کد خبر: ۴۷۵۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸

بلند کردن وزنه پنج کیلویی هم به صدای خواننده آسیب‌ می‌زند/ در نشست آموزشی آیین آواز مطرح شد

سیزدهمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
شب گذشته سیزدهمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این برنامه، محمد ملاآقایی به عنوان استاد مدعو (به همراه شاگردانش) در کنار محمود مخدوم (میهمان ویژه) به اجرای آواز پرداختند. هنرنمایی دو برادر که از هنرجویان جوان مخدوم بودند نیز از بخش‌های جذاب برنامه بود.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابتدا در بخش اصلی نشست و با اعلام سعید ناظمی (شاعر، داستان‌نویس و استاد دانشگاه) که مجری‌گری برنامه را بر عهده داشت، سجاد شوشتری، نخستین هنرجوی برگزیدۀ کلاس آواز محمد ملاآقایی روی صحنه آمد و به همراه نی محسن ایروان‌فر آوازی را در دستگاه همایون اجرا کرد. صدای این خواننده به لحاظ حسی بر مخاطبان برنامه اثر گذاشت و تشویق‌های آنان را در پی داشت.

در ادامه محمد ملاآقایی (خواننده و مدرس باسابقه) روی صحنه آمد و در اولین اجرا از دو بخش اجراییِ پیش‌بینی‌شده‌اش در دستگاه ماهور آواز خواند. مهندس مختار فلاحی (نوازنده کمانچه) او را همراهی کرد. سپس ملاآقایی بر صحنه ماند تا با اعلام مجری، علی شیرازی (خواننده و کارشناس مجری نشست) به او بپیوندد و این دو درباره راهکارهای مراقبت از تارهای صوتی و افزایش طول عمر خوانندگی صحبت کنند.
ملاآقایی با برشمردن مواردی که بر بهداشت صدا آسیب وارد می‌کنند، متذکر شد: «خوانندگان باید دقت داشته باشند که حتی بلند کردن بارها و وزنه‌های بالاتر از 5 کیلوگرم نیز به صدای آنها صدمه وارد می‌کند. بنابراین همه جوره باید در مراقبت از صدای خود بکوشند تا روند رو به رشد کارشان در هنر خوانندگی و آواز متوقف نشود.»

در ادامه نوبت به احمد بیرانوند، دومین هنرجوی ملاآقایی رسید که آوازش را در مایه افشاری خواند. در این قسمت نیز مختار فلاحی (کمانچه‌نواز بخش قبلی) همنوازی آواز را بر عهده داشت. صدای بیرانوند دارای تازگی‌هایی در لحن و ترکیب‌های آوازی‌اش بود که آینده روشنی را برای او در هنر خوانندگی نوید می‌دهد.

بخش بعدی برنامه به مناظره میان علی شیرازی و آرش نصیری (روزنامه‌نگار موسیقی، مجری و مدیر سلسله برنامه‌های هزارصدا در فرهنگسرای ارسباران) اختصاص داشت. از نصیری هفته گذشته مقاله‌ای با عنوان «آواز هیچ گاه فراگیر نشده و نخواهد شد» منتشر شده بود که مضمون و شیوه‌های استدلالی نویسنده در این نوشته، سخت مورد انتقاد شیرازی و بسیاری دیگر از اهالی آواز قرار گرفته بود. نصیری ضمن بازخوانی و بازگویی کلیات مقاله‌اش یادآور شد که به هیچ وجه «فراگیری» را ارزش نمی‌داند. شیرازی هم به تفصیل به مقوله افول آواز ایرانی و علل و عوامل روشن آن پرداخت و گفت منصفانه نیست از هنری که اینگونه دستخوش حوادث تلخ و مهیب قرار گرفته و امروز مجریان چندان قدرتمندی در صحنه برای عرضه آثار این هنر حضور فعال و موفق ندارند به عنوان هنری که هیچ گاه فراگیر نبوده نام ببریم و تازه این دید ناقص را پیشاپیش به آینده این هنر نیز تعمیم بدهیم.

شعرخوانی علیرضا معینی (گوینده و مجری قدیمی تلویزیون) از دیگر قسمت‌های این نشست بود که با استقبال روبرو شد. در بخش بعدی به ترتیب دو برادر از میان هنرجویان محمود مخدوم روی صحنه آمدند. ابتدا سعید خسروانی در همراهی با سهیل چهل امیران (تار) و میثم رفعتی (تمبک) آوازی را در دستگاه شور و مایه دشتی خواند. در ادامه گروه نوازندگان روی صحنه ماندند تا صدای بهمن خسروانی را در دستگاه سه گاه همراهی کنند. بعد هم نوبت به خود مخدوم رسید که آواز ابوعطای او را محمد فرهنگیان (تار) با قدرت همراهی کرد.

آخرین اجرای این شب هم به ملاآقایی اختصاص داشت که برای دومین بار در کنار مختار فلاحی قرار گرفت و برنامه‌اش را در راست‌پنجگاه و ماهور ارائه کرد. در این میان اجرای تصنیف محلی و مشهور «زندگی بی چشم تو...» با صدای ملاآقایی بیشترین استقبال را در میان حاضران برانگیخت. در پایان نیز مجری اعلام کرد که چهاردهمین نشست آیین آواز از ساعت 18 سه‌شنبه 25 مهر در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین