کد خبر: ۴۹۳۳۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴

نشانه‌های بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امروزه به عنوان یک معظل جهانی شناخته شده و بیش از 60 کشور جهان با این ویروس درگیر هستند و به جز کشور نروژ تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا کنون گزارش ابتلا به این ویروس را داده اند.
آفتاب‌‌نیوز : شهرام موحدی اظهار کرد: همیشه در نیمه دوم سال به دلیل مهاجرت پرندگان وحشی از سیبری به سمت استوا، ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشورهای دیگر از جمله ایران منتقل می شود. این ویروس توسط وسایل مکانیکی، خودرو و ... به پرندگان انتقال پیدا می کند و در سال گذشته نیز شاهد این موضوع در استان اصفهان بودیم.

وی افزود: امسال به خاطر تجربه ای که از سال گذشته داشتیم جلسات متعددی برای پیشگیری از این ویروس برگزار و اقداماتی نیز انجام شد. بحث های آموزش و ترویج را در سطح مدارس گسترش دادیم، هم چنین جلساتی را با تعاونی مرغداری ها و اتحادیه مرغداران استان برگزار و توصیه های بهداشتی لازم به آنها ارایه شد. البته با دهیاران، بخشداران و فرمانداران استان نیز جلساتی را داشتیم و موضوعات را مطرح کردیم. در حال حاضر برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان آمادگی وجود دارد، اما باید به یاد داشته باشیم این بیماری یک بیماری ویروسی است و هم چنان امکان انتشار دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: امسال تا این لحظه در اصفهان هیچ گزارشی از ابتلا طیور به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداشته ایم، البته این موضوع دلیل بر این نیست که مراقب نباشیم، بلکه پرورش دهندگان باید مسایل ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند.

موحدی با بیان اینکه پرورش دهندگان صنعتی باید سطح ایمنی بهداشت مزارع پرورش خود را به عالی ترین سطح ممکن برسانند، ادامه داد: هیچ فردی نباید به مرغداری ها ورود پیدا کند، مگر اینکه تمام لباس های خود را عوض کند، هم چنین همه خودروهای ورودی و خروجی به این مراکز باید ضد عفونی شوند. تمام سالن های پرورش طیور و انبارهای دان باید سر پوشیده باشند و باید از ورود هر گونه پرنده آزاد پرواز مانند کلاغ، گنجشک، کبوتر و ... به داخل مرکز جدا خودداری کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطر نشان کرد: پرورش دهندگان طیور باید هر گونه تلفاتی را به حوزه دامپزشکی استان گزارش دهند و آنها را باید به صورت بهداشتی دفع کنند. هم چنین از ارتباط بین کارگران مرغداری خود با کارگران سایر مرغداری ها به جد پرهیز کنند، زیرا امکان انتشار بیماری از این طریق وجود دارد و حتما خوراک طیور را از واحدهای مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

موحدی با بیان اینکه شهروندان از خرید هر گونه پرنده از پرنده فروشی های دوره گرد و بازارچه های هفتگی جدا خودداری کنند، گفت: افراد در این فصل به هیج وجه پرنده ای را تا زمانی که حوزه دامپزشکی اعلام کند، نخرند. هم چنین کسانی که پرندگان زینتی نگهداری می کنند باید آنها را در قفس محصور کنند تا ارتباطی با پرندگان آزاد پرواز نداشته باشند. هم چنین خوراک این پرندگان دور از سایر پرندگان باشد.

وی یادآور شد: اگر در روستاها به تعداد نسبتا قابل توجهی تلفات داشتند مردم حتما به حوزه دامپزشکی گزارش دهند و اگر میزان تلفات کم بود لاشه آنها را به صورت بهداشتی دفن کنند. اگر پرنده ای مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد و سگ، گربه و کلاغ آنها را مصرف کند، این حیوانات در اثر مصرف یک لاشه آلوده، آلوده می شوند و باعث انتشار این ویروس در آن منطقه خواهند شد. به همین دلیل افراد هیچ گونه تلفات پرنده را در اختیار حیوانات دیگر قرار ندهند و یا در محیط های باز رها نکنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به رسم قربانی کردن دام و طیور در بین مردم ادامه داد: به دلیل اینکه اطلاعاتی از وضعیت بهداشتی پرندگان سطح شهر نداریم افراد باید تا حد امکان از این کار خودداری کنند، زیرا امکان انتشار هر گونه بیماری تا پایان دوره وجود دارد.

موحدی با بیان اینکه سلامت تمام طیور، محصولات و فرآورده های مرتبط با طیور که تحت نظارت دامپزشکی است را تضمین می کنیم، اضافه کرد: در تعدادی از فروشگاه های سطح شهر محصولات فرعی طیور مانند تخم کبک، بلدرچین، شترمرغ و .. در بسته بندی شکیل عرضه می شود که فاقد کد بهداشتی دامپزشکی است که ما سلامت آنها را تایید نمی کنیم. هم چنین تخم مرغ بومی یکی از معضلات دامپزشکی است. مردم باید از خرید تخم مرغ بومی خودداری کنند و برای استفاده از تخم کبک، بلدرچین و شتر مرغ باید کد بهداشتی دامپزشکی روی جعبه ها حک شده باشد.

وی با بیان اینکه معمولا این توصیه ها تا پایان سال است، اظهار کرد: در نیمه دوم سال افراد باید از خرید پرندگان زینتی و طیور خودداری کنند. بسیاری از پرندگان، پرنده فروشی های دوره گرد و یا بازارچه های هفتگی بیمار هستند. هم چنین قفس پرندگان زینتی که در منازل نگهداری می شوند نباید در معرض پرواز و ارتباط گنجشک، کلاغ، کبوتر و سایر پرندگان آزاد پرواز قرار گیرد و قفس آنها باید محصور باشد. البته صاحب پرنده نیز از حضور در بازارچه های فروش پرنده خودداری کند.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به نشانه های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: اگرچه علایم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با بسیاری از بیماری های طیور مشترک است، اما در این زمان پرنده بسیار بی حال است و دارای تورم سر و چشم، ژولیدگی پر، عطسه، سرفه و ترشحات بینی است. این ویروس در مرغ های تخم گذار قطع تخم گذاری را به دنبال دارد یا تخم ها به صورت بدون پوسته است.

موحدی خاطر نشان کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلفات خود را پس از 24 ساعت پس از آلودگی نشان می دهد. هم چنین زمان ناقل بودن پرنده بستگی به نوع و میزان ویروس، نژاد و جنسیت طیور دارد، اما این ویروس معمولا بعد از 24 تا 48 ساعت علایم خود را نشان می دهد.

وی گفت: سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست کشور اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ گونه مجوز شکاری صادر نمی شود، زیرا پرندگان آزاد پرواز می توانند مخزن ویروس آنفلوانزا باشند، هم چنین به افرادی که غیر مجاز اقدام به شکار می کنند توصیه می کنیم قطعا این کار را انجام ندهند چون نه تنها این کار به محیط زیست ضربه می زند، بلکه باعث انتشار بیماری نیز می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: ساماندهی پرنده فروشی های سطح شهر دغدغه همیشگی و جز مطالبات دامپزشکی است، این امر در درجه اول با اصناف و در درجه دوم با شهرداری ها است. مسئولان مرتبط نیز به این نتیجه رسیدند که پرنده فروشی ها سطح شهر باید ساماندهی شوند. در همین راستا به اصناف و شهرداری ها پیشنهادی دادیم مکانی را تحت عنوان بازاچه پرنده فروشی مشخص کنند و این واحدها به آنجا منتقل شوند تا بهتر بتوان بر روی فعالیت آنها نظارت کرد.

موحدی تصریح کرد: حضور این واحدها در سطح شهر خطرات بهداشتی و انسانی به همراه دارد و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نیز نگران این موضوع هستند. البته موضوع ساماندهی این قشر پیچیده است زیرا تعدادی از شهروندان از این راه امرار معاش می کنند و باید ساماندهی به شکل معقول و منطقی انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: پرنده فروشی های سطح شهر از دامپزشکی مجوزی دریافت نمی کنند و با اصناف در ارتباط هستند و ساماندهی آنها در درجه نخست با اصناف است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین