آفتابنیوز : در سال ٦٤ و در جریان جنگ ایران و عراق، دولت وقت لایحهای را تحت عنوان لایحه دریافت عوارض هنگام خروج از کشور به مجلس ارایه کرد،
این لایحه که شامل ماده واحده و شش تبصره بود در تاریخ ٣٠ تیرماه ١٣٦٤ به تصویب مجلس رسید و مرداد ماه همان سال شورای نگهبان هم آن را تایید کرد.
به گزارش آفتابنیوز، البته شورای نگهبان در نظر تاییدی خود به این نکته هم اشاره کرده بود که: «حق مسافرت و آزادی سفر از اعمال عادی و حقوق مسلم فردی و اجتماعی هر شخص است که طبق اصل ٢٠ قانون اساسی همگان از آن برخوردارند و برحسب بند ٧ اصل سوم قانون اساسی بر حسب قانون باید تامین شود. سلب این حق در شرایط عادی با موازین شرعی و قانون اساسی مغایرت دارد، ولی نظر به وضع فوقالعاده فعلی و جنگ تحمیلی با اکثریت آرا تایید شد.»
حالا که بیش از ٣٠ سال از روزهای سخت جنگ گذشته دولت هنوز روی این بخش به عنوان بخشی از درآمد خود حساب میکند. این در حالی است که بسیاری از کشورها چنین منبع درآمدی از شهروندانشان ندارند و مبلغی به عنوان عوارض خروج از کشور از شهروندانشان دریافت نمیکنند یا این مبلغ را تنها برای مسافرانی که سفر هوایی دارند در نظر میگیرند و سفرهای دریایی و زمینی شامل این مبلغ نمیشوند.
به طور مثال رقم عوارض خروج از کشور در استرالیا ٣٥ دلار، اتریش ٨ تا ٣٩ (بسته به کشور مقصد)، آلمان ٥ تا ٦٣ (بسته به کشور مقصد و نوع پرواز)، مکزیک ٢٥، تایلند ٢٢، ترکیه ٨ و بریتانیا بین ١٦ تا ٢٤٠ دلار (بسته به نوع پرواز، نوع سفر و کشور مقصد) است.
کرمانی در مورد اینکه چه کشورهایی از شهروندانشان عوارض خروج از کشور دریافت میکنند، میگوید: «از اسامی این کشورها آمار و اطلاعات دقیق ندارم، اما این موضوعی است که میتواند مورد بررسی قرار بگیرد. شاید بد نباشد وزارت امور خارجه در این رابطه تحقیقی انجام دهد. اما فکر نمیکنم کشوری در دنیا نباشد که با این سرانه سفر در میان مردم بهازای هر خروج از مسافران ١٠٠ دلار عوارض دریافت کند.»
بابک تهرانی، کارشناس فروش یکی از آژانسهای مسافرتی هم در خصوص اینکه هزینه عوارض خروج از کشور در کشورهای دیگر به چه میزان است، میگوید: «بسیاری از کشورها به طور کلی مبلغ جداگانهای تحت عنوان عوارض خروج از کشور ندارند. شاید بخشی از مالیاتهایی که در هزینه خدمات سفر دریافت میشود، به دولت پرداخت میشود، اما مبلغ جداگانهای با این عنوان در بسیاری از کشورها تعریف نشده است یا در سفرهای هوایی و پروازهای خاص این هزینه در نظر گرفته میشود.»
تهرانی در خصوص تاثیر این تصمیم در قیمت تورهای خروجی هم میگوید: «تصویب این لایحه تاثیر بسیار منفی خواهد داشت؛ رییس سازمان میراث فرهنگی هم به این نکته اشاره داشتند که هدف این است که میزان گردشگران ورودی را افزایش دهند. رقمی که تعیین شده قطعا تاثیر منفی خواهد داشت. ضمن اینکه با این افزایش قیمت هیچ خدماتی نسبت به قبل به مسافران داده نمیشود. به طور مثال اگر با روشهایی روند پرداخت آن تسریع میشد یا خدمات به صورت آنلاین ارایه میشد، شاید این افزایش منطقیتر به نظر میرسید.» دولت یازدهم لایحه بودجه را به مجلس ارایه کرد؛ لایحهای که با مسافران ایرانی که قصد سفر به سایر کشورها را دارند چندان مهربان نبود. حال باید دید تصمیم بهارستانیها در مورد این لایحه چه خواهدبود.
منبع: اعتماد
"استرالیا ٣٥ دلار، اتریش ٨ تا ٣٩ (بسته به کشور مقصد)، آلمان ٥ تا ٦٣ (بسته به کشور مقصد و نوع پرواز)، مکزیک ٢٥، تایلند ٢٢، ترکیه ٨ و بریتانیا بین ١٦ تا ٢٤٠ دلار"
شامل سفر هوایی به عنوان مالیات پرواز است. ربطی به ملیت افراد ندارد. از اطریش میتوان با دوچرخه، قطار یا ماشین به آلمان رفت و کسی خروجی پرداخت نمیکند.
مفهوم عوارض خروجی مفهوم دزدی سرگردنه است و ارزش دولت اسلامی را در حد راهزن از نظر اخلاقی پایین می آورد.
این چیزی که نوشتید عوارض خروج نیست مبلغی است که به عنوان خدمات فرودگاهی اخذ می شود و متعلق به فرودگاه است نه دولت
هیچ عوارض دیگه ای هم نمیدن پس حتی تو بلیط هم همچین عوارضی ازم گرفته نمیشود