کد خبر: ۴۶۶۴۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶

شیردهی مانع سرطان پستان و پوكی استخوان در مادران است

فوق تخصص نوزادان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل شیردهی را مانع سرطان پستان و پوکی استخوان مادران عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
زهرا اکبریان در جمع خبرنگاران از نجات جان یک میلیون و 500 هزار شیرخوار در سال با تغذیه از شیر مادر خبر داد و گفت: شیرمادر برای كودك موجب كاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های كودكان می شود تا حدی که جان بیش از یک و نیم میلیون شیرخوار را در سال نجات می دهد و بهترین الگوی رشد و تكامل كودكان را فراهم می كند.

به گزارش ایسنا، فوق تخصص نوزادان بیمارستان آیت الله روحانی(ره) بابل ادامه داد: شیر مادر به تنهایی تمام نیازهای شیرخوار به غذا و مایعات را در 6 ماه اول تولد تامین می كند، هنگام شروع تغذیه تكمیلی یعنی پس از پایان 6 ماهگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است به طوری كه در سال اول زندگی غذای اصلی شیرخوار محسوب می شود و در سال دوم نیز یك سوم نیازهای تغذیه ای كودك را با بهترین كیفیت فراهم می كند.

وی گفت: شیرمادر یک مایع بی نظیر و زنده حاوی عوامل ضد عفونت است که شیرخوار را در مقابل بسیاری از بیماری ها و عفونت ها  مثل اسهال و عفونت های گوارشی و تنفسی، عفونت گوش، آسم، اگزما و آلرژی محافظت می کند و احتمال چاقی و بیماری های مزمن از جمله  بیماری های قلبی عروقی، پرفشاری خون، سرطان ها و دیابت را در بزرگسالی كاهش می دهد.

اکبریان بیان کرد: شیر هر مادری برای فرزند خودش بهترین است و تركیب آن براساس تغییر نیازهای شیرخوار برحسب سن و حتی در هر وعده تغییر می كند. شیر روزهای اول یا آغوز حاوی عوامل ضد عفونت بسیاری برای محافظت نوزاد در برابر بیماری هاست كه هنوز سیستم ایمنی او تكامل نیافته است.

وی با اشاره به اینکه شیر مادر به رشد و تکامل فک و صورت كمك كرده و از پوسیدگی دندان پیشگیری می كند، گفت: امكان تكلم بهتر، هوش بالاتر و کسب مهارت های تکاملی و تحصیلی بهتر را در آینده فراهم می كند و تامین کننده گرما، صمیمیت، نزدیکی و تماس مادر و فرزند است که با بهره مندی از شیر مادر و برقراری پیوند عاطفی مستحكم و متقابل مادر و شیرخوار به تكامل روحی و شناختی كودك كمك می شود و بهترین عامل سلامت عمومی و رشد و تكامل اوست و این كودكان در آینده از تعادل روانی مناسب تری برخوردار خواهند بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: شیر مادر همیشه تازه و همه جا در دسترس است و نیازی به خریدن، آماده كردن، تجهیزات و ذخیره سازی ندارد، بدون از دست رفتن مواد مغذی، گرسنگی و تشنگی شیرخوار را برطرف می كند و از آنجا كه شیرمادر همه مواد مغذی مورد نیاز شیرخوار را با نسبتهای صحیح همراه با مواد ایمنی بخش در اختیار وی قرار میدهد تا كنون به عنوان یك غذای بی نظیر برای تغذیه شیرخوار شناخته شده است.

وی بیان کرد: مادر و كودك از لحاظ روانی احساس یكی بودن می كنند و علاوه بر رفع نیاز شیرخوار، نیازهای روانی مادر نیز برآورده می شود.در صرف هزینه و زمان صرفه جویی می شود

اکبریان گفت: شیردهی از کم خونی، سرطان پستان و تخمدان، پوكی استخوان و شکستگی گردن استخوان ران مادر در سنین کهولت و دیابت پیشگیری می كند و موجب تاخیر در شروع قاعدگی و بارداری مجدد پس از زایمان می شود و این از مزایای تغذیه با شیر مادر برای مادر است.

وی گفت: مادران با شیردهی، اضافه وزن دوران بارداری را زودتر از دست می دهند و تغذیه با شیرمادر عامل تقویت رفتارهای بهداشتی مادر مثل نكشیدن سیگار، افزایش حس تندرستی، مراقبت و ایجاد كننده محیط پر نشاط است.

فوق تخصص نوزادان ادامه داد: مادر هم زمان با شیر دادن می تواند استراحت كند تا انرژی از دست رفته را به دست آورد یا با شیرخوار صحبت كند و او را نوازش نماید، تلویزیون تماشا كند، رادیو گوش دهد و مطالعه نماید. به این ترتیب حین شیردادن، احساس بی نظیری از مواظبت، مشاهده، شنیدن، نوازش، لمس كردن و لذت بردن از شیردهی را تجربه می كند.

اکبریان اظهار کرد: كودكانی كه با شیرمادر تغذیه می شوند به دلیل ابتلا كمتر به بیماری، هزینه درمان كمتری به خانواده تحمیل می كنند و تغذیه با شیرمادر به مراتب ارزان تر از تغذیه مصنوعی است و تغذیه با شیرمادر علاوه بر كمك به رشد و تكامل مناسب نسل آینده، مانع خروج مقادیر هنگفتی ارز برای واردات شیرمصنوعی می گردد.

این فوق تخصص نوزادان گفت: شیردهی به حفظ محیط زیست كمك می كند و مواد غیرقابل برگشت به طبیعت همانند مراحل مختلف تهیه و مصرف شیرمصنوعی ایجاد نمی كند و سبب آلودگی هوا و صرف منابع طبیعی برای ایجاد سوخت مورد نیاز نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل  ادامه داد: برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد، شروع تغذیه نوزاد با آغوز به محض مشاهده علائم آمادگی نوزاد طی ساعت اول تولد، کمک به شیرخوار برای گرفتن صحیح پستان و ادامه تغذیه شیرخوار فقط با شیرمادربدون هر نوع ماده غذایی دیگر(پرهیز از دادن حتی آب، آب قند، انواع جوشانده ها وشیرخشت و شیرهای دیگر در 6 ماه اول تولد) در ارتباط با تغذیه با شیرمادر ضروری است

وی بیان داشت: دفعات تغذیه با شیرمادر بطور مكرر بر حسب تقاضای شیرخوار و در شب و روز، مدت تغذیه در هر وعده نامحدود، در کنار هم بودن مادر و نوزاد در شب و روز، پرهیز از دادن گول زنک (پستانک) و بطری به شیرخوار، شروع غذاهای کمکی از پایان 6 ماهگی به بعد، با افزایش تدریجی مقدار و تنوع غذاهای نیمه جامد و جامد و همراه با ادامه تغذیه شیرخوار با شیرمادر و تداوم تغذیه باشیرمادر در سال دوم همراه با استفاده از غذاهای سفره خانواده از دیگر نکات ضروری در تغذیه با شیرمادر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
محمدرضا پیروی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
0
0
بارداری متعدد وشیردهی از عوامل اصلی پوسیدگی های دندانی وپوکی استخوان در مادران است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین