کد خبر: ۴۷۷۶۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۴
آصفی:

هیچ ضرب العجلی به ایران داده نشده است

آفتاب‌‌نیوز : وی در حالی که از انجام مذاکرات خوب در روزهای گذشته خبر می داد در ادامه تبیین کرد:« سفر دبیر شورای امنیت ملی به سه کشور اسلامی مصر، الجزایر و یمن، سفر وزیر امور خارجه ایران به اسپانیا که به منظور برداشتن گامی در چارچوب گفت و گو با اروپایی ها بود و همچنین در کنار آنها گفت و گوی تلفنی آقای لاریجانی با سولانا؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین محمد البرادعی؛ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را می توان اقداماتی برای پیدا کردن راه های برون رفت از بحران فعلی دانست.» 

سپس وی در پاسخ به خبرنگاری در مورد تناقض های مطرح شده در رفتار دوگانه آمریکااذعان داشت:« امریکایی ها شیوه خوبی را به کار نگرفته اند. آنان نه تنها از اولتیماتوم در مورد پاسخ ایران در مورد بسته صحبت می کنند که اصلا این مساله مطرح نیست، بلکه موضوعات مختلفی را به یکدیگر ربط داده اند.» 

وی در ادامه تصریح کرد:« از سوی دیگر امریکایی ها در تلاش هستند که اروپایی ها را به جایی بکشانند که بگویند مساله پرونده هسته ای ایران قابل حل نیست. در واقع اینها مجموعه ای از رفتارهای متناقض امریکایی ها است که توسط لاریجانی به اطلاع سولانا و البرادعی رسیده است.» 

سخنگوی وزارت امور خارجه در حالی که سخن گفتن از محتویات بسته را کار خود نمی دانست،پاسخ به خبرنگاری در مورد اینکه اگر با پیش شرط امکان مذاکره به طور کامل لغو شود؛ گفت: ما در خواست غیر معقولی نداده ایم که لازم به انعطاف و تجدید نظر داشته باشیم. ایران گفته است که باید مذاکرات بدون پیش شرط باشد اما آمریکابا گذاشتن شرط می خواهد که دامنه مذاکره را تنگ کند. به همین دلیل دست یابی به نتیجه در مورد پرونده هسته ای ایران نیز سخت تر می شود. این امریکاست که در این مورد باید تجدید نظر کند.» 

وی در ادامه تاکید کرد:« اگر شورای امنیت از ما چیزی بخواهد که فراتر از حقوق ایران باشد، ما برای آن ارزشی قائل نخواهیم شد.» 

آصفی در انتها نیز از کمیته هایی خبر داد که در شورای امنیت ملی و همچنین سازمان آژانس انرژی اتمی دارند بر روی بسته پیشنهادی به ایران کار می کنند تا در نهایت با اعلام مجموع کار این کمیته ها، ایران نظر خودش را اعلام کند. 

حمایت مصر از ایران
آصفی در پاسخ به خبرنگار آفتاب در مورد مذاکرات فی ما بین لاریجانی و مبارک گفت:« سفر لاریجانی به مصر و گفت و گو با رئیس جمهور مصر بسیار مثبت بود و مصری ها از حقوق ایران در پرونده هسته ای حمایت کردند. ضمن اینکه سفر رئیس شورای امنیت ملی ایران به مصر توانست که به بهبود فضای روابط با مصر کمک کند و موضوعات مختلفی نیز بین آنان مطرح شود.» 

سپس وی در مورد طرح شدن ضرب العجل که دیروز از سوی آمریکامطرح شده افزود:« هیچ ضرب العجلی به ایران داده نشده است. ضمن اینکه طرح اروپا نیز دارای زاویه و اضلاع مختلفی است که زمینه های مختلفی نیز دارد و باید توسط کمیته های ما بسیار دقیق مورد بررسی قرار گیرد و سپس بر اساس جمع بندی کمیته هایمان پاسخ خود را اعلام خواهیم کرد.» 

تابعیت دوگانه
آمار تابعیت دوگانه از دیگر سوال هایی بود که توسط خبرنگار دیگری طرح شد و آصفی در پاسخ به وی گفت:« تابعیت یک قانون مدنی است که فراتر از قوانین مجلس شورای اسلامی است و قبل از انقلاب وضع شده است. به همین دلیل آماری در این زمینه وجود ندارد. ولی طبق آمارهای واقعی در حدود 3 میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند.» 

وی در ادامه افزود:« در حدود 900 تا یک میلیون نفر در امریکا، در حدود 700 تا 800 هزار نفر در اروپا و بقیه نیز در کشورهای حوزه خلیج فارس، کانادا و . . . زندگی می کنند.اگر قانون مدنی تغییر کند؛ تابعیت دوگانه نیز تغییر خواهد کرد در حالی که قانون مدنی ما از قبل از انقلاب وجود داشته است.» 

نتایج اجلاس شانگهای
آصفی نتایج سفر رئیس جمهور ایران به ششمین اجلاس شانگهای را که هفته پیش در چین برگزار شد مثبت ارزیابی کرد. 

وی در ادامه افزود:« قطعا حضور ایشان در این جلسه و دیدارهای متعدد با سران کشورهای مختلف حائز اهمیت است. زیرا ایران اعتقاد دارد که روز به روز بر اهمیت اجلاس شانگهای افزوده می شود. به خصوص اینکه ابعاد اقتصادی و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر نیز از بحث هایی است که در این اجلاس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.» 

سفر بوش به عراق
آصفی سفر بوش به عراق را به خاطر وضعیت نیروهای امریکایی در عراق و روحیه دادن به آنان دانست. وی در ادامه تاکید کرد:« سربازان امریکایی به علت افزایش نا امنی ها در عراق در وضعیت بسیار بد روحی به سر می برند. ضمن اینکه بوش به منظور ارزیابی آخرین وضعیت عراق به این کشور سفر کرده بود.» 

اقدامات لابی های صهیونیست در آلمان
آصفی ضمن تبریک به تیم فوتبال پرتغال از زحمت فوتبالیست های ایرانی نیز تشکر کرد و گفت:« تظاهرات لابی های صهیونیست در آلمان بسیار محدود و در گروه های انگشت شمار انجام شد. با توجه به حضور گسترده ملت های مختلف در بازی های آلمان این محدودیت در تظاهرات لابی های صهیونیست نشان از شکست آنان می دهد. چرا که آنها نتوانستند مراسمی را علیه ایران برپا کنند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین