کد خبر: ۴۳۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ - ۲۳:۲۱

هشت منطقه پرآشوب جهان معرفی شدند

آفتاب‌‌نیوز : بر اساس گزارش جديد اين گروه كه در ماه جاري ميلادي منتشر شده است، در ماه فوريه 8 منطقه نسبت به ژانويه وضعيت‌شان بدتر و 2 منطقه بهتر شده بود.

به گزارش پايگاه اينترنتي "opiniojuris"، هشت منطقه‌يي كه وضعيتشان بدتر شده بود، عبارتند از: 

نيجريه :

وضع امنيتي اين كشور با توجه به افزايش خشونت‌هاي مذهبي و سياسي بدتر شده است. در پي اعتراض مسلمانان به كاريكاتورهاي موهن روزنامه‌ي دانماركي به ساحت مقدس پيامبر، حدود 50 نفر كشته شدند و مراكز تجاري در چندين شهر شمالي اين كشور مورد حمله قرار گرفت. در واكنش به اين امر، مسيحيان نيز در شهرهاي جنوبي نيجريه بر ضد مسلمانان دست به اقدام زدند كه منتهي به كشته شدن 100 مسلمان شد. اوضاع امنيتي اين كشور نيز در ماه فوريه در منطقه‌ي دلتا ناامن بود خصوصا پس از حملاتي كه به وسيله‌ي "جنبش آزادسازي دلتاي نيجر" به زيرساخت‌هاي نفتي اين منطقه صورت گرفت. در اين حملات 9 كارگر خارجي نيز به گروگان گرفته شدند. 

هند (بجز كشمير) :

خشونت‌گرايي مائوئيست‌ها در ايالت چاتيشگرا افزايش يافت. مائوئيست‌ها 70 نفز از جمله 8 پليس را در 9 فوريه در پي يورش به يك كارخانه دولتي مهمات سازي و 55 عضو يك گروه ضد مائوئيستي را در 28 فوريه به قتل رساندند. تظاهرات عليه مرگ يك نفر كه در بازداشت پليس به سر مي‌برد در منطقه تينسوكيا منتهي به كشته شدن 12 نفر شد با اين حال نمايندگان "جبهه‌ي متحده براي آزادسازي آسام (ULFA)" گفتگوهاي سازنده‌اي با مقامات دولت مركزي در 7 فوريه داشتند. دولت موافقت كرد كه يك سري معيارهاي اعتمادسازي را به مرحله اجرا در آورد. حمله به كاركنان شركت گاز دولتي در 14 فوريه 3 كشته بر جاي گذاشت كه مظنون اصلي اين حمله شورشيان "جبهه آزاد سازي ملي تريپورا" بودند.

پاكستان:

در ماه فوريه خشونت‌هاي فرقه‌يي در يكي از استان‌هاي شمال غرب اين كشور افزايش يافت به طوري كه دست كم 35 نفر در يك بمب گذاري انتحاري در مراسم عاشوراي حسيني و درگيري‌هاي پس از آن جان خود را از دست دادند. مقامات دولتي عناصر خارجي را بيش از تنش‌هاي فرقه‌يي محلي در اين حادثه مقصر معرفي كردند. اين در حالي بود كه رهبران شيعي محلي دولت را به قصور در كنترل شبه نظاميان سني محكوم كردند. در ماه فوريه به مدت حدود يك هفته تظاهرات شديدي بر ضد انتشار كاريكاتورهاي موهن به ساحت مقدس پيامبر (ص) برپا شد. در لاهور و پيشاور اين تظاهرات‌ها به خشونت گراييد كه منتهي به كشته شدن 5 نفر شد. قاضي حسين احمد، رهبر "ائتلاف متحده مجلس امل" مدت زمان كوتاهي براي ممانعت از وي جهت رهبري كردن راهپيمايي 19 فوريه در اسلام آباد در حصر خانگي به سر برد. در ايالت وزيرستان در جنوب پاكستان سه سرباز بر اثر انفجار بمب جاده‌اي در 5 فوريه كشته شدند. شورشيان بلوچستان با حملات موشكي 2 فوريه و انفجار اتوبوس در 5 فوريه باعث كشته شدن دست كم 21 نفر شدند. تظاهرات‌هاي گسترده‌اي نيز در مارس در پي ديدار جورج بوش رييس جمهور آمريكا از اين كشور بر پا شد. 

قزاقستان:

ترور آلتين بك سارسنبايوف، رهبر اپوزيسيون اين كشور به همراه راننده و محافظانش باعث ايجاد موجي از نگراني در ميان نخبگان سياسي شد. اين دومين مرگ مشكوك يك چهره‌ي‌ مطرح اپوزيسيون از ماه نوامبر به اين سو بود. ارژان اوتمبايوف، دبيركل سنا دستگير و متهم به دستور ترور سارسنبايوف به دلايل خصومت شخصي شد. 5 عضو سرويس امنيت دولتي به آدم ربايي و قتل متهم شدند كه همين امر رييس اين سرويس را مجبور به استعفا كرد. اپوزيسيون قزاقستان بر اين عقيده است كه اوتمبايوف به عنوان سپر بلا انتخاب شده است. حدود 1000 نفر در آلماتي به خاطر يادبود سارسنبايوف راهپيمايي برگزار كردند. 

تايوان:

تنش ميان پكن و چين تايپه در 27 فوريه پس از اينكه چن شويي بيان، رييس جمهور اين كشور جزيره‌يي دستور داد كه شوراي اتحاد ملي و اصول راهنمايش بايد به كار خود خاتمه دهند، بالا گرفت. اين اقدام رييس جمهور تايوان موج اعتراضات پكن را موجب شد. پكن، چن شويي بيان را دردسرساز و خرابكار معرفي كرده است. 

فيليپين:

در پي انتشار اين گزارش كه ارتش تلاش‌ها براي انجام كودتا را خنثي كرده است، رييس جمهور آرويو در 24 فوريه وضعيت فوق‌العاده اعلام كرد. در اين ماه درگيري‌ها ميان اعضاي گروه شبه نظامي ابوسياف و ارتش ملي خلق كمونيست با ارتش ادامه يافت.

قفقاز شمالي (به استثناي چچن):

درگيري خشونت آميز ميان نيروهاي امنيتي و شبه نظاميان در منطقه استاوروپل منتهي به كشته شدن 7 پليس و 12 شبه نظامي شد. استعفاي رييس جمهوري خود مختار داغستان ترس از درگيريها بر سر قدرت را در اين جمهوري افزايش داد. در درگيري‌هاي ديگر در داغستان 5 نفر و 2 نفر ديگر نيز در اينگوشيا كشته شدند. بر اثر چند انفجار در اوستياي شمالي نيز 2 نفر كشته شدند. 

عراق:

در ماه فوريه در پي افزايش خشونت‌هاي فرقه‌يي و مذاكرات جدي سياسي درباره‌ي تركيب دولت جديد ترس از افتادن اين كشور در ورطه يك جنگ مدني تمام عيار وجود داشت. بمب‌گذاري در حرم سامرا در 22 فوريه خشونت‌ها را در اين كشور بيشتر كرد. تظاهرات‌هاي گسترده و حملات و بمب‌گذاري‌هاي انتحاري چندي پس از اين واقعه در عراق رخ داد كه بنابر گزارش‌ها حدود 800 نفر جان خود را از دست دادند. افزايش اين خشونت‌ها باعث شد كه رهبران شيعه و سني كه قرار بود با هم همكاري داشته باشند، به گفت‌وگو بپردازند.

ائتلاف يكپارچه عراق براي تشكيل دولت حداكثري با شركاي خود به دنبال ايجاد يك ائتلاف بود اما توافق با كردها، اعراب سني و احزاب سكولار از پيچيدگي‌هاي بسياري برخوردار است. در اين ماه ابراهيم جعفري به عنوان نامزد نخست وزيري از سوي ائتلاف يكپارچه عراق مطرح شد.

در اين گزارش وضعيت دو كشور سريلانكا و كامبوج در ماه فوريه مناسب‌تر نسبت به قبل اعلام شده است.

سريلانكا:

در گام مهمي كه به پيش برداشته شد، دولت و ببرهاي تاميل در ژنو با هم ديدار داشتند و بيانيه مشتركي كه در آن متعهد شدند از بروز خشونت‌ها جلوگيري كنند، منتشر كردند. قرار شده است دو طرف گفت‌وگوهايشان را در ماه آوريل ادامه دهند. در اين ماه خشونت‌ها بسيار كاهش يافته بود. دولت نيز 4 نفر از شورشيان را براي نشان دادن حسن نيت خود آزاد كرد. 

كامبوج:

رهبر اپوزيسيون كامبوج در 10 فوريه از حالت خود تبعيدي در آمد و با بهره‌مندي از عفو پادشاه به كشور بازگشت.

اين عفو پس از معذرت خواهي وي به خاطر اتهاماتي كه به هون سن، نخست وزير و شاهزاده نوردوم راناريد، رهبر مجلس ملي وارد كرده بود، مشمول حال وي شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین