کد خبر: ۴۳۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۸:۴۳

ادامه جدال برسرسرنوشت پرونده هسته ای

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاري شينهوادراین باره نوشت: پنج عضو دايم شوراي امنيت پس از پايان دور دوم مذاكرات محرمانه‌شان به شكل بدي درباره‌ي چگونگي پاسخ به برنامه‌ي هسته‌يي ايران دچار اختلاف هستند. 

اين خبرگزاري چيني به نقل از ديپلمات‌هاي حاضر در نشست 90 دقيقه‌اي نمايندگان اين كشورها در مقر نمايندگي آمريكا در سازمان ملل افزود: مسايل مورد بحث عناصر پيش‌نويس بيانيه‌ي رياست شورا بود كه از سوي انگليس و فرانسه پيشنهاد شده است.

اين ديپلمات‌ها گفتند: روسيه اصرار دارد كه پيشنهادات انگليسي - فرانسوي مبناي خوبي براي مشاوره و هماهنگی  نيست.

اين گزارش حاكي است، از ميان اين پيشنهادات روسيه به طور ويژه با تعيين ضرب‌الاجلي 14 روزه براي پايبندي ايران به درخواست‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مخالف است.

ديپلمات‌هاي ياد شده گفتند كه روسيه ضرب‌الاجلي 60 روزه و آمريكا ضرب‌الاجلي 30 روزه را پيشنهاد داده‌اند. انتظار مي‌رود انگليس و فرانسه پيشنهادات‌شان را دقيق‌تر كنند و در چند روز آينده متني كوتاه‌تر و جديد را ارايه كنند.

ديپلمات‌هاي ياد شده همچنين گفتند كه متن موجود از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌خواهد ظرف 14 روز درباره‌ي تحقق اقدامات درخواستي‌اش در ايران گزارش دهد.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز با اشاره به اين كه انگليس و فرانسه روز چهارشنبه فهرستي از پيشنهادات را درباره‌ي بيانيه به جريان درآوردند، به نقل از ديپلماتي كه مدعي است شاهد پيش‌نويس آن پيشنهادات بوده است، نوشت كه آن‌ها از ايران براي توقف ساخت راكتور آب سنگين و توقف تمامي فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي را درخواست مي‌كنند.

اين ديپلمات مستقر در سازمان ملل در نيويورك گفت كه مي‌خواهد نامش فاش نشود، زيرا اعضاي شوراي امنيت توافق كرده‌اند پيشنهادات‌شان را سري نگهدارند.

وي افزود: ايده‌هاي اوليه لحني سخت عليه ايران را شامل نمي‌شود.

اين گزارش افزود: فقدان هر گونه تهديد نشانگر تلاش براي همراه كردن روسيه و چين است، اما هنوز مشخص نيست مي‌توانند تا كجا پيش بروند. روسيه به وضوح اعلام كرده است كه با هر گونه اقدام واقعي شوراي امنيت مخالف است زيرا بيم دارد كه ايران تهديدهاي در لفافه‌اش مبني بر اخراج كامل بازرسان آژانس را اجرا كند.

ديپلمات‌ها گفته‌اند كه به آرامي حركت خواهند كرد و در ابتدا بردرخواست‌ها براي پايبندي ايران به آژانس متمركز خواهند شد.

روزنامه‌ تايمز آو اينديا نيز از نيويورك گزارش داد كه پنج عضو دايمي شوراي امنيت در رسيدن به موضعي مشترك درباره‌ي برنامه هسته‌يي ايران شكست خوردند و قرار است كه اين مذاكرات ادامه يابد.

براساس اين گزارش، نمايندگان تمامي اين كشورها از ارايه‌ي جزييات مذاكرات‌شان خودداري كردند.

خبرگزاري آلمان نيز در گزارشي نوشت پنج عضو دايمي شوراي امنيت در رسيدن به موضع مشترك درباره‌ي ايران شكست خوردند.

اين گزارش با ذكر اين كه روسيه پيشنهاد كرده است دور جديدي از مذاكرات با چهار عضو ديگر شوراي امنيت به علاوه‌ي ايران انجام گيرد، افزود: آمريكا به سردي پذيراي آن شد.

جان بولتون، نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل گفت كه با مذاكرات مخالفتي ندارد، اما مفهوم مشاوره در شوراي امنيت يا ديگر راه‌ها و شرايط معاني بسياري دارد.

وي اصرار كرد كه شوراي امنيت بايد در حل برنامه‌ي ايران رهبري را برعهده بگيرد، زيرا مسوول صلح و امنيت جهاني بر اساس منشور سازمان ملل است.

به گزارش آسوشيتدپرس فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه‌ي آلمان نيز گفته است كه با پيشنهاد روسيه براي مذاكرات بيشتر با ايران مخالف نيست، اما انتظار دارد كه شوراي امنيت ابتدا بيانيه‌ي رياست شورا را صادر كند.

نماینده چین در نشست مقدماتی اعضای دائم شورای امنیت گفت:گفتگوها بر چگونگی کمک شورای امنیت در تقویت نقش آژانس تمرکز داشت و ضرب الاجلی دراین نشست تعیین نشد
پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته دور دیگری از رایزنیهای خود را درباره چگونگی پاسخ به برنامه هسته ای ایران پیش از نشست هفته جاری تمامی اعضای این شورا را روز گذشته پایان دادند .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه ، دراین مذاکرات 90 دقیقه ای نمایندگان کشورهای انگلیس ، آمریکا ، فرانسه ، روسیه و چین در دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گردهم آمدند . نمایندگان درباره جزئیات گفتگوهای خود هیچ اظهار نظری نکردند .

ژان مارک دولا سابلیر نماینده فرانسه در سازمان ملل که همراه با عمیر جونز پاری همتای انگلیسی خود ، دفتر نمایندگی آمریکا را ترک می کرد تنها به این اظهارات بسنده کرد که " نشست خوبی بود ".

در این بین ، "وانگ گوانگ یا " نماینده چین در سازمان ملل به خبرنگاران گفت : "ما درباره اهدافمان مبنی بر اینکه چگونه شورای امنیت می تواند نقش آژانس را تقویت کند "، گفتگو کردیم .

وی در پاسخ به این سوال که آیا پنج عضو شورای امنیت درباره برنامه هایی برای تعیین یک ضرب الاجل دوهفته ای برای توقف برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند ، پاسخ داد : "نه " .

پنج عضو دائم شورای امنیت که اولین دور رایزنیهای خود را روز چهارشنبه پس از دریافت گزارش البرادعی درباره ایران هسته ای ایران برگزار کردند ، در تلاش برای کسب موافقت برسر بیانیه ای که ممکن است در نشست هفته جاری تمام اعضای شورای امنیت ارائه شود ، هستند .

در متن پیش نویس بیانیه ای که توسط انگلیس و فرانسه نوشته شده است و به دست خبرگزاری فرانسه رسیده است . از ایران می خواهد که بدون فوت وقف تعلیق کامل ، دائمی و قابل راست آزمایی تمامی غنی سازی مرتبط و فعالیتهای بازفرآوری را دوباره برقرار کند .

طبق این پیش نویس از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته شده است که ظرف 14 روز اقدامات ایران برای اجرای درخواست های این آژانس را به شورای امنیت گزارش کند ، اما دراین گزارش نامی از تحریمها نیامده است
خبرگزاري سوييس گزارش كرد، پنج كشور عضو دايم شوراي امنيت در دومين دور از مذاكرات‌شان ظاهرا نتوانستند بر سر پيش‌نويس بيانيه‌اي در خصوص مساله‌ي هسته‌يي ايران به توافق دست يابند.

اين خبرگزاري گزارش كرد، بر اساس گفته‌هاي شب گذشته‌ي نمايندگان انگليس و فرانسه مشاوره‌هاي اين دو كشور با چين، روسيه و آمريكا در نيويورك ادامه خواهد يافت.

بر اساس اين گزارش، در هفته‌ي جاري قرار است تمام اعضاي شوراي امنيت به بررسي مساله‌ي هسته‌يي ايران بپردازند. اكثر ديپلمات‌ها انتظار دارند كه اين شوراي 15 عضوي در حركت اوليه‌اش بيانيه‌اي را درباره‌ي ايران صادر و از آن همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را درخواست كند.

اين گزارش افزود، اما روسيه و چين تا كنون راه متفاوتي را نسبت به ديگر كشورها در برابر ايران در پيش گرفته‌اند. سرگي لاوروف، وزير امور خارجه‌ي روسيه پس از ديدارش با كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل گفته است كه معتقد نيست، تحريم‌ها بتواند راه موثري براي حل مساله‌ي هسته‌يي ايران باشد.

در اين گزارش هم‌چنين آمده است: اين در حالي است كه آمريكا مي‌خواهد مسيري سختگيرانه را در برابر ايران بپيمايد. در همين حال، بنا به گفته‌ جورج بوش، رييس جمهور آمريكا، واشنگتن معتقد است اين مساله بايد از طريق ديپلماتيك حل و فصل شود. هم‌چنين اتحاديه‌ي اروپا نيز روز جمعه بر اين مساله كه راه حل موضوع هسته‌يي ايران ديپلماسي است، تاكيد كرد.

اين خبرگزاري افزود: با وجود اين تحولات، ايران هيچ نشانه‌اي از تسليم در برابر اين ناملايمات را از خود نشان نداده است.
در حالي كه رئيس جمهوري آمريكا اعلام كرد كه براي ممانعت از اهداف هسته‌‌‌اي ايران به فكر راهكاري ديپلماتيك است،معاون وزير امور خارجه اين كشور پيشنهاد ديروز روسيه را در مورد برگزاري اجلاسي بين المللي درباره پرونده هسته‌اي ايران به جاي تشكيل جلسه شوراي امنيت رد كرد.

به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، جرج بوش كه در يك جمع خبري صحبت مي‌كرد با اشاره به خواست تهران براي نابودي اسرائيل بار ديگر ادعا كرد كه به اعتقاد واشنگتن ايران به دنبال ساخت سلاح هسته‌‌اي است.
آمريكا و غرب در حالي ايران را به توسعه تسليحات هسته‌‌اي متهم مي‌كنند كه جمهوري اسلامي ايران با استناد به مفاد معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌اي موسوم به "ان‌پي‌تي" دستيابي به انرژي هسته‌اي را حق مسلم خود دانسته و بر صلح‌آميز بودن اين برنامه تاكيد دارد.
با اين حال رئيس جمهوري آمريكا ادعا كرد: «شاهد مسئله‌اي هستيم كه مايه نگراني عميق امنيت ملي ما است.»
وي خاطر نشان كرد:‌ «بنا بر اين ادامه كار با ديگران براي حل اين مسئله از راه ديپلماتيك و رسيدگي فوري به اين تهديد، براي آمريكا از اهميت فراواني برخوردار است.»
اظهارات بوش در شرايطي بيان مي شود كه كشورهاي اروپايي عضو دايم سازمان ملل بر اساس پيش‌نويس بيانيه‌اي كه قرار است درباره مسئله هسته‌اي ايران به شوراي امنيت ارائه كنند، خواستار مهلت دو هفته‌اي به اين كشور براي توقف برنامه هسته‌اي ايران شده‌اند.
كمي پيش از ادعاهاي بوش، كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا نيز روز پنجشنبه ادعا كرده بود، ايران مصمم است به سلاح هسته‌اي دست پيدا كند.
رايس كه تلاش مي‌كرد برنامه هسته‌اي ايران را تسليحاتي جلوه دهد، در كميته تخصيص بودجه سناي آمريكا گفت: «ما در برابر كشوري قرار داريم كه با ناديده گرفتن مجامع بين المللي، مصمم به دستيابي به سلاح هسته‌اي است.»
اين ديپلمات بلندپايه آمريكايي كه قصد داشت ميان ملت ايران با دولتمردان كشور تفرقه ايجاد كند، گفت: «دولت آمريكا تلاش خواهد كرد حكومت ايران را منزوي كند نه مردم اين كشور را.»
اين در حالي است كه نيكلاس برنز، معاون وزير امورخارجه آمريكا به خبرنگاران گفت مذاكرات بعدي در شوراي امنيت انجام خواهد شد.
وي پيشنهاد ديروز روسيه را در مورد برگزاري اجلاسي بين المللي درباره پرونده هسته‌اي ايران به جاي تشكيل جلسه شوراي امنيت رد كرد.
روسيه ديروز(جمعه) پيشنهاد داده بود كه اجلاسي بين المللي با شركت كشورهاي روسيه، چين، اتحاديه اروپا و آمريكا براي حصول توافقي بر سر مسئله هسته‌اي ايران تشكيل شود و شوراي امنيت اقدامي در اين زمينه انجام ندهد
رابرت جوزف معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی گفت ترکیه می تواند نقش مهمی در حل موضوع هسته ای ایران ایفا کند. 

جوزف درپاسخ به سؤال یکی از سناتورهای کمیته روابط بین الملل کنگره آمریکا درباره ترکیه ونقش این کشور در میانجیگری درخصوص موضوع هسته ای ایران و اینکه آمریکا از ترکیه چه می خواهد و چه انتظاری دارد گفت: ترکیه می تواند علامتی به ایران بفرستد و می توان علامت ارسال شده از سوی شورای حکام را تقویت کند.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که اظهارنظرهایی در گوشه و کنار مبنی بر مشارکت ترکیه در برنامه ها وفعالیت های هسته ای ایران صورت گرفت .

درهمین رابطه سفیر ایران در ترکیه اخیراً درمصاحبه ای خواستار مشارکت ترکیه درفعالیت های هسته ای ایران شده است.

"فیروزدولت آبادی" در مصاحبه با خبرگزاری ترکی "نیوآناتولین" گفت : ایران به ترکیه بیش از بازیگران غربی اعتماد دارد و آماده است تا انجام برخی از فعالیت های حساس هسته ای را به عنوان بخشی از یک بسته با هدف ایجاد اعتماد بیشتر برای جامعه بین المللی در خاک ترکیه مورد بررسی و گفتگو قرار دهد.

در همان حین "راس ویلسون" سفیر آمریکا در ترکیه نیز با اعلام اینکه آمریکا در صدد است در آینده ای نزدیک دفتر نمایندگی درتهران افتتاح کند . گمانه زنی ها حاکی است ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی وهم مرز با ایران وهمچنین یکی از همپیمانان آمریکا، عضو ناتو و نیز یکی از اعضای حداقل بالقوه اتحادیه اروپا در صدد است نقشی میانجی را بین ایران وغرب ایفا کند.

جوزف همچنین مدعی شد که ترکیه می تواند برای ایران روشن سازد که حرکت این کشور به سوی تسلیحات هسته ای از سوی جامعه بین المللی تحمل نخواهد شد و این اقدام ایران نه تنها برای منطقه خلیج فارس بلکه برای دیگر نقاط برهم زننده ثبات می باشد و خطرناک نیز هست.

وی همچنین مدعی شد که توانایی موشکی ایران در حدی است که ترکیه قطعاً به همراه دیگرکشورهای اعضای جامعه بین الملل نیاز به اقدام در این زمینه دارد.
دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي تاكيد كرد كه برنامه‌ي هسته‌يي ايران بايد از طريق ديپلماسي حل و فصل شود و بايد به ايران در اين باره اعتماد داشت.

اكمل‌الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي در كنفرانسي خبري در لندن اظهار داشت كه ديپلماسي در خصوص ايران به پايان نرسيده است و در عين حال نسبت به اقدام نظامي عليه تهران هشدار داد.

وي گفت: ما تمايل نداريم درگيري جديدي را در خاورميانه شاهد باشيم؛ ما به قدر كافي درگيري داريم و بايد بگويم كافي يعني كافي است.

احسان اوغلو گفت: يك جرقه‌ي ديگر در خاورميانه براي همه واقعا فاجعه خواهد بود.

دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي همچنين گفت كه وقتي ايران مي‌گويد فقط داراي اهداف غير نظامي در برق هسته‌يي است بايد به آن توجه شود.

وي با بيان اين كه ما با اشاعه‌ي سلاح‌هاي هسته‌يي مخالفيم افزود: من متوجه هستم كه ايران به طور رسمي گفته است ما با سلاح‌هاي هسته‌يي موافق نيستيم و ما به همين علت به حرفشان اعتماد داريم

خبرگزاري نووستي به نقل از يك ديپلمات روسي عضو هيات مذاكره‌كننده‌ اين كشور با ايران نوشت كه در صورت عدم‌پايبندي ايران به درخواست‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، روسيه تاسيس شركت سهامي مشترك غني‌سازي اورانيوم با ايران را غيرممكن در نظر مي‌گيرد.

اين مقام روسي گفت: درخواست آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ايران ازسرگيري تعليق غني‌سازي اورانيوم و تصويب پروتكل الحاقي پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي را شامل مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر ايران در رسيدن به توافق با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با شكست روبه‌رو شود، آن‌گاه روسيه ايجاد يك شركت سهامي مشترك را غيرممكن در نظر مي‌گيرد.

مقام ياد شده درباره‌ي پيشنهاد انجام غني‌سازي اورانيوم ايران در تركيه گفت: پوچ بودن اين پيشنهاد براي كارشناسان در اين زمينه روشن است. تركيه فن‌آوري لازم براي چرخه‌ي سوخت هسته‌يي را ندارد و در عين حال انتقال فرضي فن‌آوري غني‌سازي به اين كشور از نگاه شركايش در ناتو نقض مستقيم رژيم منع اشاعه‌ است. بنابر اين هيچ چيزي وجود ندارد كه اين پيشنهاد جدي در نظر گرفته شود.

صدراعظم سابق آلمان ضمن هشدار عليه توسل به زور عليه ايران تاكيد كرد كه ديپلماسي تنها راه ملموس حل برنامه هسته‌يي تهران است.

گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان كه در دهلي نو بسر مي‌برد اظهار داشت: هيچكس حق ايران براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌يي را انكار نمي‌كند.

شرودر در عين حال با متهم كردن ايران به دنبال كردن برنامه سلاح هسته‌يي افزود: دولت ايران بايد متقاعد شود حق توليد و استفاده از سلاح‌هاي هسته‌يي را كنار بگذارد.

وي ادامه داد: منطقي‌ترين راه و از نظر من تنها راه براي رسيدن به اين هدف تداوم مسير مذاكرات است. ما بايد قويا از پيشنهاد روسيه در مذاكرات گذشته‌اش با ايران حمايت كنيم.

شرودر گفت كه تهران بايد با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري كند و هم چنين مزاياي اقتصادي و فناوري را دريافت كند.

صدراعظم سابق آلمان گفت: بايد از اعمال تبعيض عليه اين كشور خودداري شود.

شرودر ادامه داد: حقوق ايران به عنوان كشوري داراي حق حاكميت مستقل بايد رعايت شود و علاوه بر آنها توسل به خشونت يا تهديد ابزاري نامناسب براي متقاعد ساختن ايران به مزيت گفتگو‌ست.

شرودر از مخالفان تهاجم آمريكا به عراق بود.

وي گفت: به جنگ عراق "نه" گفتم؛ زيرا قاطعانه معتقدم كه راه‌حلي ديپلماتيك براي اين درگيري وجود داشت. با اين حال آنچه اكنون مي‌خواهيم حمايت از توسعه‌ي اين كشور در جهت منافع ملت عراق است.

وزير امور خارجه‌ي آلمان درباره‌ي نشست شوراي امنيت در خصوص مساله‌ي هسته‌يي ايران اظهار داشت: اكنون زمان ديپلماسي است.

فرانك والتر اشتاين ماير در گفت‌وگو با نشريه‌ي آلماني «بيلد آم زونتاگ» كه متن كامل آن قرار است فردا منتشر شود، گفت كه شوراي امنيت پيامي بدون ابهام را به ايران در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي‌اش خواهد فرستاد.

وي با ادعاي خطرناك بودن خواست‌هاي هسته‌يي ايران اظهار داشت: شوراي امنيت قصد دارد تا پيامي بدون ابهام را مبني بر آن ارسال كند كه جامعه‌ي بين‌المللي در كنار يكديگر در برابر خواسته‌هاي خطرناك هسته‌يي ايران ايستاده است. من از رهبران ايران مي‌خواهم تا اين پيشنهاد را بپذيرند.

وزير خارجه‌ي آلمان ادعا كرد كه ايران به تلاش‌هاي ديپلماتيك پشت كرده است و به انزواي عميق‌تري فرو خواهد رفت.

در همين حال بر اساس گزارش خبرگزاري آلمان، اشتاين‌ماير هشدار داد كه تهديد‌هاي غيرديپلماتيك بر سر مساله‌ي هسته‌يي ايران تشديد شده است و افزود: ما نبايد خود را به سوي مخاطره‌جويي ترغيب كنيم.


سفر شيخ صباح الاحمد امير كويت از امروز (شنبه) به كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس آغاز مي‌شود.

امير كويت به كشورهاي عربستان سعودي، امارات، بحرين و قطر سفر خواهد نمود كه با رهبران و مسوولان اين كشورهاي در مورد مسله هسته‌يي ايران به رايزني خواهند پرداخت. اولين مرحله‌ي سفر وي عربستان خواهد بود.

الخليج نوشت : عمده ترين مباحث وي مساله هسته‌يي ايران خواهد بود؛ همچنين در مورد اوضاع منطقه، اوضاع عراق و فلسطين نيز با سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس رايزني خواهد نمود.

همچنين الخليج نوشت كه ديدار امير كويت از كشورهاي منطقه بسيار حايز اهميت مي‌باشد؛ به دليل اينكه وي در روزهاي گذشته با محمود احمدي نژاد، رييس جمهور ايران ديدار كرده است و شايد وي مي‌خواهد نظرات و پيشنهاد هاي رييس جمهور ايران را سران كشورهاي منطقه نقل كند.

ونزوئلاهم با انتقاد از مداخله شوراي امنيت سازمان ملل درباره برنامه هسته‌اي ايران اعلام كرد هيچ دليل واقعي براي چنين اقدامي وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از كاراكاس، «گوستاو ماركز»، وزير اتحاد و تجارت خارجي ونزوئلا روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: «منطقي به نظر نمي‌رسد كه اين مسئله را به شوراي امنيت ارائه كنيم زيرا هيچ دليل واقعي براي توجيه آن وجود ندارد.»
وي افزود: «مذاكره راه يافتن يك راه حل متعادل و رضايت‌بخش درباره ايران و جامعه بين‌الملل اسماركز تصريح كرد، ونزوئلا به موضع اتحاديه اروپا و ديگر كشورها كه «نقش مهمي در ميانجي‌گري» ايفا كرده‌اند، احترام مي‌گذارد.
وي افزود، ونزوئلا اميدوار است راه حلي بر اساس مذاكره در نشست بعدي شوراي حكام در ماه ژوئن «به منظور حذف هرگونه اقدام خصمانه يا ديوانگي وحشيانه‌اي كه آمريكا با حمله به عراق آغاز كرد»، يافته شود.
وزير اتحاد و تجارت خارجي ونزوئلا با انتقاد از آمريكا گفت واشنگتن با حفظ تسليحات هسته‌اي خود و كشورهاي دوست، از ديگران مي‌خواهد «برنامه‌هاي هسته‌اي صلح‌آميزشان را متوقف كنند.

کفیل نخست وزیری رژیم صهیونیستی گفت اسرائیل نمی تواند ایران مسلح به یک بمب هسته ای را بپذیرد و توصیه کرد که این مسئله با کار بیشتر و حرف کمتر حل و فصل شود.
ایهود اولمرت در گفتگو با رادیورژیم صهیونیستی همنوا با اظهارات ضد ایرانی مقامات آمریکایی در چند روز اخیر اظهارداشت : "چیزهای زیادی وجود دارد که می توانیم با صدای بلند بگوییم" .

این مقام صهیونیست در اظهاراتی که هماهنگ با تشدید حملات لفظی کاخ سفید علیه ایران صورت می گیرد و چون گذشته برپایه تهدیدات واهی حمله به ایران است افزود : "ما به هیچ وجه نمی توانیم احتمال یک وجود بمب هسته ای درایران را بپذیریم ما باید کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم ".

اظهارات امروز اولمرت پس از اظهارت روز گذشته موشه یعلون رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی صورت می گیرد که ادعا کرده بود اسرائیل توان نظامی تخریب و تعویق برنامه هسته ای ایران را دارد.

اظهارات این مقام صهیونیست در حالی صورت می گیرد که روزنامه عربستانی الوطن دیروز نوشت کارشناسان رژیم صهیونیستی اذعان کرده اند اسرائیل نه تنها توان حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران را ندارد بلکه قادر نیست حمله نظامی نظیر حمله به تاسیسات اوسیراک عراق را تکرار کند.

مارتن کریفیلد مورخ نظامی اسرائیلی گفته است : تاسیسات هسته ای ایران زیاد است ودرمقایسه با تاسیسات اوسیراک عراق مستحکم تر است که انجام هرگونه عملیاتی را ازنوع اوسیراک بسیارمشکل می کند.

این مورخ همچنین افزود: حتی درصورت ویران شدن بعضی ازاین تاسیسات ، فقط برنامه های هسته ای ایران تعطیل می شود اما تمامی آن ازبین نمی رود

بر اساس پيش‌نويس بيانيه‌اي كه قرار است كشورهاي اروپايي درباره مسئله هسته‌اي ايران به شوراي امنيت ارائه كنند، غرب خواستار مهلت دو هفته‌اي به اين كشور براي توقف برنامه هسته‌ايش است.

اين پيش‌نويس كه توسط كشورهاي اروپايي نوشته شده، نشان‌دهنده آغاز روند توافق اعضاي شوراي امنيت درباره بيانيه هيئت رئيسه اين شورا در خصوص مسئله هسته‌اي ايران است.
در پيش‌نويس اين بيانيه آمده است، شوراي امنيت بايد از ايران بخواهد بدون تاخير تعليق كامل، مداوم و قابل تاييد را براي همه فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي و بازفرآوري خود اجرا كند.
بر اساس اين بيانيه، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بايد طي 14 روز اجراي درخواست‌هايش در ايران را به اطلاع شوراي امنيت برساند.
شوراي امنيت 15 عضوي سازمان ملل قرار است اواسط هفته جاري درباره مسئله هسته‌اي ايران تشكيل جلسه دهد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: ما خواستار آن هستيم كه شوراي امنيت با همكاري نزديك به اجماع بين‌المللي قوي دست يابد و با شركاي خود تبادل نظر كند و سريعا عكس‌العمل نشان دهد.
در پيش‌نويس اين بيانيه از شوراي امنيت خواسته شده نگراني جدي درباره در دست داشتن سندي از سوي ايران درباره ريخته‌گري فلز اورانيوم به اشكال كروي ابراز شود.
همچنين در اين بيانيه به گزارش محمد البرادعي، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت اشاره شده كه آژانس در شرايطي نيست كه تاييد كند هيچ مواد يا فعاليت هسته‌اي اعلام‌نشده‌اي در ايران وجود ندارد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: شوراي امنيت بايد درباره دوره گسترده‌تر اعتماد‌سازي از سوي ايران به توافق برسد.
بر اساس اين بيانيه، اقدامات اعتمادساز بايد شامل توقف همه فعاليت‌هاي توليد سوخت ايران شامل ساخت سانتريفوژ به كار رفته در غني‌سازي و تبديل كانه اورانيوم به گاز هگزافلورايد اورانيوم باشد كه در دستگاههاي سانتريفوژ كاربرد دارد.
همچنين از شوراي امنيت خواسته شده از ايران بخواهد ساخت رآكتور آب سنگين را كه ايران در حال ساختن آن در اراك است، متوقف كند.
در اين بيانيه از ايران خواسته شده پروتكل الحاقي به پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي را تصويب كند.
در اين سند آمده است: شوراي امنيت بايد اين مسئله را بيان كند كه راه حلي بر اساس مذاكره بايد يافت شود كه تضمين كند برنامه هسته‌اي ايران براي مقاصد صلح آميز است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین