کد خبر: ۴۹۱۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۷
قائم مقام سابق وزیر علوم در گفت و گو با آفتاب:

گزینشی کردن کنکور دور باطل است

آفتاب‌‌نیوز : قائم مقام سابق وزیر علوم در دوره دکتر « جعفر توفیقی» در ادامه افزود: «بحث گزینش کردن، دانشجویان تجربه ای است که از اول انقلاب وجود داشته و به این شکل گزینش کردن حجم و نیروی زیادی را از افراد می گیرد. ضمن اینکه نتیجه ای هم از آن حاصل نمی شود.» 

وی در ادامه تصریح کرد: «در سال های گذشته وزارت علوم بسیاری از افراد را گزینش می کرد که باعث به عقب افتادن زمان نتیجه کنکور می شد. ضمن اینکه هزینه بسیار زیاد مالی را برای افرادی که در این زمینه تحقیق می کردند، به وجود می آورد.» 

وی در مورد تبعات و آسیب های اجتماعی این طرح گفت:« در کل جامعه نیز بی اعتمادی نسبت به این مساله ایجاد می شد و افراد مورد گزینش نیز سعی می کردند که ظاهر مناسبی که گزینش نیز آنان را قبول کند برای خود به وجود آورند و این در حالی بود که به شخصیت واقعی افراد خدشه وارد می شد.» 

وی در ادامه تاکید کرد: «با گزینشی کردن کنکور، هم بی اعتمادی در جامعه به وجود می آمد و هم از نظر بعد فرهنگی آن افراد سعی می کردند که ظاهر خودشان را با این مساله تطبیق دهند تا از گزینش رد نشوند.» 

وی در ادامه اظهار داشت: «در نتیجه این امر باعث می شد که نگرانی هایی در افراد به خصوص آن دسته از افرادی که از نظر علمی وضعیت خوبی دارند و نگران رد شدن خود از گزینش هستند؛ به وجود آورد.» 

این استاد دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در ادامه تصریح کرد: «در حالی که الان در ایران ورود به دانشگاه یک موضوع سرنوشت ساز است، نگرانی از گزینش این آثار مخرب و تبعات را در گذشته در برداشته است. اما نکته جالب این بود که با همه این اقدامات در مورد هزینه مالی زیاد، ایجاد نگرانی در افراد، بی اعتمادی در جامعه و ایجاد شخصیت دو گانه در افراد و . . . . حاصل آن این بود که تنها ده درصد از افراد در گزینش رد می شدند.» 

قائم مقام سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه تاکید کرد: «در مجموع اگر تمامی این عوامل را در کنار یکدیگر بگذاریم و آثار و تبعات آن را در جامعه و نسل جوان را در نظر بگیریم، این نتیجه را عاید ما خواهد کرد که به هیچ وجه طرح گزینشی کردن دانشجویان روند منطقی نخواهد داشت.» 

وی در انتها گفت: «مطمئنا نه تنها این طرح نتیجه ای را در برنخواهد داشت، بلکه تجربه سال های گذشته نشان می دهد که در نهایت تجربه اوایل انقلاب را تکرار می کنیم و بعد از مدتی به این نتیجه می رسیم که نتیجه اول انقلاب را در مورد گزینش کردن افراد نگرفته ایم و دوباره آن را لغو خواهیم کرد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین