آفتابنیوز : در این بيانيه با اشاره به وقايع بوجود آمده پس از چاپ كاريكاتور بحث انگيز روزنامه دولتی ايران آمده است:«هر چند شایسته بود که با عذر خواهی از مردم آذربایجان از تبعات آتی آن جلوگیری می نمودند، اما صد حیف که ضعف تدبیر و بی تجربگی مدیران فضایی را رقم زد که همچون گذشته ثمره ای جز فرو کوفتن مطالبات به حق مردم غیور آذربایجان نداشت».
در ادامه بيانيه، موارد زير بعنوان تحليل از حوادث اخير ذكر شده است:امروز فراتر از تعریف و تمجید های تکراری و معمول از مردم شریف ترک زبان آذربایجان، آن هم در مواقع بحران، می بایست برای یک بار هم که شده، وضعیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان های آذری نشین را با لحاظ پیشینه درخشان تاریخی آن مورد بررسی موشکافانه و علمی قرار داد و به چاره اندیشی منطقی و اتخاذ شیوه های صواب در مواجهه با مطالبات قومی و درمان ریشه ای این زخم کهنه پرداخت. آری " چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید".
مردم آذربایجان سئوالات و مطالبات مهم و فروخورده ای در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد دارند.
مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و اداره امور کشور با اتکای به آرای عمومی می باشد، لاکن در عمل انحصار طلبی و سیاست حذف رقبای سیاسی، بدون رعایت قانون و با اعمال سلیقه، موجب محرومیت مردم از اعمال حق حاکمیت خود و محدودیت آنها در انتخاب نمایندگان واقعی خود گردیده است، تا بدانجا که به عنوان نمونه در انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان در 18 خرداد سال 80 در آذربایجان شرقی در روز رای گیری کاندیدای تایید صلاحیت شده را دوباره رد صلاحیت نمودند، به گونه ای که انتخاب تنها نامزد باقیمانده عملا بر مردم تحمیل شد، ولی همین کاندیدای سلب صلاحیت شده آرای بیشتری از نامزد دیگر به دست آورد.
به باور ما مشارکت بسیار کم مردم در مهم ترین استان این خطه در انتخابات های ریاست جمهوری دلیلی محکم و انکار ناپذیر بر وجود نوعی شکاف و مطالبات ادا نشده، معوق و معطل آنها می باشد و متاسفانه میزان مشارکت به مرور زمان سیرنزول و کاهش را پیموده است (ردیف 14 ام در انتخابات سال 60، ردیف 20 ام در انتخابات سال 64، ردیف 25 ام در انتخابات سال 68، ردیف 26 ام در انتخابات سال 72، ردیف 27 ام در انتخابات سال 76 و ردیف 28ام در انتخابات سال 80).
آیا نباید دلسوزان نظام ریشه این امر را بررسی و از خود سئوال نمایند که چرا در انتخابات دور نهم ریاست جمهوری آراء یک کاندیدای ترک زبان در سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل یک سر و گردن بالاتر از آراء سایر نامزد های مطرح بود؟
سئوالی که در اذهان شکل گرفته، این است که آیا در صورت عدم اعتراض مردم و وقوع برخی حوادث، باز روزنامه ایران توقیف و افراد بازداشت می شدند؟ البته به باور ما هر گونه اقدام قضایی باید به موقع و بدون تاثیرپذیری از فشارهای اجتماعی و بر اساس موازین قانونی و حقوقی و رعایت آیین دادرسی انجام پذیرد.
ما ایران را برای همه ایرانیان می بینیم و می خواهیم و از این منظر نه تنها از مطالبات به حق مردم آذربایجان، بلکه از مطالبات همه ایرانیان نیز- آن هم با شیوه های قانونی و مدنی- حمایت می کنیم.
جبهه مشارکت ایران اسلامی مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل با هرگونه حرکت کور تخریبی و خشونت طلبانه، افراطی گری، تخریب اموال عمومی ومردم، اقدامات تجزیه طلبانه و اهانت به سایر
هم وطنان مخالف بوده و به شدت آنها را محکوم می نماید.
ضمن آنکه شعار های تجزیه طلبانه و فارس ستیزانه را به ضرر مردم آذربایجان و مطالبات برحق آنها ارزیابی می کند.
باید یقین کرد که سربلندی و پایداری ایران عزیز مرهون و مدیون تنوع فرهنگی و قومی و وحدت برآمده از مناسبات عادلانه میان آنها بوده و خواهد بود.
از آنجا که در شرایط کنونی، نظام با چالش بسیار مهم "انرژی هسته ای" در سطح بین الملل مواجه است که لازمه آن حفظ "وحدت و همبستگی ملی" می باشد، و نیز از آنجا که کشور های بیگانه، خصوصا آمریکا مترصد فرصتی هستند تا از اینگونه حوادث به نفع منافع سیاسی خود بهره برداری نموده و پروژه استفاده ازمطالبات قومی برای به خطر انداختن "حاکمیت ملی و تمامیت ارضی" را به پیش ببرند، لذا هوشیاری، درایت و تدبیر دولتمردان و مسئولین سیاسی بیش از پیش ضروری است. صد البته متقابلا توجه به این امر برای فعالان قومی نیز ضرورتی انکارپذیر می باشد.
در خاتمه به راه حل هایی که می توانند به زعم ما در جلوگیری از بروز مجدد چنین حوادث تلخ و ناگواری موثر واقع شوند، اشاره می کنیم. امیدواریم که همگان این توصیه های از سر "درد" و "دلسوزی" را مورد توجه قرار دهند:
• اتخاذ سیاست تامین حقوق تمامی شهروندان ایران زمین به ویژه اقوام مختلف ایرانی در چارچوب اصول مصرح قانون اساسی
• پرهیز جدی سطحی اندیشی و تقلیل بحران اخیر به تحرکات "عوامل خارجی" و "اوباش و اراذل" و شکستن کاسه کوزه ها بر سر "دستگیر شدگان"
• استفاده از افراد توانمند، آگاه، صاحب نظر، با تجربه، با درایت، اهل تعامل، دارای پایگاه مردمی قوی و دارای سعه نظر درمسولیت های کلیدی اجرایی و سیاسی در استان های ذیربط
• فراخوان ویژه دولت از شخصیت ها و نخبگان آذربایجان از گرایش های مختلف فکری و سیاسی برای "احصای دقیق" مطالبات تاریخی مردم ترک زبان آذربایجان و "تعیین راهکارهای تحقق منطقی" مطالبات مذکور،
• کمک به تشکل یابی قانونی و شناسنامه دار فعالان قومی که مایل به فعالیت در چارچوپ قانون اساسی می باشند
• برنامه ریزی ویژه برای اجرایی و عملیاتی کردن تمامی اصول قانون اساسی به ویژه اصول 15 و 19 قانون اساسی
• مطالعه و بررسی ویژه کارشناسی برای استخراج شاخص های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متوازن تمام استان های کشور و مقایسه آنها با شاخص های موجود در استان هایی که اقوام مختلف ایرانی در آنها ساکن بوده و در محرومیت بسر می برند،
و سپس به کارگیری عزم ملی برای جبران محرومیت ها و عقب ماندگی ها در چارچوب یک طرح ملی
• باز کردن باب گفتگو و تعامل با شخصیت های فرهنگی فعال قومی که دلشان در گرو آذربایجانی آزاد وآباد در دل ایرانی آزاد، آباد، مقتدر و توسعه یافته می تپد.