کد خبر: ۴۷۲۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸

تکذیب مشکلات موسسه نور از سوی سیف

موسسه نور مدتی بود که ماجراها و روایت های زیادی را از سر گذراند تخلفات کوچک و بزرگی که البته مسئولان نور آن را شایعه قلمداد کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس کل بانک مرکزی ایران در گفت و گو با  خراسان ابتدا با رد وجود موضوعی مربوط به موسسه مالی و اعتباری نور وجود هر گونه مشکلی را تکذیب کرد اما بعد در پاسخ به این سوال که پس آن وام های میلیاردی داده شده توسط این موسسه در جیب چه کسانی است؟و چرا در مدتی کوتاه مدیر عامل این موسسه تغیر کرد موضوع را این طور تو ضیح داد: درباره تغییر مدیریت گاهی اوقات بانک مرکزی با مدیران موجود مشکل دارد، بعضی اوقات هم مدیران به تشخیص مجمع تغییر می کنند. 

دکتر سیف افزود: البته یک سری مطالبی هم هست که اگر کسی تخلفی کرده حتما با او برخورد می‌شود.این ها را بانک مرکزی نیز دنبال می کند. 

وی در پاسخ صریح درباره ادامه کار این موسسه توضیح داد: بعضی اوقات یک سری چیزها را بزرگ نمایی میکنند. از این خبرهانیست این موسسه کارش را ادامه می دهد. 

همچنین وی در پاسخ به این سوال که یعنی تخلفی صورت نگرفته اعلام کرد: کارهای خلافی شده که بانک مرکزی به موقع با آن برخورد کرده و دیگر تکرار نخواهد شد .بر این اساس موسسه نور کارش را ادامه می دهد.
 
ورود بانک مرکزی به بی قانونی های موسسه اعتباری نور

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با برداشت سه هزار و پانصد میلیارد تومان وام از صندوق موسسه نور توسط اعضای هیات مدیره با سود ۲ درصد آن برای شرکت های وابسته به شخص رئیس هیات مدیره گفت: تا جایی که من مطلع هستم بانک مرکزی نسبت به این بی قانونی ها ورود پیدا کرده و خوشبختانه با قوانین جدید، امکان جلوگیری از این اختالات اقتصادی وجود دارد.

سیدفرید موسوی، در گفت وگو با سایت رویداد ۲۴ درباره ایجاد اختال در نظام بانکی کشور از سمت موسسه مالی و اعتباری نور گفت: در نظام اقتصادی کشور ما بانک یک نقش و جایگاه ویژه ای دارد. به طور کلی ۸۰تا ۹۰ درصد از تامین مالی کشور بر دوش نظام بانکی است. بانک مرکزی هم بر حسب قانون و مقررات و فلسفه وجودی اش نظارت بر شبکه بانکی را به عهده دارد.

وی افزود: قبلا بحث نظارت به درستی انجام نمی شد دلیل اصلی آن هم این بود که ابزارهای کافی برای نظارت وجود نداشت و در طی قوانین تکمیلی که مجلس به تدریج به تصویب رساند تا حد قابل قبولی اقتدار به بانک مرکزی برگشت. امروز بانک مرکزی با استفاده از ابزارهایی که در اختیارش است می تواند نقش نظارتی خود را بیش از پیش ایفا کند.

موسوی ادامه داد: یکی از چالش هایی که نظام پولی کشور ما را تهدید می کرد وجود موسسات مالی و اعتباری غیرمجازی بودند که فعالیت خودشان را از سال ها قبل در سپهر اقتصادی کشور شروع کرده بودند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بانک مرکزی دولت یازدهم هم ناخواسته وارث بی تدبیری گذشتگان شد، ولی با ورود شجاعانه و مسئولانه بانک مرکزی و حمایت مجلس و قوه قضائیه وضع نسبت به گذشته خیلی بهتر شده بطوریکه دو هفته پیش دولتی ها خبر دادند که ما هیچ موسسه پولی غیرمجازی نداریم. 

موسوی تاکید کرد: امروز هم اگر قرار باشد هر بانک یا موسسه مالی از وظایف خود تخطی کند و جوابگوی مقام ناظر و بانک مرکزی نباشد حتما بانک مرکزی باید به موضوع ورود پیدا کند زیرا ابزارهای لازم را برای برخورد  و جلوگیری در اختیار دارد.باید طوری رفتار شود که دیگر کسی فکر اینکه نظام اقتصادی کشور را با چالش روبرو کند به ذهنش هم خطور نکند چون ما برای رونق اقتصادی ۸ درصد که در برنامه توسعه تدوین شده نیازمند یک نظام اقتصادی قوی،پویا و منضبط هستیم.

به گزارش بانکداران ۲۴، موسوی در رابطه با برگزاری مجمع عمومی موسسه نور که روز پنج شنبه هفته گذشته و برخاف ماده ۶۱ اساسنامه که می گوید شش ماه قبل از برگزاری مجمع باید جلسه به اطاع سهامداران برسد،افزود: کلا برگزاری مجمع بدون اطلاع به موقع سهامداران غیرقانونی است. انتخاب اعضای جدید هیات مدیره هم تا زمانی که توسط بانک مرکزی تایید صلاحیت نشوند برخاف قانون است و آن ها اجازه هیچ گونه فعالیتی را ندارند. حتی در رابطه با مصوبات مجمع که بخواهد عملیاتی شود باز هم نیاز است که بانک مرکزی آن را تایید کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین