کد خبر: ۴۱۷۲۱۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
دهمین سالگرد اعدام صدام حسین دیکتاتور بعثی

۱۰ مرد قدرتمند عراق پس از دوران «صدام حسین»+تصاویر

در ۱۳ دسامبر سال ۲۰۰۳ میلادی صدام در تکریت توسط نیروهای امریکایی بازداشت شد و در سال ۲۰۰۴ میلادی در دادگاه حضور یافت و به جنایت علیه بشریت محکوم شد و در دسامبر سال ۲۰۰۶ میلادی اعدام شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- در تاریخ ۱۶ جولای سال ۱۹۷۹ میلادی صدام حسین به عنوان رییس جمهوری در عراق به قدرت رسید و بیش از دو دهه بر آن کشور حکومت کرد. امریکا پس از تهاجم عراق تحت حکومت صدام به کویت در سال ۱۹۹۱ میلادی، حمله نظامی را انجام داد و نیروهای عراقی را وادار به خروج از کویت کرد و تحریم‌های اقتصادی را علیه آن کشور از طریق سازمان ملل متحد وضع کرد.میزان تولید ناخالص داخلی سرانه عراق از حدود ۲.۳۰۴ دلار در سال ۱۹۸۹ به ۵۰۷ دلار در سال ۲۰۰۳ میلادی کاهش یافت. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ پس از حادثه یازدهم سپتامبر، دولت امریکا مدعی شد که عراق در حال توسعه تسلیحات کشتار جمعی بوده و از تروریسم حمایت کرده است. بازرسان سازمان ملل متحد تاسیسات تسلیحاتی در عراق را مورد ارزیابی قرار دادند اما هیچ‌گونه شواهدی نیافتند که نشان دهد برنامه‌های تسلیحاتی در آن‌جا در جریان بوده است. در مارس ۲۰۰۳ میلادی اما امریکا بدون توجه به این گزارش‌ها حمله‌ای را علیه عراق آغاز کرد. به دلیل آثار تحریم‌های سال‌های گذشه ارتش عراق بلافاصله از هم فروپاشید. 

در ۱۳ دسامبر سال ۲۰۰۳ میلادی صدام در تکریت توسط نیروهای امریکایی بازداشت شد و در سال ۲۰۰۴ میلادی در دادگاه حضور یافت و به جنایت علیه بشریت محکوم شد و در دسامبر سال ۲۰۰۶ میلادی اعدام شد.

شبکه خبری «الجزیره» با انتشار گزارشی ده مرد قدرتمند در عراق را در دروان پس از حکومت صدام معرفی کرده است:‌

ده مرد قدرتمند عراق پس از دوران «صدام حسین»+تصاویر

ایاد علاوی 

نخست‌وزیر سابق دولت موقت از ژوئن سال ۲۰۰۴ میلادی تا مه سال ۲۰۰۵ میلادی 

او از مخالفان سرسخت ایران و محور مقاومت است. شیعه است اما از نظر سیاسی سکولار محسوب می‌شود. بیش از سه دهه از عمرش را در خارج از عراق گذرانده بود. او در جوانی عضو حزب بعث بود و در سال ۱۹۷۵ میلادی از این حزب خارج شد و در سال ۱۹۹۱ جنبش وفاق ملی عراق را تاسیس کرد و ریاست آن را برعهده داشته است. او در انتخابات ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ میلادی در فهرست ائتلاف العراقیه شرکت کرد. او در انتخابات ۲۰۱۴ در رأس ائتلاف الوطنیه در انتخابات مجلس عراق حضور داشت.

اسامه النجیفی 
معاون سابق رییس جمهوری؛ از سپتامبر ۲۰۱۴ تا اگوست ۲۰۱۵ میلادی 

او از سال ۲۰۱۰ میلادی ریاست مجلس نمایندگان عراق را برعهده داشته است. از عرب‌های سنی است. او در انتخابات سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ مجلس عراق از اعضای ائتلاف العراقیه بود. العراقیه در انتخابات ۲۰۱۰ بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست آورد اما موفق به تشکیل دولت نشد. او در رشته مهندسی برق دانشگاه موصل تحصیل کرده و در زمینه ساخت نیروگاه برق فعالیت داشته است. 

نوری مالکی 
نخست‌وزیر پیشین عراق‌؛ از مه ۲۰۰۶ تا سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی 

سیاستمدار شیعه عرب و نخست‌وزیر سابق عراق است که در حال حاضر رهبری حزب اسلامی الدعوه را برعهده دارد. او متولد کربلاست و در رشته ادبیات عرب تحصیل کرده است. نوری المالکی در زمان حکومت صدام حسین به کردستان عراق (که ارتش بعث از بخش‌هایی از آن عقب‌نشینی کرده بود) پناهنده شد و مدت زیادی را در آنجا و به ویژه شهر اربیل سپری کرده است و مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه صلاح‌الدین اربیل گرفته است.

حیدر العبادی 
نخست‌وزیر از سپتامبر ۲۰۱۴ تاکنون 

سیاستمدار شیعه عراقی و سخنگوی حزب الدعوه اسلامی و نخست‌وزیر کنونی عراق است. او پس از سقوط صدام وزیر ارتباطات شد. در سال ۲۰۰۵ به سمت مشاور نخست‌وزیری رسید. او در دوره اول پارلمان عراق، ریاست کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری مجلس را بر عهده گرفت. او در رشته مهندسی برق و الکترونیک در دانشگاه‌های بغداد و منچستر تحصیل کرده است. 

طارق الهاشمی 
معاون پیشین رییس‌جمهوری عراق از اوریل سال ۲۰۰۶ تا سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی 

سیاستمدار عراقی سنی است. او در سال ۲۰۰۹ دبیرکل حزب اسلامی عراق بود، اما در این سال از پست خود در حزب استعفا و دلیل آن را تمرکز بر مسئولیت دولتی خود اعلام کرد. در انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۱۰ ریاست «فهرست تجدد» را برعهده داشت که جزئی از ائتلاف العراقیه بود و با کسب ۸۹ کرسی پیروز این انتخابات شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه مستنصریه ‌است. نام او از سال ۲۰۱۲ در لیست دستگیری اینترپل قرار گرفت. اما در سال ۲۰۱۶ اعلام شد به دلیل کافی نبودن مدارک نام او از لیست سیاه اینترپل حذف شده است.

فواد معصوم 
رییس جمهوری عراق از جولای ۲۰۱۴ تاکنون 

سیاستمدار کرد اهل عراق و رییس‌جمهوری کنونی آن کشور است. از چهره‌های میانه‌رو به شمار می‌رود. او از اعضای باسابقه اتحادیه میهنی کردستان است. 

مقتدی صدر 
روحانی پرنفوذ شیعه 

شخصیت اسلامگرای عراقی و یکی از رهبران شیعیان عراق است. او از مخالفان صدام و حضور نیروهای خارجی در عراق و رهبر گروه جیش المهدی بود که درگیری‌هایی نیز با نیروهای امریکایی و بنیادگرایان سنی داشته است. مهم‌ترین پایگاه طرفداران صدر در استان‌های جنوبی عراق بویژه در شهرک صدر محله شیعه‌نشین بغداد است.

رافع العیساوی 

سیاستمدار عراقی است که پیشتر وزیر امور دارایی و معاون نخست‌وزیر بوده است. در رشته پزشکی تحصیل کرده است و از مهم‌ترین سیاستمداران سنی محسوب می‌شود. در ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی سوء قصدی علیه او صورت گرفت و با بمبی دست‌ساز در جریان رانندگی هدف حمله قرار گرفت. او از این حادثه جان سالم به در برد. یکی از اصلی‌ترین منتقدان سیاست‌های مالکی در زمان نخست‌وزیری او بود. 

مسعود بارزانی 
رییس اقلیم خودمختار کردستان عراق از ژوئن سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون 

رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و پسر مصطفی بارزانی است. رواط خوبی با غرب و اسرائیل دارد. او همچنین روابط خوبی را با ترکیه برقرار کرده است و از آن کشور همکاری‌هایی در حوزه انرژی دارد. منتقدانش خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند و می‌گویند که عرصه سیاسی اقلیم تبدیل به رقابت میان طالبانی و بارزانی شده و اجازه ورود سیاستمداران جوان‌تر داده نمی‌شود.
 
ابوبکر البغدادی 
رهبر داعش 

ابراهیم عواد ابراهیم البدری القرشی السامرائی معروف به ابوبکر بغدادی خود را خلیفه تمام مسلمانان جهان معرفی کرده است. آمریکا در ازای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ او شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. فقط ایمن الظواهری سردستهٔ سازمان جهانی القاعده است که جایزه بیشتری برابر با ۲۵ میلیون دلار برای دستگیری یا قتل او تعیین شده است. او در گذشته از اضعای القاعده عراق بود. داعش در روز یکشنبه ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۴، بغدادی را به عنوان «خلیفه» معرفی کرد. هم‌زمان با انتشار این پیام، بیانیه‌ای به چند زبان از جمله عربی، انگلیسی، روسی، فرانسوی و آلمانی منتشر شده است. گزارش‌های تایید‌نشده‌ای از کشته‌شدن او در جریان حمله نیروهای ائتلاف تحت رهبری امریکا در ماه‌های اخیر منتشر شده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
2
0
عراق گوشت قربوني
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
1
0
مردم عراق حسرت دوران صدام حسین را میخورند اگر هیچ نداشتند لااقل امنیت که داشتند.
جوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
1
1
سر لیست تمام شخصیت های مقتدر عراق مرجعی بوده و هست ...یادشان رفته فتوای آیت الله سیستانی و بسیج مردمی را....
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
1
0
قدرتمندترین مرد عراق آیت اله سیستانی است که با یک فتوا طومار داعش را برهم پیچید.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین