کد خبر: ۴۷۵۳۸۳
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
/با یاد پدر؛ بزرگداشت آیت‌الله طالقانی/

آقاجری: طالقانی نماد اتحاد روشنفکر و روحانی بود

یک مدرس دانشگاه آیت‌الله طالقانی را نماد روشنفکری دینی و نماد اتحاد روشنفکر و روحانی توصیف کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
هاشم آقاجری در مراسم گرامیداشت سی و هشتمین سالروز درگذشت آیت‌الله طالقانی که در کانون توحید برگزار شد، اظهار کرد: امروز جای خالی آیت‌الله طالقانی بیش از گذشته احساس می‌شود. ایشان روحانی‌ای بود که باید باشد و در واقع شجاعت مبتنی بر عقل و متکی بر ایمان داشت و پدر معنوی و روحانی آزادیخواه و عدالت‌طلب به تمام معنا بود.

وی افزود: مردم در تشییع جنازه آیت‌الله طالقانی گفتند «ای نایب پیغمبر ما جای تو خالی». در واقع طالقانی نایب پیغمبر از نگاه مردم عزادارش بود چرا که نیابت‌دار آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی و مهرورزی به خلق خدا بود. او دلی دریایی داشت که همه را در برمی‌گرفت و در فضای ستیزآمیز ایدئولوژیک و جنگ احزاب و اتهامات سخت و تکفیرهای متقابل و کینه‌ورزی‌ها دلی گشوده داشت و برای همه چه دیندار و چه غیردیندار، مذهبی یا مارکسیسم و چپ و راست نقش پدری ایفا می‌کرد.

آقاجری با بیان اینکه مرحوم طالقانی نماد روشنفکری دینی و اتحاد روشنفکر و روحانی بود، اضافه کرد: البته نه روشنفکر فرصت‌طلب و مجیزگو و روحانی قدرت‌طلب، اقتدارگرا و استبدادخواه؛ و این وحدت، وحدت راه و هدف بود و نه وحدت در منافع، قدرت و موقعیت.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تاکید آیت‌الله طالقانی بر شعارهای تاریخی ملت ایران در 150 سال گذشته از جمله استقلال و محو استبداد، اظهار کرد: طالقانی روحانی مورد نیاز امروز ماست. او نماد روحانی‌ای بود که نه عوام‌زده بود و نه دولت‌زده؛ نه پیش از انقلاب عوام‌زدگی پیشه کرد و نه بعد از انقلاب دچار دولت‌زدگی شد. ما امروز نیازمند چنین روحانی‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه دو قطبی‌های کاذب در طالقانی رنگ باخت، تصریح کرد: شاید امروز بعد از تجربه 40 ساله دریافته باشیم که باید تفاوت‌ها را پاس داریم، خود را در دیگری و دیگری را در خود ببینیم. مرحوم طالقانی 40 سال پیش فاصله‌های آشتی‌ناپذیر خودی و غیرخودی را پر کرد.

آقاجری اساس تفکر طالقانی را شورایی و گفت‌وگویی دانست و یادآور شد: او در تجربه دهه 40 و 50 به جمهوریخواهی رسیده بود و در واقع به دنبال جمهوری دموکراتیک شورایی بود. توازن قوایی که در جریان تدوین قانون اساسی کاملا به هم خورد باعث شد طالقانی در مجلس خبرگان هیچ فعالیت و کنشی نداشته باشد. او نفیا و اثباتا یک کلمه درباره ولایت فقیه سخن نگفت البته او رهبری امام را دربست قبول کرد. و با تدوین زودرس قانون اساسی هم مخالف بود و اصرار داشت که قانون اساسی در فضای نسبتا روشن و شفاف تدوین شود.

 به گزارش ایسنا، محمدمهدی جعفری از یاران مرحوم آیت‌الله طالقانی نیز در این مراسم مرحوم طالقانی را از سلسله بیدارکنندگان ملل به خواب رفته مشرق زمین و منادی بازگشت به قرآن توصیف کرد و گفت: برگزاری آیین‌ سالگرد درگذشت آیت‌الله طالقانی تلاشی برای رساندن پیام‌های دادگرانه قرآن از زبان و قلم مرحوم طالقانی است آن هم در روزگاری که می‌کوشند پیام‌های قرآن را با تزویر پشتیبان زر و زور معرفی کنند.

وی همچنین اضافه کرد: آیت‌الله طالقانی قرآن مقدس و متبرک را به صحنه می‌آورد و پیام‌های انسان‌ساز و رهایی‌بخش آن را به گوش حق‌طلبان می‌رساند. متاسفانه گسستی که میان نسل گذشته و حاضر ایجاد کرده‌اند باعث شده کسی ارزش‌های گذشته را نشناسد و آنها تبدیل به ضدارزش شوند. طالقانی ثابت کرد نمونه‌ای از یک انسان متعالی و متکامل است که در هیچ قید و بند و چارچوبی نمی‌گنجد و تمام تلاش و هم و غم او راه ساختن انسان‌ها از قید عبودیت دیگران و خودپرستی بود.

به گزارش ایسنا، در مراسم بزرگداشت آیت‌الله طالقانی که در کانون توحید برگزار شد، اعظم طالقانی، مصطفی تاج‌زاده، محمدرضا عارف، محمود صادقی و جمعی دیگر از فعالان سیاسی حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین