کد خبر: ۴۴۲۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳

جهان‌اسلام بیشترین درگیری‌ها را دارد/ آماده همکاری با تمام کشورهای اسلامی هستیم

وزیر امور خارجه گفت: ما آماده همراهی، همکاری و همفکری با تمام کشورهای اسلامی بدون هیچ استثنایی هستیم.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد جواد ظریف در دومین نشست هیات امنا و شورای عالی موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام افزود: امروز ما درباره موضوعی بحث می‌کنیم که ریشه در گذشته و نگاه به آینده دارد. موزه فرهنگ و تمدن جهان اسلام نه تنها حرکت به سمت توسعه شهری بلکه حتما می‌تواند به موضوع توسعه شهری که از اهداف مهم ملل متحد و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور است کمک شایانی کند؛ همچنین باید برای اتحاد، هماهنگی و همراهی داخلی در جهان اسلام و تعامل با سایر فرهنگ ها و ملل نقش موثری ایفا کند.

ظریف تاکید کرد: ما میراث‌دار فرهنگی هستیم که نقش اساسی در فرهنگ و تمدن بشری داشته است. هفته گذشته در آتن ۱۰ تمدن کهن نشستی داشتند که سه تمدن ایران، عراق و مصر متعلق به جهان اسلام هستند.

وی تصریح کرد: اینها نه تنها در راه شکوفایی تمدن اسلامی تلاش کردند بلکه از تمدن اسلامی مدد گرفته و از آن قدرت گرفتند و با احکام و آموزه های اسلامی توانستند شکوفا شوند.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: امروز متاسفانه در دنیایی هستیم که با قرائت یک‌سونگر از تمدن به ویژه قرائت از تمدن غربی به سمت نابردباری تمدنی و فرهنگی حرکت کرده‌ایم و بردباری تمدنی توانسته این میزان افراط در جهان ایجاد کند.

وزیر امور خارجه یاد آور شد: ایران و اسلام منادی گفت‌وگوی تمدن‌ها و منادی نفی خشونت و افراط بودند. در دهه ۷۰ ریاست وقت جمهوری‌اسلامی حجت‌الاسلام و والمسلمین سید محمد خاتمی رییس سازمان کنفرانس اسلامی آن زمان و سازمان همکاری‌های اسلامی کنونی پیشنهاد گفت‌وگوی تمدن‌ها را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کردند.

ظریف با بیان اینکه ما میراث‌دار رومی‌ها، سعدی‌ها و حافظ‌هایی هستیم. ۸۰۰ سال قبل ندای هم زبانی و همدلی سردادند و در قرن اخیر ندای گفت‌و‌گو و تعامل در دهه ۷۰ از سوی جهان اسلام و ایران را مطرح کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای ریاست‌جمهوری حسن روحانی و قبل از آن‌که موج افراط و حرکت داعش توجه جهان را به خود جلب کند، ما بودیم که در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد همکاری و همفکری جهانی را برای ایجاد جهان عاری از خشونت مطرح کردیم.

ظریف یادآور شد: ما مسلمانان به خود می‌بالیم که سردمدار گفت‌وگو و مبارزه با افراط و حرکت انسانی برای هم افزایی تمدن‌ها بوده‌ایم. ما کسانی هستیم که به تمدن کمک کرده‌ایم اما هیچ‌گاه کمک به تمدن‌ها و همراهی با علم و دانش بشری را به دیگران نفروخته و دیگران را جدا نکردیم و آنها را محروم نکردیم.

وی اظهار داشت: شهر قزوین به عنوان مقر موزه فرهنگ و تمدن جهان اسلام باید پلی برای گفت‌وگو و ربط دادن گذشته درخشان با آینده درخشان تر باشد و پلی برای کمک به فهم گذشته ما و کمک به فهم یکدیگر باشد.

ظریف افزود: امروز بسیار باعث تاسف است که جهان اسلام بیشترین درگیری‌ها را دارد و بیشترین قربانیان داعش نه مسیحیان و یهودیان و نه حتی شیعه، بلکه مردم مظلوم اهل‌سنت در سوریه و عراق هستند که از سوی وحشی‌گری‌های دور از اسلام قربانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه ما امروز بیش از هر زمان دیگر به همفکری و گفت‌وگو در درون جهان اسلام نیازمند هستیم، گفت: موج اسلام‌هراسی در غرب با بی‌حرمتی به مقدسات‌اسلامی نفرت را دامن می‌زند و امروز باید حرکت جدیدی را در جهان اسلام شروع کنیم.

ظریف گفت: بار دیگر از سوی ایران به تمامی کشورهای اسلامی اعلام می‌کنم که ما آماده همراهی، همکاری و همفکری با تمام کشورهای اسلامی بدون هیچ استثنایی هستیم. کشورهای اسلامی نه تنها گذشته مشترک بلکه آینده مشترک هم دارند و ما نمی توانیم به هزینه یکدیگر پیشرفت کنیم و با حذف یکدیگر نفوذ پیدا کنیم.

وی افزود: منطقه نیازمند همفکری و اتحاد ما است و بیش از همه فلسطین عزیز نیازمند همراهی و اتحاد ماست.

به گزارش ایرنا، دومین نشست هیات امنا و شورای عالی موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام امروز با حضور محمد جواد ظریف، علی اکبر صالحی، استاندار قزوین و جمعی از سفرای کشورهای اسلامی مقیم ایران در سالن همایش های مرکز آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه برگزار شد.

در سال ۲۰۱۵ از بین ۶۴ شهر پایلوت شکوفایی شهری، شهر تاریخی و فرهنگی قزوین به عنوان پایلوت انتخاب و در مرداد ماه ۹۵ سند ابتکار عمل شکوفایی قزوین در ژنو به تصویب رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین