کد خبر: ۴۴۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۸۵ - ۲۲:۱۳
احتمال توافق در شورای امنیت

نشست 10 فروردین در محاق

آفتاب‌‌نیوز :  بر همین اساس دیپلماتهای اروپایی بر این نظرند که 5 عضو شورا به توافق بر سر بیانیه ای در مورد چگونگی برخورد با برنامه های هسته ای ایران بسیار نزدیک شده اند، به طوری که این نزدیکی دیده گاه ها می تواند حتی نشست 10 فروردین آنها را با هدف رسیدن به اجماع در مورد چگونگی برخورد با فعالیتهای هسته ای ایران را تحت تاثیر قرار دهد.
به گفته جک استراو وزیر خارجه انگلیس نشست برلین فردا با حضور آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه به همراه آلمان برای بررسی قدمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل خواهد شد. ظاهراً هدف اصلی از برگزاری این نشست متقاعد کردن روسیه و چین به عنوان سرسخت ترین مخالفان ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت برای انجام تصمیماتی علیه ایران است.
با این حال چنانچه گفتگوهای امروز اعضای دائم شورای امنیت بر سر صدور بیانیه ای در مورد ایران به نتیجه لازم برسد، شاید نشست برلین برگزار نشود و یا برلین تنها به مکانی برای همفکری بیشتر 5 عضور دائم شورای امنیت به همراه آلمان تبدیل شود.
به این ترتیب نمایندگان 5 کشور عضو دائمی شورای امنیت دیروز پس از چندین نشست بدون نتیجه برای دستیابی به اجماعی برای حصول به یک راه حل نهایی در خصوص پرونده هسته ای ایران، پیش نویس بیانیه جدیدی را که ظاهراً اصلاح شده بیاینه های قبلی اعضای شورای امنیت است را به بحث گذاشتند. این سومین بار است که متن بیانیه ای که باید مورد توافق 15 عضو شورای امنیت قرار بگیرد بازنگری می شود.
به گفته مقامات اروپایی از جمله جک استراو وزیر خارجه انگلیس، اعضای شورای امنیت در تاکنون در مورد تنظیم متن و لحن بیانیه با مشکل رو به رو بوده اند. مشکلی که یک طرف آن اروپا، آمریکا و طرف دیگر آن چین و به خصوص روسیه به دلیل حمایتشان از تهران قرار دارد.
حال به نظر می رسد که هر دو طرف این مسیر که از طی آن 15 اسفند آغاز شده است، اکنون به نتیجه ای در زمینه بخش اعظم بیانیه مذکور رسیده باشند.
اختلاف اولیه چین و روسیه از یک سو و اروپا و آمریکا به عنوان طرفهای دیگر در خصوص میزان ضرب الاجل به ایران بود. ضرب الاجلی میان 14 تا 60 روز که تهران باید طی این مدت زمانی تصمیم نهایی خود را مبنی بر تعلیق فعالیتهای هسته ای و یا ادامه راهی که با آغاز تحقیقات هسته ای آغاز کرده است بگیرد.
از سوی دیگر همزمان با این گفتگوها که از 15 اسفند در نیویورک آغاز شده و به دلیل عدم همراهی روسیه و چین با دیگر اعضای شورای امنیت تاکنون پس از 23 روز همچنان ادامه دارد، محمدالبرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که دیروز در گفتگو با شبکه خبری سی سی تی وی چین خواستار توقف فوری فعالیتهای غنی سازی اورانیوم ایران به عنوان یک اقدام سازنده و قابل اطمینان شده است، روز دوشنبه وارد برلین شد تا تا با صدراعظم آلمان و دیگر مقامات بلندپایه این کشور در خصوص پرونده هسته ای ایران گفتگو کند. البرادعی در جریان این دیدارها که ظاهراً تا ساعاتی از شب نیز ادامه داشته، مقامات بلندپایه دولت و پارلمان آلمان را در جریان جزییات برنامه هسته ای ایران قرار داده است.
اما البرادعی تنها مقامی نیست که خواستار شفافیت ایران در مورد فعالیتهای هسته ای اش شده است، کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دیروز در نیویورک از تهران خواست تا به توصیه های محمدالبرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی توجه کند و جامعه بین الملل را در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود قانع کند.
دیدگاههای او با اعضای دائم شورای امنیت در زمینه بررسی پرونده فعالیتهای هسته ای ایران در شورا کمی متفاوت است. کوفی عنان بر این اعتقاد است که آژانس به دلایل مسایل فنی بهتر می تواند به مساله ایران رسیدگی کند.
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین بر این نظر است که شورای امنیت پرونده ایران را به صورت جدی دنبال می کند و کاملاً سرگرم شده است. او سپس در جمع خبرنگاران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه شورای امنیت از آژانس حمایت می کند گفت: که ممکن است زمانی برسد که شورا را خود را تغییر دهد و به جهت دیگری برود.
تاسیس مراکز بین المللی هسته ای
در همین حال اگر چه خبر پیشنهاد ایران مبنی بر ایجاد یک مرکز سوخت هسته ای بین المللی در خاک کشور که از سوی خبرگزاری فرانسه مطرح شده بود، از سوی این خبرگزاری تکذیب شد، با این وجود یوگنی پریماکف نخست وزیر اسبق روسیه در یک کنفرانس خبری در مسکو ضمن یادآوری طرح پوتین رییس جمهور روسیه در در خصوص ایجاد مراکز بین المللی غنی سازی اورانیوم در خاک کشورهای عضو باشگاه اتمی اعلام کرد که اگر ایران در این طرح شرکت کند، هیچ کشوری با آن مخالفت نخواهد کرد.
اما این مسائل تمامی تحولات صورت گرفته در جریان بررسی پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست. سفر کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا به فرانسه، انگلیس و آلمان که از دیروز آغاز شده است از دیگر تحولات جاری در سیر پرونده ایران در شورای امنیت است.
رایس در حالی برای رایزنی بیشتر با همراهان آمریکا عازم دیدار با ژاک شیراک، آنجلا مرکل و جک استراو شده است که دولتمردان آمریکایی معتقدند که ایران تا دستیابی به بمب اتمی تنها 2 تا 3 سال فاصله دارد.
در هر حال چنانچه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز به نتیجه مورد نظرشان در زمینه سومین بیانیه اصلاح شده در مورد چگونگی برخورد با ایران برسند، سال 85 که تاکنون 9 روز از آغاز آن گذشته سالی سخت برای دستگاه دیپلماسی ایران خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین