کد خبر: ۴۸۴۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۱

ریشه بسیاری از مشکلات چشمی

دبیرعلمی یازدهمین کنگره روماتولوژی ایران گفت: بیماری های روماتولوژی ریشه بسیاری از بیماری ها و التهابات چشمی است؛ بنابراین لازم است پزشکان با شرح حال کامل از بیمار، ریشه بیماری را شناسایی و برای درمان بیمار را به متخصصان مربوطه ارجاع دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر سوسن سروش روز چهارشنبه در حاشیه یازدهمین کنگره سالیانه انجمن روماتولوژی ایران در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مشکلات چشمی یکی از مهمترین معضلات حوزه روماتولوژی است زیرا بیماری های وسیعی از کمردردهای التهابی تا التهاب اشکال مختلف عروق حتی شاخه های اصلی عروق در این حوزه گنجانده می شوند و بیشتر آنها با درگیری های چشمی بروز می یابند. 

فوق تخصص مفاصل و عضلات اظهار کرد: بنابراین بیماری های التهابی می توانند طیف گسترده ای از درگیری چشمی را سبب شوند؛ بیماری های روماتولوژی در گروه بیماری های خودایمن هستند و می توانند به بیمار حمله کنند، این حمله به خود، محدودیتی ندارد و بسته به زمینه ژنتیک افراد در اندام های مختلف بروز می کند. 

سروش ادامه داد: ما از متخصصان چشم می خواهیم از آنجایی که درگیری های چشمی می تواند التهابی و در رابطه با بیماری های خودایمن باشند، پس از بررسی های لازم برای تایید این مساله بیمار را به متخصصان روماتولوژی ارجاع دهند تا ریشه بیماری خودایمن شناسایی و مشخص شود که به کدام یک از بیماری های التهابی و روماتولوژی مرتبط است. 

وی اظهار کرد: درمان اینگونه مشکلات چشمی در واقع درمان ضایعه چشمی نیست بلکه درمان بیماری اولیه است؛ زیرا چشم بخشی از مجموعه آسیب دیده در اثر بیماری التهابی است که باید شناخته شود و وقتی که بیماری شناسایی شد، درمان آن به درمان ضایعه چشمی نیز منجر می شود. 

سروش ادامه داد: در مواردی که این مشاوره ها انجام نمی شود و مشاوره و همکاری بین متخصصان چشم و متخصصان روماتولوژی صورت نمی گیرد و فقط به درمان ضایعه چشمی اکتفا می شود، احتمال حملات و عود بیماری وجود دارد زیرا بیماری زمینه ای و اختلال سیستم ایمنی همچنان پابرجاست. 

** بیماری بهجت 

دبیر علمی یازدهمین کنگره روماتولوژی ایران در مورد بیماری بهجت نیز توضیح داد: این بیماری در همه سنین دیده می شود؛ از کودکان تا بزرگسالان و طیف بسیار وسیع سنی را دربرمی گیرد ولی معمولا در مردان و بیشتر در سنین جوانی شایع است. 

سروش در خصوص علائم هشداردهنده این بیماری گفت: شایع ترین علامت بیماری بهجت آفت دهان، آفت پوستی و ضایعات پوستی است اما نمی توان هر نوع آفت دهان را نشان دهنده بیماری بهجت دانست. 

وی با تاکید بر تشخیص به موقع این بیماری اظهار کرد: این بیماری، نوعی التهاب رگ است و این رگ در هر جایی که باشد، علامت خاصی نشان می دهد؛ در قلب سبب گرفتگی و سکته قلبی، در اندام ها باعث انسداد، در مغز سبب سکته مغزی، در ریه سبب مرگ بافت ریه (نکروز)، در روده ها سبب مرگ روده و در سیستم عصبی می تواند سبب فلج شود. 

سروش ادامه داد: بستگی دارد این التهاب در کدام رگ بروز کند؛ بنابراین با طیف گسترده ای از بیماری ها مواجه هستیم و دلیل این است که بیماری های روماتولوژی در بخش های مختلف بدن پراکنده هستند و این مساله نیاز به تبحر بالا و توجه زیاد پزشکان دارد تا تشخیص صحیحی صورت گیرد. 

یازدهمین کنگره سالیانه انجمن روماتولوژی ایران از 3 تا 5 آبان ماه با حضور متخصصان و صاحب نظران این حوزه در کتابخانه ملی ایران درحال برگزاری است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین