱ با این شروع ‌شد که اظهار نظر مشاور رییس جمهور و اعلام علت سانحه یک اظهار نظر شخصی بوده‌است. آقای مهندس ترکان پیش از این، به عنوان سرپرست تیم بررسی کننده سانحه از سوی معاون اول رییس جمهور صحت عملکرد سیستم را بر اساس بررسی‌هایی که این تیم انجام داده بودند اعلام کرده بود. خبر با برجسته‌سازی این موضوع می‌خواهد این قضاوت را سست کند. غافل از آنکه همین گزارش نیز صحت کارکرد سیستم را تایید می‌کند. افزون بر این، اگر قرار باشد به این استناد شود، این حکم نسبت به سخن دیگران نیز تسری دارد، اعم از نظر موافقان و یا مخالفان وزراتخانه و حتی اظهار نظر کمیسیون. هم‌چنانکه در گزارش کمیسون آمده‌است، تنها مرجع رسمی و قانونی اظهار نظر در این باره، کمیسیون عالی سوانح است. این کمیسیون طی دو اطلاعیه مقدماتی که آخرین آنها در ۱۸/۹/۱۳۹۵ بود رسما نظر خود را اعلام کرد و نهایتا در تاریخ ۲۲/۹/۱۳۹۵ آن را در اختیار دادستانی منطقه قرار داد. لیکن صدا و سیما در شکل‌دهی به خبر هیچ اشاره‌ای به آن نکرد.

خبر اشاره به بیش از ۲۰۰۰ بار خرابی ATC  داشت. عدد ۲۰۰۰ را از کجا آورده‌اند؟ و در کجای گزارش به آن اشاره شده‌است؟ هم‌چنین در خبر آمد که "بسیاری از انتصاب‌های کلیدی و مناصب حرفه‌ای راه‌آهن یا مغایر با قانون و تخلف بوده و یا...". این عبارت در کجای گزارش آمده‌بود؟

آقای رییس

آیا بی‌اعتماد ساختن میلیون‌ها ایرانی و ۲۵ میلیون مسافری که سالانه با استفاده از قطار به مقاصد خود سفر می‌کنند، ناظر بر منافع ملی است؟ آن هم سیستمی که در مقایسه با تمام شقوق حمل‌ونقلی ایمن‌ترین آنها است؟ آیا این نوع خبررسانی جفا به جان‌باختگان و ملت ایران نیست؟ آیا آنانکه صدا و سیما را ابزار کرده‌اند و خون جان‌باختگان را دستاویز تصفیه حساب سیاسی خود قرار داده‌اند نمی‌دانند که گزارش‌گری گزینش‌گرانه و برجسته‌سازی امور حاشیه‌ای و یا دروغین و بازی با افکار عمومی برای مطامع گروهی تا چه حد خطرناک است؟ در این میانه یکی به فکر فروش کالای روسی است و دومی به فکر فروش ریل است. و در این آشفته‌بازار سیاست‌بازان مقصر تعیین می‌کنند.

جناب اقای علی‌عسکری

من چهارشنبه به محض اطلاع از انتشار وارونه خبر سه بار با شما تماس گرفتم. اولین آنها حدود ساعت ۳ بعدازظهر بود و از شما درخواست کردم که خبر را مطابق آنچه مخبر کمیسیون قرائت کرده‌است تصحیح فرمایید. من به شما گفتم که از شما هیچ انتظار خاصی ندارم جز خواندن صحیح گزارش. مطمئن هستم که شما هم دستور داده‌اید و این را در جریان پی‌گیری موضوع دریافت کردم. لیکن تا ساعت ۹ شب هیچ‌گونه تصحیحی صورت نگرفت. به گمانم شما هم به گفتمان‌سازی‌های صداوسیما گرفتار آمده‌اید. تحریف آشکارا و به‌وضوح در موضوعی با این درجه حساسیت در افکار عمومی و بی‌توجهی به دستور شما چه معنایی می‌تواند داشته‌باشد؟ آیا این جز جریان‌سازی رسانه‌ای، آن هم به صورت بسیار  ابتدایی و مبتذل معنی دیگری دارد؟ 

در شرکت راه‌آهن بیش از ۲۲۰۰۰ نفر زحمت می‌کشند و روزانه صدها سیر و حرکت را سامان می‌دهند. شوربختانه حجم خدمات عظیمی که در این شرکت صورت گرفته و می‌گیرد همه تحت الشعاع این حادثه غمبار قرار گرفته است. آنانکه این‌گونه فضا می‌سازند آیا نمی‌دانند چگونه با روحیه این خیل عظیم خدمتگزاران بازی می‌کنند و هر لحظه امکان وقوع حوادث سخت‌تر و فاجعه‎آمیزتری را فراهم می‌کنند؟ البته من تمام مسئولیتِ دفاع از همکاران را شخصا بر عهده می‌گیرم و به آنان روحیه خواهم داد. لیکن؛ شایسته است رسانه نیز به این مهم واقف باشد.من منتظر قرائت این نامه و تصحیح و جبران خبر اعلامی از سوی شما خواهم ماند.  

با سپاس

عباس آخوندی - ۱۳۹۵/۹/۲۵

رونوشت:

جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهور محترم جهت استحضار

جناب اقای دکتر علی لاریجانی رییس محترم مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و صدور دستور رسیدگی به موضوع.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
2
47
سخت نگیرید ما که می فهمیم چه خبر است هیچ خبری را از صدا و سیما پیگیری نمی کنیم و کسی هم که منبع خبرش بنگاه خبرسازی صدا و سیماست کارش از این حرف ها گذشته به او گنجشک را به راحتی می شود جای قناری فروخت برای ان ادم ها دیگر کاری تمی شود کرد
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
1
48
صدا و سیما و سایت ها و ارگان هایی مانند آن ها و همسو با آن ضد نظام و ضد ملت هستند . اینان به حاکمیت های خان خانی و ملوک الطوایفی جدید معتقدند نه حکومت های یکپارچه و با اقتدار ملی .
ذره بین
|
Germany
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
2
36
تنها مطلبی که به رسانه میلی باید نوشت اینکه گو تو خوش باش ,,,,,,
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
1
9
صدا سيما هيچ جايگاهي ديگه نداره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
1
4
وطن فروشي در روز روشن!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
1
9
کی اخبار تلویزیون ایران رو گوش میده نگران نباشید فقط من و تو نگه که همه میفهمند
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
1
3
اینها گاهی به میخ می زنند وگاهی هم به نعل.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
1
9
مردم ایران باید بدانند سالهاست که صدا وسیما برای دشمنی با انها شمشیر را از رو بسته است
شاهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
2
1
سلام . مگر وزیر به ریس مجلس دستور میدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
1
7
همه ميدونن كه صداوسيما دلواپسه اراجيف آنرا هم كسي گوش نمي كند آقاي آخوندي بلكه زودترهواپيماها بيايند تا...
حدادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
1
9
چرا مردم هر روز بیشتر و بیشتر به سمت ماهواره می روند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
0
9
همیشه فریاد ها در نماز جمعه بلند است که چرا وضعیت فرهنگی مردم چنین است و چنان ... وقتی مردم دائم دروغ می شنوند و یا می بینند ، ناچار به ماهواره و سایر منابع اطلاع رسانی روی می آورند. نود درصد مردم بعلت عملکرد صدا و سیما ، جذب ماهوار ها می شوند و صدا سیما در این امر بزگترین عامل می باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
2
0
پس بگو ؟؟!! پریشب یکمرتبه ای تلویزیون شروع کرد به راه راه شدن و لرزه در تصویر ؟؟ نگو که آقای آخوندی ضد مسکن نامه تکانیدن نوشته بوده است !!؟؟؟ خدا یا محفوظمان بدار از این تکانها و لرزشها !!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
4
متاسفانه صداوسیما خودش را به خواب زده لذا بیدار کردنش سخت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
1
0
به راستی چه کسی علمی می نویسد!
به نام سرورم:نفسم:قلبم که دنیا را برای او بدست می اورم%
انچه مسلم است شاید حادثه قطار دردناک باشد وما بگوییم:ان مقصر است ولی ایا در پیشرفته ترین کشورهای دنیا این اتفاق نمی افتد%ما نباید صورت مسله را برای خود تنگ کنیم:سوالی که مطرح میشود این است ایا وزیر راه وشهر سازی مقصر است یا خیر؟
به دنیا تحریم می رویم:جایی که ما تحریم بودیم:حالا سوال میشود چرا مبهم:مبهم می نویسم!
دوستان عزیز وزیر مقصر نیست:اگر او مقصر بود ما در کشور سامانه کنترل قطار ها نداشتیم یعنی او با وجود تحریم ان را در کشور راه اندازی کرده است وان سامانه ارور وهشدار داده است:حال سوال میشود:خوب چرا اتفاق افتاد
ما می گوییم:خداوند بر همه چیز اگاه است او می داند باید چه انجام شود:این حادثه اعتماد دو کارمند نام دارد:زمانی که کارمندان با هم دیگر انقدر طبق تجربه ی زمانی تکرار کار مچ میشوند که به هم مچ میشوند وزمانی که کارمند جابه جا میشود چون انها با مرور زمان تکرار را تجربه کرده اند:کارمند دوم کار کارمند اول که مدت ها با هم کار کرده اند تایید حسی وتجربه ای می کند یعنی :او سند ومدرک:که سامانه است را حس نمی کند وفرمان به قطع سیستم می کند چون او تصور می کند که کارمند اول درست عمل می کند(طبق تجربه قبل)
حال سوالی که مطرح میشود:تاریخچه است:از صدا وسیما وارشیو ان استفاده میشود:زمانی که نمایندگان طرح های ریلی شهر خود را به دولت های قبل گوشزد می کردند:ده سال:چیه شد!ایا ما فراموش کرده ایم:کرمانشاه نمونه بارز ان است که مردم حسرت داشتن قطار در استان خود را داشتن!ما تعجب می کنیم:وقتی ما می نویسم:که اقای وزیر :وزیر دگرگونی در تمام زمینه های حوزه خود است :الکی نمی نویسم:پروژه متروی استان ها:طرح مسکن بر حسب ازدواج سیستمی:طرح خرید هواپیما که نامش خرید است وانچه نام دارد
رشد گردشگری:اشتغال:استفاده از ظرفیت حمل ونقل در بخش کشاورزی(ارشیو صدا وسیما:ما هواپیما برای نقل وانتقال میوه در مازندران نداریم)
طرح ایجاد کریدورهای جاده ای برای صادرات اقتصاد مقاومتی در تولید محصولات به کشورهای همسایه
انچه مسلم است شاید تجربه تکرار ومچ بودن دو کارمند باعث حادثه ای شده باشد ولی انچه دکتر اخوندی نام دارد:این است:من وزیر :سیستم را برای کشور اوردم وان سیستم ارور داد :خدا وکیلی :من مقصر هستم:چگونه ممکن است من را مقصر بدانید
پس همیشه باید دید ان فرد چه کرده است!اگر به فرهنگ واموزش وانگیزه نگاه کنیم:
او فرهنگ حمل ونقل در تمام جهات:اموزش خودباوری برای تولید در انتقال

(واگن سازی) وانگیزه رقابت با ایجاد زیاد بودن را بوجود اورد تا انکه هواپیما را بخواهد بداند چون در اینده زیاد میشود نرخ شناور(چاتری) به کمک او می اید تا او انگیزه سوار شدن وامید هواپیما را همیشه داشته باشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین