کد خبر: ۴۷۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۵ - ۲۱:۱۱
وقایع نگاری حملات گروه های فشار در قم

از سیدهادی خامنه ای تا هاشمی رفسنجانی

آفتاب‌‌نیوز : وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «آفتاب» گفت: «در سال 77 در شب شهادت امام صادق(ع) که مصادف بود با ایام 22 بهمن قرار بود آقای هادی خامنه ای در مسجد محمدیه قم سخنرانی کنند. لحظاتی قبل از ورود ایشان به مسجد عده ای شعار می دادند و به محض ورود آقای خامنه ای به مسجد و قرار گرفتن ایشان در پشت تریبون، حمله بردند و ایشان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.»
 
قزوینی در ادامه در مورد پیگیری‌های انجام شده توسط دولت خاتمی برای مشخص شدن عاملان اصلی این حمله گفت: «خاتمی در آن برهه به وزیر اطلاعات وقت (دری نجف آبادی) و وزیر کشور دستور داد عاملان این حمله مشخص شوند اما آنهایی که مورد تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند اصلاح طلبان قم بودند و عوامل اصلی هیچگاه مورد تعقیب قرار نگرفتند و معلوم نشد که اینها که بودند.» 

در اغلب تهاجمات انجام شده به سخنراني ها در قم،گفته شده گروه هایی «به صورت سازمان یافته» به مجالس و محافل اصلاح طلبان  حمله كرده اند. سازمان یافتگی آنها به صورتی است که در پاره ای موارد به نظر می رسد حتی نیروهای امنیتی و انتظامی نیز در عرصه عمل توانایی چندانی برای برخورد با آنان ندارند و عاملان اصلی حملات پنهان می مانند. 

«عباس عبدی» عضو مؤسس جبهه مشارکت از كساني است كه چنين نظري دارد. او البته خود از كساني است كه سخنرانی اش در شهر قم مورد اعتراض اغتشاشگران واقع شده است.ماجراي عبدي به سال 78 برمي گردد. 

عباس عبدی خود در این باره به خبرنگار آفتاب می گوید: «پس از پایان سخنرانی من جلسه پرسش و پاسخی برگزار شد که یکی از جواب های من مورد اعتراض جمعی قرار گرفت و پرونده ای هم برای من در این مورد در شهر قم تشکیل شد که البته از آن تبرئه شدم.» 

عباس عبدی  در مورد ماهیت حمله کنندگان می گوید: «آنها از تیپ خاصی هستند و با برهم زدن جلسات اضافه کاری می گیرند.» 

حمله به روشنفکران دینی در شهر قم نیز جالب توجه است. دکتر «عبدالکریم سروش» سال 83 در این شهر مورد ضرب و شتم قرار گرفت. معترضین سخنرانی سروش در قم البته در نامه ای (شرق 4 آبان 83) تعرض به سروش را این چنین بیان می کنند: «به میزبان اطلاع داده شد که عده ای از شهروندان قمی از اینکه یکی از همشهریان میزبانی چنین فردی را پذیرفته و لکه ننگی را بر دامن شهر قم نهاده است، معترض بوده و احتمالا جهت بیان اعتراض خود در محل برگزاری جلسه اجتماع خواهند کرد.» 

در ادامه این نامه آمده است:‌«نیم ساعت مانده به زمان برگزاری جلسه عده ای در کوچه منتهی به منزل میزبان اجتماع نموده که شامل دو دسته بودند:‌دعوت شدگان منتقد و معترضان متدین. 

مکان سخنرانی دکتر سروش در قم یکبار به دلیل احتمال اغتشاش تغییر داده شد اما معترضین مکان سخنرانی دوم سروش را هم به شیوه ای که خود در این نامه گفته اند به دست آورده اند: «معترضان با تعقیب خودروی یکی از مدعوین مشارکتی به نام آقای محمد جواد اکبرین به مکان دوم دسترسی پیدا کرده و خواستار حضور در جلسه سخنرانی شدند.» 

درهای بسته محل سخنرانی اما مانع تعرض جمع مذکور به دکتر سروش می گردد. حضور استاندار و فرماندار قم نیز نتوانست گرهی از این مشکل باز کند. تذکرات فرماندار قم که خواستار ترک محل از سوی معترضین بود راه به جایی نمی برد:‌ «معترضان و منتقدان ناراحت و عصبانی تصمیم گرفتند تا زمان خروج آقای سروش از منزل و اخراج وی از قم همانجا بمانند.» معترضین به این اقدامات البته گاه برای توجیه اعمال خود دست به دامان مذهب می شوند.

در بخشی از نامه معترضین به سخنرانی دکتر سروش در قم در این باره آمده است: «عده ای از معترضان چون این حرکت را در راستای دفاع از ائمه معصومین و ارزش ها می دانستند مبلغی هر چند مختصر را نذر نمودند که در نهایت با تهیه تعدادی نوشابه و کیک در پایان غائله پذیرایی از حاضران صورت گرفت.» در این غائله البته سروش مورد ضرب و شتم عده ای از معترضین قرار گرفت. 

برهم زدن جلسه سخنرانی دکتر «عطاءالله مهاجرانی» وزیر فرهنگ و ارشاد دولت خاتمی نیز از دیگر مواردی بود که در شهر قم روی داد. همچنين،در بحبوحه نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز ضرب و شتم اصلاح طلبانی که وارد شهر قم می شدند ادامه یافت چه آنکه جلسه سخنرانی «بهزاد نبوی» در قم با تشنج و ضرب و شتم نبوی پایان یافت. 

بهزاد نبوی هنگامی که در ستاد انتخاباتی دکتر معین واقع در خیابان صفاییه قم از تداوم اصلاحات سخن می گفت، با گاز اشک‌آور و مشت و لگد مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت. 

حملات و تعرضات البته با رفتن دولت اصلاحات پايان نيافت و جالب اينكه شخص خاتمي،اولين شكار دوره جديد بود. اواخر سال گذشته، هنگامی که «سیدمحمد خاتمی» رئیس جمهوری سابق ایران برای زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه رهسپار قم شد، مورد اهانت قرار گرفت. فرد معترض که البته محافظان مانع نزدیک شدن وی به خاتمی شدند مدعی بود که خاتمی جوانان را به انحراف کشیده است. 

به نظر می رسد در ماه های اخیر حمله به اصلاح طلبان رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است و از حمله به تئوريسین ها و روشنفکران اصلاح طلب به سوی روحانیون با سابقه و مؤثر حکومت چون هاشمی رفسنجاني و محمد خاتمی تغییر جهت داده است. 

روند تحركات گروههاي فشار در قم هرچه باشد، يك نكته مشخص است و آن اينكه؛تمامی کسانی که از نزدیک شاهد درگیری ها و اغتشاشات و تعرضات به اصلاح طلبان بوده اند،‌ جملگی به اتفاق می گویند اغتشاشگران از طیف خاص و افرادی شناخته شده بوده اند؛ کسانی که حتی فیلم و عکس آنها به هنگام حمله به سخنرانان وجود دارد اما برخوردی با آنها از سوی دستگاه های مسئول صورت نمی گیرد. شاید به همان دلیل که «هادی قابل» می‌گوید: «آنها مصونیت دارند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین