کد خبر: ۴۴۸۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
همصدایی ایران و فرانسه در انتخابات ریاست‌جمهوری و گزینش نامزدهای میانه‌رو

هلند، فرانسه و ایران/فارین‌پالسی: ایرانیان پوپولیسم را رد کردند/آن‌ها خواستار همزیستی مسالمت‌آمیز با جهان‌اند/ترامپ اشتباه می‌کند

انتخابات ایران نشان داد تصویر ترامپ درباره ایران اشتباه است./ترامپ القاعده و داعش و عربستان سعودی را فراموش کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشریه «فارین پالسی» در مطلبی تحت عنوان «ایران تنها ثابت کرد که ترامپ اشتباه می‌کند» می‌نویسد: «بزرگترین تهدید افراط گرایی در خاورمیانه ملتی نیست که خواستار همزیستی مسالمت‌آمیز با جامعه بین‌المللی است و به این گزینه رای داده است». 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ فارین‌پالسی افزود: «هلند، فرانسه و ایران؟ بله ایران در حال حاضر سومین کشوری است که چند ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی اعتدال را در اغوش گرفت و پوپولیسم را رد کرد و فلسفه های سیاسی افراطی ارائه شده همانند ترامپ را رد کرد. انتخاب دوباره حسن روحانی نشان می دهد که رای دهندگان اروپایی و ایرانی بیش از آن که با یکدیگر اختلاف داشته باشند دارای نقاط اشتراک هستند رای دهندگان در هر دو قاره کمتر هیجانی عمل کردند. این در حالیست که متاسفانه در بریتانیا به برگزیت رای داده شد و در امریکا ترامپ به قدرت رسید طنز اساسی در اینجا بود که ترامپ در اظهارات هفته گذشته خود ایران را شیطانی‌ترین نیرو در سیاره زمین معرفی کرد و القاعده و داعش و عربستان سعودی را فراموش کرد. این در حالیست که روحانی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از انتخابات ایران گفت که منتظر است تا همه چیز در دولت امریکا حل و فصل شود و سپس واکنش نشان دهد این بدان معناست که او امیدوار است امریکا بتواند سیاست منسجمی را تدوین کند». 

انتخابات ریاست جمهوری ایران صحت یک ضرب المثل را نشان داد و آن این که قابل پیش‌بینی‌ترین چیز در مورد سیاست ایران غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است. در واشنگتن تحلیلگران متعجب بودند. کارشناسان ایرانی نیز در سطح حرفه ای نمی توانستند پیش بینی دقیقی داشته باشند. رئیسی و قالیباف در سه مناظره روحانی را از یک نقطه به چالش کشیدند: بهبود زندگی اقتصادی و معیشتی مردم عادی. در نهایت اما آنان از میدان به در شدند. نظرسنجی ها نشان از اقبال بالا نسبت به روحانی داشت». 

این نشریه در ادامه می افزاید: «روحانی دستور کار قوی‌تری از سال ۲۰۱۳ میلادی داشت. او به عنوان یک سیاستمدار میانه‌رو توانست موضوع هسته‌ای را با دیپلماسی با موفقیت حل و فصل کند. 

چهار ماه پس از ریاست جمهوری ترامپ معلوم نیست او در مورد ایران چه می‌خواهد بکند. رکس تیلرسون وزیر امور خارجه او گفته توافق هسته ای را باید مورد ارزیابی قرار داد و دید آیا در جهت منافع ملی امریکا بوده یا خیر. سیاست هوشمندانه‌تر از سوی امریکا درک این واقعیت است که ده‌ها میلیون نفر از مردم ایران به رویارویی و جنگ طلبی پاسخ منفی دادند. در عوض، آنان رای خود را به مصالحه، همزیستی مسالمت‌آمیز و بازتر شدن فضا دادند. ایرانیان نشان دادند که به آینده خود اهمیت می‌دهند و رییس‌جمهوری را می‌خواهند که دست بازی به سوی جهان دراز کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین